23948sdkhjf

Dubbelspår lyft för Karlstad

Ett nytt mötesspår blir första steget mot ett nytt resecentrum i Karlstad - Läs här om hur det ska gå till!

Värmlandsbanan är Sveriges mest trafikerade järnväg med enkelspår. Sträckan är därför extra sårbar och störningar leder till förseningar i trafiken längs hela sträckan Oslo-Stockholm.

Nu ska järnvägssträckan förbättras. Ett 1,1 kilometer långt mötesspår ska byggas över pråmkanalen. Det blir det första av fyra steg för att förbättra flödena för både person- och godstrafiken och för att göra Karlstad C till ett resecentrum.

– Åtgärderna på Värmlandsbanan, för att förbättra punktlighet och korta restiderna, är viktiga både ur ett regionalt och nationellt perspektiv. Vi är från början ett värmländskt företag och därför känns det extra kul att få vara i det här arbetet, säger Daniel Pettersson, vd för NRC Group i Sverige.

Mötesspåret anläggs från Karlstad C, över Pråmkanalen och fram till Karlstads Östra bangård. Det nya spåret byggs parallellt med befintligt spår och stora delar av spåret byggs på redan spårbelagda områden. Över kanalen byggs en ny bro.

Projektstart är satt till direkt efter semestern i augusti och det nya spåret ska tas i bruk i oktober år 2018. Uppdraget har gått till det norsk-svenska företaget NRC Groups dotterbolag Segermo Entreprenad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062