Bilen avslöjar partisympati

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den som kör bil avslöjar sin politiska uppfattning genom sitt val av fabrikat - Åk kollektivt i stället och bevara din valhemlighet, läs om det här!

För länge sedan var det ännu enklare än i dag att lista ut partisympatier genom att kolla en persons val av bil. I alla fall när det handlade om vänstern. Ytterst få andra än anhängare av dagens Vänsterpartis förelöpare kunde tänka sig att köra en Skoda, Moskvitch, Wartburg eller Vaz Lada, även om det fanns undantag. Vad de som körde Mercedes röstade på var däremot inte så enkelt att lista ut, bara att ägaren hade det gott ställt ekonomiskt eftersom bilköpet då finanserades med egna tillgångar. Ja, så här såg det ut under 1970-talets Sverige när Sovjetunionen fanns och Europa var delat mitt itu av en järnridå. Bilar tillverkade i de så kallade öststaterna hade begränsade framgångar på den västeuropeiska bilmarknaden.

Än i dag finns många föreställningar om vem som kör vilket bilmärke, men stämmer det egentligen eller är det bara fördomar? Kan man förvänta sig att BMW-ägarens syn på medmänniskorna skiljer sig från skodaägarens? Är det lika enkelt att umgås med en citroënägare som en volvoägare? Har den som väljer en Toyota samma syn på livet som den föredrar en Audi?

I många fall bekräftas möjligen fördomar, men ibland är skillnaderna också mindre än förväntat. Då många tillverkare numera arbetar med breda sortiment riktade mot olika marknadssegment reduceras skillnaderna på märkesnivå, vilket innebär att det snarare är bilmodellerna som är de verkliga markörerna.

Som ett exempel försöker marknadsundersökningsföretaget Demoskop här bringa lite klarhet i frågan om skillnader mellan bilägare utifrån politisk orientering, ideologi och värderingar. Demoskop beskriver i det följande några karaktäristika för ägare av olika bilmärken, men för de minsta märkena blir baserna begränsade och resultaten ska då mer ses som en fingervisning.

Ägare till så kallade premiummärken, som exempelvis Audi, Mercedes och BMW, positionerar sig själva klart till höger om ägare till andra relativt vanliga bilmärken, undantaget den mer sport- och lyxbilsbilsorienterade Porschen, vars innehavare är de mest högerorienterade.

BMW-ägarna är emellertid mer höger än Mercedesägarna, som i sin tur är mer höger än Audiägarna. Skillnaderna är stora i förhållande till dem som inte äger bil, men även i relation till sydkoreanska och japanska märken som Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota och Nissan, vars ägare totalt sett är mer vänster än genomsnittet av befolkningen.

Ägare till Skoda, Volvo, Volkswagen har en position något till höger om genomsnittet. Inte heller ägare till franska bilar sticker ut särskilt mycket med Renault och Peugeot på en genomsnittlig nivå för befolkningen och Citroën något till höger.

Det finns emellertid ett bilmärke som utmärker sig i den här dimensionen – rumänska Dacia – vars bilägare intar en tydlig vänsterposition. Här ska sägas att basen endast är 33 intervjuer, men skillnaden mot allmänheten i stort är tillräckligt stor för att vara statistiskt signifikant.

Så varför fortsätta att köra bil och delvis avslöja sin politiska hemvist, kan vi fråga oss. Hushåll utan bil hamnar i mitten på höger-vänsterskalan i det politiska lanskapet (se diagram!) Det har också visat sig att de som tar bussen behåller sina partisympatier för sig själva, kollektivresenären låter sig inte avslöjas, i varje fall inte lika påtagligt som den fåfänge bilisten. Oavsett om man vill skylta med sina politiska sympatier eller inte så måste på sikt många lämna bilen och välja kollektivtrafiken, allt annat är ohållbart. Slå ett slag för valhemligheten, borda bussen, uppmanar RT-forum som nu åter är tillbaka efter sommaruppehållet!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Eskilstuna leder elbussligan

Med tolv elbussar i trafik är Eskilstuna den stad i Sverige som har flest elbussar - Läs mer här!

