HVO minskar utsläppen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Förnybar diesel i form av HVO ökade med 66 procent under 2016 och står nu för två tredjedelar av all biodrivmedelsanvändning i Sverige enligt Energimyndigheten - Läs mer här!

Användningen av HVO minskade utsläppen av växthusgaser med 2,8 miljoner ton. Det framgår av en ny rapport från Energimyndigheten.

– HVO kan både användas direkt i befintliga dieselmotorer och blandas in i vanlig fossil diesel i hög andel, vilket gör att efterfrågan på HVO ökar snabbt och utsläppen minskas effektivt. Med regeringens förslag om ökad inblandning av förnybart i bensin och diesel kommer efterfrågan på HVO att öka ytterligare, säger Fredrik Törnqvist, chef för näringspolitik på Neste AB.

Vanlig fossil diesel innehöll under förra året 21 procent förnybart drivmedel, i form av HVO (17 procent) och konventionell biodiesel FAME (4 procent). Det innebar att utsläppen från diesel minskade med cirka 15 procent. Nyligen lade regeringen fram förslag som innebär att inblandning av förnybara drivmedel ska minska utsläppen från diesel med 21 procent år 2020.

Användningen av ren HVO100 ökade hela 15 gånger under 2016. Sammantaget innebar användningen av HVO att växthusgasutsläppen minskade med 2,8 miljoner ton under 2016, vilket motsvarar 73 procent av alla biodrivmedels samlade klimatnytta enligt Energimyndighetens rapport.

Råvarorna i produktionen av HVO utgjordes under 2016 av vegetabilisk och animalisk avfallsolja (38 procent), PFAD (23 procent), slakteriavfall (19 procent), raps (8 procent), tallolja (7 procent), majs (4 procent) samt soja och korn (1 procent).

– HVO kommer fortsätta att spela en avgörande roll för att minska trafikens klimatpåverkan. För att klara Sveriges ambitiösa utsläppsmål är det viktigt att en bred bas av olika råvaror kan användas i produktionen av biodrivmedel, säger Fredrik Törnqvist.

HVO, hydrerad vegetabilisk olja, är ett premiumbränsle som har samma kemiska egenskaper som fossil diesel men framställs från vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. All HVO som Neste säljer i Sverige baseras på avfall och restprodukter och minskar utsläppen av växthusgaser med 85–90 procent jämfört med fossil diesel.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.324