Bussfest i Vetlanda

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

10 augusti levererade EvoBus den 2000:e Setra MulitClassbussen till dess nya ägare Nilsbuss - Men många fler bussar är på väg ut, läs om det här!

Det fanns flera anledningar till att fira när buss nummer 2000 ur modellserien Setra MultiClass överlämnades till sin nya ägare under torsdagseftermiddagen. Ett flertal bussar av modellerna i MultiClass kommer inom kort att sättas i trafik inom KLT, Kalmar Länstrafik.

Just denna jubileumsbuss (bilden) ska gå i trafik via Nilsbuss AB, med huvudkontor i Vimmerby. För alla invånare i Kalmar-regionen som väljer att ta bussen istället för bilen så blir det i många fall Setra-bussar som gäller. Setra-bussarna byggs i sydtyska Ulm där de alltså nu har passerat 2000 tillverkade bussar av modellserien som lanserades 2006.

– MultiClass-bussarna har många fördelar. Just den här busstypen, har förutom en låg entré som ger god tillgänglighet för passagerare med olika behov, låg bränsleförbrukning, lågt underhållsbehov, låga utsläppsnivåer och låg livscykelkostnad. Samtliga modeller i MultiClass är mångsidiga och erbjuder goda möjligheter till anpassning efter behov och önskemål, säger Gunnar Jörs som arbetar som säljare hos EvoBus Sverige AB.

– EvoBus har varit engagerade genom hela upphandlingsprocessen och vi har tillsammans tagit fram förslag som i detta fall möter KLT:s krav på bland annat pris, teknisk prestanda och miljökrav, säger Anders Fransson, vd på Nilsbuss som vunnit en del av den aktuella upphandlingen för KLT. Han fortsätter:

– Nilsbuss har ett långsiktigt samarbete med Evobus som bygger på ömsesidigt förtroende.

En målsättning med KLT:s satsning är att all deras busstrafik ska bli 100 procent fossilfri. Setra S 416 LE tillsammans med övriga fordon levererade till Nilsbuss för den aktuella upphandlingen körs på fossilfri syntetdiesel (HVO).

– Vi är flera som har anledning att fira den 2000:e MultiClassen. Kollegorna på Setra i Ulm, vi på EvoBus, vår kund Nilsbuss, deras uppdragsgivare KLT och alla som kommer att få en bekvämare, säkrare och miljövänligare bussresa i Kalmar under många år framöver, säger Gunnar Jörs.

FAKTA/EvoBus Sverige AB

EvoBus – med varumärkena Mercedes-Benz, Setra, OMNIplus och BusStore – är en del av Daimler Buses, en av världens ledande fordonstillverkare. EvoBus Sverige har sitt huvudkontor i Vetlanda.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Plus

Gasell för fjärde året

17 november utsågs Rolfs Flyg & Buss till Gasellföretag av Dagens Industri – för fjärde året i rad, läs mer här!

Bättre för bussgrupper i Åre

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Nyhetsbrev

Nytt avtal om Ostlänken

Arkiv

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Plus

Mer Birka-kryssningar 2018

Från nio till elva kryssningar och 3 000 fler platser – Birka vässar sitt utbud till sommaren 2018, läs mer här!

Rasta köper pub i Göteborg

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Amazon kan komma att skicka leveranser med buss

Har planer på att skicka paket med kollektivtrafiken.

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Fler utlänningar till Stockholm

Räddning mot ensamjul

För den som lever ensam kan julen göra att ensamheten känns ännu tyngre än annars - Men det finns bot i form av en gruppresa i juletid enligt en av Sveriges största gruppresearrangörer...

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hotellkedja satsar på hälsoprogram

Hybricon byter motorleverantör

Ryska revolutionen 100 år

Värmbrink till Neoplan Väst

Andersson till Ehrenberg

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Scandic säljer Vierumäki

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.161