Eskilstuna leder elbussligan

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Med tolv elbussar i trafik är Eskilstuna den stad i Sverige som har flest elbussar - Läs mer här!

Redan i december 2015 började två eldrivna bussar trafikera stadens gator och nu välkomnar Eskilstuna kommun, Sörmlands kollektivtrafikmyndighet och Transdev tio nya elbussar i trafiken.

– Det är med stor glädje och stolthet som vi idag trafiksätter tio splitternya elbussar. Vi tar nu ett stort steg mot en bättre miljö vad gäller utsläpp och buller, säger Anna Bergfors Fall, avdelningschef Trafikavdelningen, Eskilstuna kommun.

Elbussarna är ett resultat av trepartsamarbetet mellan Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet, Transdev och Eskilstuna kommun som gemensamt verkar för en modern och hållbar kollektivtrafik i kommunen.

– Vår ambition är att skapa en attraktiv, hållbar kollektivtrafik där så många som möjligt väljer bussen istället för bilen. Elbussar är tystare än konventionella bussar och omtyckta av resenärerna och är ett positivt steg på vägen i den ambitionen, säger Hanna Bergström, enhetschef för trafikförsörjning på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

De nya bussarna är av samma modell som tidigare elbussar och kommer från tillverkaren BYD i Kina. Svensk återförsäljare är Enebus i Järfälla utanför Stockholm.

– Erfarenheten från dem har varit så goda att det var ett naturligt val att fortsätta med samma typ av buss. De är uppskattade av både förare och kunder, säger Bengt Karlsson, Affärschef Transdev Eskilstuna.

Bussarna är av typen ”långsam-laddade”-bussar, det vill säga bussar som laddas en gång per dygn. Fördelen med dessa bussar jämfört med de som snabbladdas längs med linjen, är att de inte kräver någon stor och dyr infrastruktur. Det innebär också att det inte blir några ingrepp i stadsmiljön. De tar ca tre till fem timmar att ladda bussarna och sedan kan de köra upp till 30 mil. Transdev har avtal om förnybar el för att bussarna ska vara ett så klimatsmart alternativ som möjligt.

FAKTA/ Om elbussarna
Tillverkare:  BYD
Kapacitet: 70 personer varav 29 sittande
Plats för rullstol och barnvagnar
Laddtid: 3 - 5 timmar
Räckvidd per laddning: Cirka 30 mil beroende av väder, last och vägegenskaper



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Halland: 177 bussförare fattas

Nyhetsbrev

Kalmar: 233 bussförare fattas

Arkiv

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.271