Fler till fordonsutbildningar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ökat intresse för fordons- och transportutbildningar enligt siffror från Skolverket - läs branschens kommentarer här!

Positivt besked från Skolverket om att intresset för gymnasieskolans fordons- och transportprogram har ökat. Det tycker branschen är glädjande och ett steg i rätt riktning i ett läge med stundande stor brist inom just den egna sektorn.

Preliminär statistik för läsåret 2017/18 redovisar 6 procent ökat elevantal på gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Eftersom kompetensförsörjningen är en av branschens största utmaningar är beskedet mycket glädjande. Samtidigt stannar ökningen för alla typer av yrkesutbildningar på 0,5 procent jämfört med året innan.  

– Kompetensförsörjningen har seglat upp som en av våra medlemsföretags största och viktigaste utmaningar. Skolverkets statistik med ett ökande intresse för gymnasieskolans fordons- och transportprogram är därför mycket glädjande, säger Mattis Dahl, vd för Transportföretagen.

– Våra medlemsföretag har ett omfattande rekryteringsbehov på såväl kort som lång sikt. Vår analys är att branschen riskerar att sakna 30-40 000 jobb fram till 2030 om relevanta politiska satsningar inte genomförs för att möta transportnäringens rekryteringsbehov, säger Caj Luoma, chef för utbildning och kompetensförsörjning på Transportföretagen. Han fortsätter:

– Inom Transportföretagen arbetar vi uthålligt med att tillfredsställa transportnäringens rekryteringsbehov. I det arbetet för vi en dialog med företag, politiker, myndigheter, utbildningsarrangörer och personer som står inför ett yrkesval. Det ökande intresset för gymnasieskolans fordons- och transporttekniska utbildningar är ett steg i rätt riktning

Hur det ser ut med gymnasieutbildningen till bussförare visas inte i Skolverkets statistik. Men enligt uppgifter från branschen är det fortsatt mycket trögt med rekryteringen till buss, en massiv majoritet av alla gymnasieelever väljer i stället att utbilda sig till lastbilsförare.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.447