Varning för trafikfarliga föräldrar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Höstterminen har startat och många rektorer är oroade enligt If:s enkät - Allt fler föräldrar struntar i trafikregler och utsätter egna och andras barn för livsfara, läs mer här!

If:s årliga undersökning bland rektorer visar att trafiksäkerheten runt landets skolor har blivit ett allt större problem. Sex av tio rektorer är oroliga för att allvarliga olyckor ska inträffa – och den största trafikfaran är föräldrarna.

Den här veckan drar skolorna igång igen. För elfte året i rad har försäkringsbolaget If frågat över 1 000 rektorer om hur trafikmiljön ser ut vid deras grundskolor. Undersökningen visar att allt fler rektorer anser att trafiksäkerheten är ett problem – 55 procent uppger detta, en ökning på 10 procentenheter på fem år. 61 procent är också oroliga för att något allvarligt ska inträffa, vilket kan jämföras med 45 procent år 2012.

Enligt rektorerna är det föräldrarna som skjutsar sina barn som är den största trafikfaran. En av fem rektorer tycker dessutom att föräldrarnas attityder till trafikreglerna försämrats de senaste åren.

– Vi har gjort den här undersökningen sedan 2007 och fortfarande kan man inte se mycket som går åt rätt håll. Att rektorerna ser fler föräldrar som struntar i trafikreglerna är oroande, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Det största trafikproblemet som uppstår vid skolor är att alltför många bilar dyker upp samtidigt och skapar kaos vid lämning och hämtning. Hela 72 procent av rektorerna ser detta som ett ganska eller mycket stort problem. Detta kan jämföras med de 33 procent som tycker att höga hastigheter vid skolan är ett stort problem.

– När trafiken känns osäker utanför skolan vill fler föräldrar skjutsa sina barn, vilket gör att de i sin tur förvärrar trafiken. Det är en ond cirkel som måste brytas både genom säkrare infrastruktur och en attitydförändring hos föräldrarna, säger Caroline Uliana.

Trafikkaoset som kan bildas utanför skolorna blir inte bättre av att föräldrar pratar i mobilen bakom ratten – 16 procent av rektorerna säger att de ser detta varje dag. Trots att lagen mot mobilanvändning i bilen skärpts är det fler rektorer som vittnar om det beteendet nu än ifjol.

– Den som pratar i mobilen bakom ratten är distraherad och kan missa ett barn som plötsligt springer ut på vägen. Hur stressad man än är på morgonen måste man som skjutsande förälder ta hänsyn till det, säger Caroline Uliana.

Men det är inte bara personbilar som rör sig runt skolorna. Yrkestrafik, som till exempel varubilar som levererar mat, pekas av 13 procent av rektorerna ut som den största trafikrisken hos dem.

– På vissa håll måste varubilar köra in på skolgården, det kan vara trångt och finnas många barn som springer runt utan att se sig för. Det är en svår situation som inte får glömmas bort när man pratar om trafiksäkerheten, säger Caroline Uliana.

Ett sätt att råda bot på den farliga trängseln vid hämtning och lämning är att låta barnen börja vid olika tider. Men bara 6 procent av skolorna har i dagsläget skapat sådana scheman.

– Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att se till att våra barn är säkra runt sin skola. För att bryta den negativa trenden måste skolledning, föräldrar och kommunansvariga se till att prioritera frågan högre. Det handlar om att ta ett större ansvar, både kollektivt och individuellt, säger Carolina Uliana.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.158