Bilen avslöjar partisympati

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den som kör bil avslöjar sin politiska uppfattning genom sitt val av fabrikat - Åk kollektivt i stället och bevara din valhemlighet, läs om det här!

För länge sedan var det ännu enklare än i dag att lista ut partisympatier genom att kolla en persons val av bil. I alla fall när det handlade om vänstern. Ytterst få andra än anhängare av dagens Vänsterpartis förelöpare kunde tänka sig att köra en Skoda, Moskvitch, Wartburg eller Vaz Lada, även om det fanns undantag. Vad de som körde Mercedes röstade på var däremot inte så enkelt att lista ut, bara att ägaren hade det gott ställt ekonomiskt eftersom bilköpet då finanserades med egna tillgångar. Ja, så här såg det ut under 1970-talets Sverige när Sovjetunionen fanns och Europa var delat mitt itu av en järnridå. Bilar tillverkade i de så kallade öststaterna hade begränsade framgångar på den västeuropeiska bilmarknaden.

Än i dag finns många föreställningar om vem som kör vilket bilmärke, men stämmer det egentligen eller är det bara fördomar? Kan man förvänta sig att BMW-ägarens syn på medmänniskorna skiljer sig från skodaägarens? Är det lika enkelt att umgås med en citroënägare som en volvoägare? Har den som väljer en Toyota samma syn på livet som den föredrar en Audi?

I många fall bekräftas möjligen fördomar, men ibland är skillnaderna också mindre än förväntat. Då många tillverkare numera arbetar med breda sortiment riktade mot olika marknadssegment reduceras skillnaderna på märkesnivå, vilket innebär att det snarare är bilmodellerna som är de verkliga markörerna.

Som ett exempel försöker marknadsundersökningsföretaget Demoskop här bringa lite klarhet i frågan om skillnader mellan bilägare utifrån politisk orientering, ideologi och värderingar. Demoskop beskriver i det följande några karaktäristika för ägare av olika bilmärken, men för de minsta märkena blir baserna begränsade och resultaten ska då mer ses som en fingervisning.

Ägare till så kallade premiummärken, som exempelvis Audi, Mercedes och BMW, positionerar sig själva klart till höger om ägare till andra relativt vanliga bilmärken, undantaget den mer sport- och lyxbilsbilsorienterade Porschen, vars innehavare är de mest högerorienterade.

BMW-ägarna är emellertid mer höger än Mercedesägarna, som i sin tur är mer höger än Audiägarna. Skillnaderna är stora i förhållande till dem som inte äger bil, men även i relation till sydkoreanska och japanska märken som Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota och Nissan, vars ägare totalt sett är mer vänster än genomsnittet av befolkningen.

Ägare till Skoda, Volvo, Volkswagen har en position något till höger om genomsnittet. Inte heller ägare till franska bilar sticker ut särskilt mycket med Renault och Peugeot på en genomsnittlig nivå för befolkningen och Citroën något till höger.

Det finns emellertid ett bilmärke som utmärker sig i den här dimensionen – rumänska Dacia – vars bilägare intar en tydlig vänsterposition. Här ska sägas att basen endast är 33 intervjuer, men skillnaden mot allmänheten i stort är tillräckligt stor för att vara statistiskt signifikant.

Så varför fortsätta att köra bil och delvis avslöja sin politiska hemvist, kan vi fråga oss. Hushåll utan bil hamnar i mitten på höger-vänsterskalan i det politiska lanskapet (se diagram!) Det har också visat sig att de som tar bussen behåller sina partisympatier för sig själva, kollektivresenären låter sig inte avslöjas, i varje fall inte lika påtagligt som den fåfänge bilisten. Oavsett om man vill skylta med sina politiska sympatier eller inte så måste på sikt många lämna bilen och välja kollektivtrafiken, allt annat är ohållbart. Slå ett slag för valhemligheten, borda bussen, uppmanar RT-forum som nu åter är tillbaka efter sommaruppehållet!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nytt branschmöte i Jönköping

Bränsleskatt gynnar höginkomsttagare

Bilrelaterade skatter slår hårdast mot landsbygden medan högavlönade storstadsbilister kommer lindrigt undan, det visar ny VTI-studie, läs om den här!

Miljöhjältar prisade

50-kort i Härnösand

2017 bättre än 1945

Under 2017 dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan – En klar minskning alltså, men det är dessutom det lägsta antalet trafikdöda sedan 1945, läs mer här!

Nobina leder Bussförar-SM

Vid den senaste mätningen hade 93 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Just nu leder Nobina, men fler är på gång, läs här!

Nyhetsbrev

Ny tjänst ska bota bilbehovet

Arkiv

Ny mobilitetstjänst i Göteborg

Solaris laddar upp

Koncessioner på Kollektivtrafikdagen

Vilken roll kan koncessioner i kollektivtrafiken spela? Den frågan får sitt svar på Kollektivtrafikdagen 14 maj, läs mer här!

Aleborna gillar bussen

Lättare kombinera kollektivresan

Med den nya funktionen Anslutningsguiden blir det ännu enklare att välja och köpa anslutande lokaltrafik under tågresan – Tjänsten är igång sedan ett par dagar, läs om hur det funkar här!

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

De vann pendelbåtstrafik

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Brauer till UITP

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Sänd till en kollega

0.131