MHF: ”Rattfulla ska straffas hårdare”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

MHF kräver en översyn av straffskalan och en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri - I dag kommer de rattfulla alltför lindrigt undan, enligt förbudets debattartikel, läs den här!

DEBATT

För tre månader sedan gick MHF ut och krävde en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri. Nu har också Riksåklagaren gått ut i media om att han anser att straffskalan för rattfylleri måste ses över.

Riksåklagare Anders Perklev har nu flera gånger gått ut i media om att han anser att straffskalan för rattfylleri måste ses över. Det skulle medföra att återfallsförbrytare kan tas om hand, och inte genast släppas ut på gatorna igen. MHF vill gå längre än så, och kräver att den promemoria som dåvarande justitieministern Thomas Bodström skrev 2006 ska dammas av. Avsikten då var att förändra straffsatserna så att de jämställdes med andra vållandebrott.

Om man återkommande kör rattfull händer det ofta att föraren ändå släpps för att direkt få möjlighet att fortsätta köra omkring som en levande dödsfälla för andra. Om man som rattfull dödar någon i sin framfart så får man gå hem efter omplåstring, och en tid därefter riskera ett kortare fängelsestraff. Det hade aldrig accepterats om brottet skett på annat sätt än i trafiken. Det är orimligt att någon som så brutalt brustit i sitt omdöme bara ska få gå hem i väntan på åtal. Trafikbrott måste ses lika allvarligt som andra brott.

MHF tar upp ett exempel från verkligeheten för att tydliggöra problematiken:

En man kör på fyllan i Karlskrona. En kvinna dör en våldsam död.

”Den 32-årige mannen är tidigare känd av polisen. Han har medgivit att han druckit alkohol, och saknar körkort. Han erkänner också grovt vållande till annans död, men förnekar att han kört vårdslöst. Han återfick friheten efter förhör.” (från tidningen Sydöstran)

Vi ställer oss mycket tveksamma till om han hade fått åka hem efter omplåstring och blodprov om han hade skjutit ihjäl kvinnan. Men nu verkar inställningen vara: ”Han var ju på fyllan, så han får gå hem så länge.”

Är det denna syn vi vill ha på att människor körs ihjäl i trafiken av rattfyllerister? Nej, säger vi på MHF.  Det är kränkande för det allmänna rättsmedvetandet och inte minst för de anhöriga till offret att föraren får gå hem efter förhör.

Nu är det hög tid att damma av Thomas Bodströms departementspromemoria från 2006 ”Vållandebrotten i trafiken” som både Alliansregeringarna och S/MP regeringen har lagt en våt filt över. Thomas Bodström hade modet att föreslå skärpningar i synen på rattfylleribrott:

”I promemorian föreslås att det skall införas två nya straffbestämmelser i lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott; vållande till annans död vid fordonstrafik och vållande till kroppsskada eller sjukdom vid fordonstrafik. Förslagen läggs mot bakgrund av att det är motiverat att anlägga en skärpt syn på vållandebrott som skett i samband med rattfylleri och andra allvarliga trafikbrott.

De särskilda brotten skall enligt förslaget ha ett högre minimistraff än de generella bestämmelserna i brottsbalken. Minimistraffet för vållande till annans död vid fordonstrafik, grovt brott, skall enligt förslaget vara ett års fängelse. Det skall, till skillnad från den generella bestämmelsen om vållande till annans död, inte finnas någon särskild straffskala för ringa brott. Minimistraffet för vållande till kroppsskada eller sjukdom vid fordonstrafik, grovt brott, skall vara sex månaders fängelse. Vid bedömningen av om brotten är grova skall särskilt beaktas om föraren i samband med brottet även har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller grovt rattfylleri.”

Nu vill vi se verkstad från regeringen. Människor som tar andras liv kan vi inte bara släppa ut i samhället igen som om ingenting har hänt. Vi har Märstahändelsen i färskt minne då en annan berusad man tog en kvinnas liv. Sedan dess har det hänt i Karlskrona, Kalmar och på andra ställen. Med denna riskgrupp – som inte bryr sig om de har körkort eller rattfulla – ute i trafiken utsätts oskyldiga dagligen för livsfara.

Det är helt orimligt att en människa som så brutalt brustit i sitt omdöme bara ska få gå hem i väntan på åtal. Trafikbrott måste ses som andra brott. Ta fram Bodströms förslag och gör en fungerande lag av det.

Flera regeringar av olika färg har i över tio år låtit saken bero. Det måste bli stopp på den vilan nu. Det här får inte vara en partipolitisk prestigefråga. Det bör råda en samstämmighet om själva problemet. Nu gäller det att hitta lösningen. Vi vet att enskilda riksdagsledamöter är inne på samma spår som MHF, och vi samarbetar gärna i frågan.

MHF kommer nu att begära att få träffa justitieministern och hela riksdagens justitieutskott för att ställa frågan om när de kan fatta besluten som leder till en säkrare trafik.

Text: Göran Sydhage, vd MHF och Lars Olov Sjöström, Trafiksäkerhetschef MHF



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.135