23948sdkhjf

Byggstart i Kina

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

25 september böjar kinesiska varvet AVIC Weihai Shipyard bygga Stena Lines nya RoPaxfärjor med leverans 2019-2020 - Läs mer här!

Fredag 25 september hölls en traditionell “steel cutting”-ceremoni på AVIC Weihai Shipyard i Shengdon, norra Kina. Detta är starten på bygget av den första av fyra RoPax-färjor som beställts av Stena, i kontraktet finns även en option på ytterligare fyra färjor. Leverans är planerad till 2019 och 2020.

Den här investeringen ligger i linje med och bygger vidare på Stena Lines framgångrika RoPaxkoncept, med en mix av passagerare och frakt. Färjorna kommer att vara cirka 50 procent större än dagens genomsnittliga RoPaxfärjor.

– Genom standardisering och flexibilitet säkerställer vi en verksamhet som ännu bättre kan stötta våra kunder och bidra till deras fortsatta tillväxt. Vi tror tillväxten när det gäller färjetransporter kommer att fortsätta och det är här är ett viktigt steg i att vi förbereder Stena Lines verksamhet för fortsatt tillväxt, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson.

Kapaciteten på färjorna kommer att vara över 3 000 längdmeter och de kommer att kunna ta cirka 1 000 passagerare och ha full utbud av service till gästerna ombord. Stena Lines hållbarhetsstrategi är central i bygget av färjorna.

– Våra nya RoPax-färjor kommer att vara bland de mest energieffektiva i världen. Till exempel kommer CO2-utsläppen ligga 25 procent lägre per lastenhet mot jämförbart RoPax-tonnage. Vårt mål är att leda hållbarhetsutvecklingen inom sjöfarten och sätta en ny standard när det gäller utsläpp, kostnadseffektivitet och prestanda. Färjorna kommer att gå på traditionellt bränsle men är designade inom klassificeringen ”Gas Ready” och de är också förberedda för scrubbers och katalytisk avgasrening, vilket ger oss flexibilitet för framtiden, sager Niclas Mårtensson. 

FAKTA/Om fartygens dimensioner

Längd : 214,5 m

Bredd : 27,8 m

Djup : 6,4 m

  Kapacitet bildäck : 3 100 längdmeter + 120 bilar

Passagerarkapacitet : 1 000

Antal hytter : 175

Motorer : 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)

Hastighet : 22 knots

Varv : AVIC Weihai Shipyard, China

Stena Line, Göteborg  

28 augusti 2017

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hemester i Skåne

Utomhusmatlagning på Västkusten

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

1

Scandorama och Ölvemarks ökar

Back för Tallink Grupp

Jikander till Birka

Birka Cruises rekryterar Sabrina Jikander som andre styrman - hon kommer senast från en befattning som voyage operator på Eukor Car Carriers.

Nyhetsbrev

Strand vd för Visit Stockholm

Arkiv

"Kryssarna dödar 100 i förtid"

Många ville döpa Vikings fartyg

Intereuropeisk tågbokning öppnas

Snart smyglanseras en ny bokningstjänst för tågresor från Sverige till hela Europa – det ska bli lika enkelt som att boka flygresor på nätet, lovar Crewcom som ligger bakom tjänsten.

Fler tåg till kontinenten 2020

Nästa år ska det gå lättare att åka tåg från Sverige till Europa via Köpenhamn – det är i alla fall SJ:s målsättning inför 2020, ett spårbundet resealternativ för dem som vill välja bort flyget.

Lyckad volontärturism på Färöarna

Under helgen 26-28 april samlades 100 volontärer från 25 olika länder på Färöarna för att rusta upp destinationen inför den kommande turistsäsongen.

Flygledning på distans

Uppåt för turistbussen

Lahrin och Dahl till Visit Sweden

Jenny Lahrin, Mattias Dahl och Mats Hedenström tillträder som nya medlemmar i styrelsen för Visit Sweden – det står klart efter organisationens årsstämma.

Kryssningspremiär i Stockholms Hamnar

Peterson tar över EACT

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Turistbussen är klimatsmart

Att åka turistbuss på sin semester är ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på – ett faktum som Scandorama och Ölvemarks Holiday använder i sin marknadsföring.

Svag krona - chans för turismen

Kronan faller vilket gör Sverige till en attraktivare destionation för inkommande turism – regeringen gillar läget och ska nu storsatsa för att få hit fler turister från utlandet.

Lindstål till Stockholms Hamn

Turistbussen kräver mer

Sveriges Bussföretags TURBO-grupp tog upp frågan om bland annat bussbälten som kärvar och de extra krav som gäller för den som ska köra en turistbuss.

Nya glasögon för Transportstyrelsen

Branschen har länge mött kalla handen i sitt möte med Transportstyrelsen - men på Busstorget i Tylösand verkade det som om myndigheten äntligen bytt glasögon.

Nya villkor för bussresor

Nu blir det nya villkor för beställning av bussresor – det ska bli enklare att få ersättning för skador som uppkommer i samband med bussresor.

Bussar för Snälltåget

Lenman ny flygplats-vd

Grönberg tar över Göteborg & Co

Bengtsson till Buhres på Kivik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.222