Plus

Elmsäter-Svärd till Sveriges Byggindustrier

Konsultföretaget Rud Pedersen har medvetet växlat upp sitt engagemang inom infrastruktur och transportsektorn bland annat med tidigare infrastrukturministern – Catharina Elmsäter-Svärd som snart går vidare, blir vd för Sveriges Byggindustrier.

Plus

Bussbranschen omsätter 31 miljarder

Det finns många aktiva företag i den konkurrensutsatta svenska bussbranschen som totalt omsatte över 31 miljarder kronor – Det och mycket mer visar statistik från Sveriges Bussföretag, läs mer här!

MHF: ”Rattfulla ska straffas hårdare”

MHF kräver en översyn av straffskalan och en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri - I dag kommer de rattfulla alltför lindrigt undan, enligt förbudets debattartikel, läs den här!

Älgmage för nya biobränslen

Fler oskyddade dog i julitrafiken

Dubbelspår i Karlstad försenas

Arkiv

Varning för trafikfarliga föräldrar

Höstterminen har startat och många rektorer är oroade enligt If:s enkät - Allt fler föräldrar struntar i trafikregler och utsätter egna och andras barn för livsfara, läs mer här!

Bussfest i Vetlanda

10 augusti levererade EvoBus den 2000:e Setra MulitClassbussen till dess nya ägare Nilsbuss - Men många fler bussar är på väg ut, läs om det här!

Bilen avslöjar partisympati

Den som kör bil avslöjar sin politiska uppfattning genom sitt val av fabrikat - Åk kollektivt i stället och bevara din valhemlighet, läs om det här!

Dubbelspår lyft för Karlstad

Ett nytt mötesspår blir första steget mot ett nytt resecentrum i Karlstad - Läs här om hur det ska gå till!

Var sjätte cyklar

Var sjätte svensk cyklar till jobbet under sommarhalvåret, men skillnaden mellan länen är stor - Läs om det här!

Rosén om nya upphandlingslagen

Regeringen synar Transportstyrelsen

Transportstyrelsens arbetssätt ska utredas, det bestämde regeringen 3 augusti med anledning av hur myndigheten skött sin IT-upphandling.

Femte Pride för Nobina

Nobina firar i år femårsjubileum som stolt partner och sponsor till Stockholm Pride - festivalen som avslutas 6 augusti. Läs mer här!

Plus

Mercedes toppar Bussligan

Juli bjöd på en rad överraskningar i Tunga Bussligan 2017 - Mercedes-Benz är ny ledare, MAN tvåa och tidigare ledaren Setra har halkat ner till tredje plats - Läs mer här!

Återhämtning för bussarna

Öppning för nya drivmedel

UITP väljer ny väg för förnyelsebara drivmedel för bussar inom EU på uppmaning av svenska företrädare - Läs mer här!

Ommöblering av Transportstyrelsen

27 juli beslutade regeringen att entlediga Andrea Femrell, Mikael Ahlström samt Elvy Söderström som samtliga varit styrelseledamöter i Transportstyrelsen. Läs här om vika som nu ska sitta i styrelsen!

Plus

Segt för svenska superbussar

Bussbana - en bana där bara superbussarna får köra har blivit framgångsrika på många håll, men inte i Sverige, än så långe. Men det finns både planer och hopp om mer, läs här!

Citaro för Nobina i Malmö

RT-forum önskar trevlig sommar!

RT-forums redaktion har nu lämnat Visby och Almedalsveckan - Nästa nyhetsbrev kommer 9 augusti, tills dess tillönskas alla annonsörer och läsare en riktigt trevlig sommar.

Plus

Forskningens roll i kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar men många kör på i gamla hjulspår - Frågan om forskningens roll i kollektivtrafiken diskuterades under Almedalsveckan, läs här!

Keolis kör på i Jönköping

Mer transport för Hogia

Busch Thor ratade kollektivtrafiken

Fyrspår Lund-Hässleholm spikat

Nöjdare Pågatågsresenärer

Grönt för självkörande fordon

Nettbuss Travel ökar

Kollektivtrafik inget för Andersson

Mer kollektivtrafik för pengarna

Tågen klår flyget

Sambulans i Skellefteå

Sänk taxiåldern

Rosén ny ordförande

Sänd till en kollega

0.164