MHF: ”Rattfulla ska straffas hårdare”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

MHF kräver en översyn av straffskalan och en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri - I dag kommer de rattfulla alltför lindrigt undan, enligt förbudets debattartikel, läs den här!

DEBATT

För tre månader sedan gick MHF ut och krävde en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri. Nu har också Riksåklagaren gått ut i media om att han anser att straffskalan för rattfylleri måste ses över.

Riksåklagare Anders Perklev har nu flera gånger gått ut i media om att han anser att straffskalan för rattfylleri måste ses över. Det skulle medföra att återfallsförbrytare kan tas om hand, och inte genast släppas ut på gatorna igen. MHF vill gå längre än så, och kräver att den promemoria som dåvarande justitieministern Thomas Bodström skrev 2006 ska dammas av. Avsikten då var att förändra straffsatserna så att de jämställdes med andra vållandebrott.

Om man återkommande kör rattfull händer det ofta att föraren ändå släpps för att direkt få möjlighet att fortsätta köra omkring som en levande dödsfälla för andra. Om man som rattfull dödar någon i sin framfart så får man gå hem efter omplåstring, och en tid därefter riskera ett kortare fängelsestraff. Det hade aldrig accepterats om brottet skett på annat sätt än i trafiken. Det är orimligt att någon som så brutalt brustit i sitt omdöme bara ska få gå hem i väntan på åtal. Trafikbrott måste ses lika allvarligt som andra brott.

MHF tar upp ett exempel från verkligeheten för att tydliggöra problematiken:

En man kör på fyllan i Karlskrona. En kvinna dör en våldsam död.

”Den 32-årige mannen är tidigare känd av polisen. Han har medgivit att han druckit alkohol, och saknar körkort. Han erkänner också grovt vållande till annans död, men förnekar att han kört vårdslöst. Han återfick friheten efter förhör.” (från tidningen Sydöstran)

Vi ställer oss mycket tveksamma till om han hade fått åka hem efter omplåstring och blodprov om han hade skjutit ihjäl kvinnan. Men nu verkar inställningen vara: ”Han var ju på fyllan, så han får gå hem så länge.”

Är det denna syn vi vill ha på att människor körs ihjäl i trafiken av rattfyllerister? Nej, säger vi på MHF.  Det är kränkande för det allmänna rättsmedvetandet och inte minst för de anhöriga till offret att föraren får gå hem efter förhör.

Nu är det hög tid att damma av Thomas Bodströms departementspromemoria från 2006 ”Vållandebrotten i trafiken” som både Alliansregeringarna och S/MP regeringen har lagt en våt filt över. Thomas Bodström hade modet att föreslå skärpningar i synen på rattfylleribrott:

”I promemorian föreslås att det skall införas två nya straffbestämmelser i lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott; vållande till annans död vid fordonstrafik och vållande till kroppsskada eller sjukdom vid fordonstrafik. Förslagen läggs mot bakgrund av att det är motiverat att anlägga en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri och andra allvarliga trafikbrott.

De särskilda brotten skall enligt förslaget ha ett högre minimistraff än de generella bestämmelserna i brottsbalken. Minimistraffet för vållande till annans död vid fordonstrafik, grovt brott, skall enligt förslaget vara ett års fängelse. Det skall, till skillnad från den generella bestämmelsen om vållande till annans död, inte finnas någon särskild straffskala för ringa brott. Minimistraffet för vållande till kroppsskada eller sjukdom vid fordonstrafik, grovt brott, skall vara sex månaders fängelse. Vid bedömningen av om brotten är grova skall särskilt beaktas om föraren i samband med brottet även har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller grovt rattfylleri.”

Nu vill vi se verkstad från regeringen. Människor som tar andras liv kan vi inte bara släppa ut i samhället igen som om ingenting har hänt. Vi har Märstahändelsen i färskt minne då en annan berusad man tog en kvinnas liv. Sedan dess har det hänt i Karlskrona, Kalmar och på andra ställen. Med denna riskgrupp – som inte bryr sig om de har körkort eller rattfulla – ute i trafiken utsätts oskyldiga dagligen för livsfara.

Det är helt orimligt att en människa som så brutalt brustit i sitt omdöme bara ska få gå hem i väntan på åtal. Trafikbrott måste ses som andra brott. Ta fram Bodströms förslag och gör en fungerande lag av det.

Flera regeringar av olika färg har i över tio år låtit saken bero. Det måste bli stopp på den vilan nu. Det här får inte vara en partipolitisk prestigefråga. Det bör råda en samstämmighet om själva problemet. Nu gäller det att hitta lösningen. Vi vet att enskilda riksdagsledamöter är inne på samma spår som MHF, och vi samarbetar gärna i frågan.

MHF kommer nu att begära att få träffa justitieministern och hela riksdagens justitieutskott för att ställa frågan om när de kan fatta besluten som leder till en säkrare trafik.

Text: Göran Sydhage, vd MHF och Lars Olov Sjöström, Trafiksäkerhetschef MHF



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.217