23948sdkhjf

Turistrekord i Lappland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det blåser en positiv vind över besöksnäringen på destinationen Swedish Lapland – Under 2016 omsatte den 6,5 miljarder kronor enligt TEM, turistekonomisk modell.

– Swedish Lapland är på god väg mot målet om fördubblad omsättning och har ökat med 58 procent sedan 2010. Utmärkande för det senaste året är att även många destinationer på landsbygden visar en stark utveckling. Flera nya reseanledningar har skapats och nya företag har startats som attraherar allt fler långväga besökare, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

För att tillväxt inom besöksnäring ska ske krävs det entreprenörer som utvecklar och investerar i alltifrån logi till aktiviteter.

– Det fina är att en het reseanledning är oberoende av platsens storlek, det handlar snarare om att ha resurser och förmåga att ta tillvara på platsens unika förutsättningar, en förståelse för drivkrafter för resande och marknadskännedom, säger Camilla Bondareva, destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board. Hon fortsätter:

– Den tillväxt som sker stannar på platsen och skapar direkta skatteintäkter till hela regionen. Det regionala strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland har sedan starten 2015 skapat förutsättningar för företagen att vässa sin kapacitet och det återspeglas i statistiken.

Under 2016 skapade besöksnäringen totala skatteintäkter på 645 miljoner kronor och en sysselsättningsökning på 9,35 procent jämfört med 2015. Det ger 4068 årsverken i Swedish Lapland. Sysselsättningsökningen är högre än den nationella nivån, som ökade med 7 procent. Besöksnäringen utklassar också Sveriges totala sysselsättningsökning på 1,7 procent sedan 2015.

I Heart of Lapland, som omfattar Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix och Övertorneå har destinationsföreträdare och företag arbetat aktivt med säsongsförlängning. Fler produkter och paket finns tillgängliga att boka året runt. Det har resulterat i att fler anläggningar kunnat anställa personal på helårsbasis. En annan viktig faktor är det ökande antalet resenärer som själva tar sig runt inom destinationen. Det visar sig inte minst i den ökade omsättningen hos campingar runt om i Heart of Lapland, men också övriga regionen. Hit kommer både svenska och utländska campare och husbilsägare för att spendera sin semester.

I Pajala kommun omsatte besöksnäringen 149 miljoner kronor under 2016 – en ökning med 23 miljoner jämfört med föregående år. Ett företag som expanderar är Explore the North i Särkimukka.

– En stor andel av den ökade omsättningen beror på en längre vintersäsong och en riktad insats mot säsongsförlängning, sommar och höst. Efterfrågan från den internationella marknaden ökar och ger därmed utrymme för expansion. Vi ser ljust på framtiden och har som mål att 2018-2019 omsätta 50 miljoner med ca 10-15 nya helårsanställda, säger Explore the Norths ägare Johan Väisänen.

Skellefteå gör en omsättningsökning på 119 miljoner kronor jämfört med 2015.

– Det är fantastiskt roligt! En stark besöksnäring är viktig för utvecklingen av Skellefteå, säger Maria Broman, vd på Visit Skellefteå. Hon fortsätter:

– Hotellen går riktigt bra och en tydlig trend är ökningen av weekendbesökare, där evenemang är med och bidrar till den positiva utvecklingen. Sverige och Norge är fortsatt de dominerande marknaderna, men vi ser också en klar ökning från flera europeiska marknader. De senaste åren har det skett ett omfattande affärs- och produktutvecklingsarbete, inte minst inom ramen för strukturfondsprojektet Destination Capacity Building och vi kan idag erbjuda många fler exportmogna produkter mot såväl återförsäljarled som slutkonsument. Företagen samarbetar på ett helt annat sätt än tidigare och paketerar och säljer varandras produkter. 

Den kommersiella omsättningen av turismen i Arjeplog var 176 miljoner kronor 2016. I en svensk genomsnittskommun utgörs 50 procent av den totala turistomsättningen kommersiell turism, det vill säga besökare som bor på hotell, stugby, camping och vandrarhem. I Arjeplog är den kommersiella andelen betydligt högre, här ligger den kommersiella andelen på 76 procent. De senaste tio åren har den kommersiella omsättningen ökat med 45 procent.

–Vi som jobbar med destinationsutveckling på Arjeplogs kommun är tacksamma och glada över att jobba tillsammans med våra driftiga företagare. De gör ett fantastiskt jobb med hårt tryck under högsäsong samtidigt som de finner tid för att jobba med utveckling av reseanledningar och ta stora kliv under lågsäsonger, säger Erika Forsberg, destinationsutvecklare på Arjeplogs kommun.

SNABBFAKTA

  • De privata resorna under 2016 svarade för 86 procent av omsättningen. Affärsresenärer står för 14 procent av omsättningen i besöksnäringsföretagen.
  • Swedish Lapland har en mycket stor andel utländska turister och de som ökade mest volymmässigt var från Norge och Tyskland medan Kina är en av de nationer som stod för den procentuellt högsta ökningen.
  • Antalet antal årsverken i besöksnäringen har mer än fördubblats sedan 2000.
  • Under 2016 skedde 3,6 miljoner kommersiella gästnätter.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ottosson lämna SL

Salomon till Busstorget

Johan Salomon, Traveller Buss, kommer till Busstorget i Tylösand - han vill se vilka nyheter fordonsleverantörerna kommer presentera på Busstorget och vill självklart mingla med kollegor i branschen.

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

De vann Mellanskärgården

Det blev Blidösundsbolaget som vann kontraktet för sjötrafiken i Stockholms mellanskärgård – det har trafikförvaltningen beslutat 19 mars.

Nyhetsbrev

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Arkiv

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Kocklandslaget mönstrar på

Svenska Kocklandslaget vann VM i Luxemburg i november – nu kommer vinnarrätterna att serveras på Viking Cinderella tillagade ombord av världsmästarna.

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Finland i gruppresefronten

Plus

Matnyttig resemässa i Estland

Mässan TourEst hölls för 28:e året i rad i februari.För fackbesökaren är det den årliga mässans första dag som gäller, alltid en fredag.

Wik till Busstorget

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Nytt direktflyg Malmö-Mallorca

Flybmi i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

Galaxy åter i trafik

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182