Göteborg vann spårvagnsfejd

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Spårvagnstillverkaren Ansaldobreda döms att betala skadestånd till Göteborgs Stad för brister i de levererade spårfordonen - Det har en skiljenämnd beslutat, läs mer här!

Efter en långdragen tvist mellan Göteborgs Stad och spårvagnstillverkaren står det nu klart att Göteborg vunnit bataljen. En skiljenämnd har dömt italienska Ansaldobreda att betala ekonomisk ersättning för fel, förseningar, bristande tillgänglighet och bristande driftsäkerhet i samband med köpet av 65 spårvagnar till Göteborg. 

Domen innebär att Göteborgs Stad har fått gehör för krav på ersättning för bristande tillgänglighet och driftsäkerhet. Dessutom ersättning för flertalet av de 17 så kallade seriefel på spårvagnarna som staden lyft fram.

Totalt sett innebär domen ett ekonomiskt plus för Göteborgs Stad. Det totala ekonomiska utfallet av den dom i tvisten med spårvagnstillverkaren Ansaldobreda som skiljenämnden meddelade 31 augusti 2017 är att Göteborgs Stad får cirka 120 miljoner kronor.

I skiljeförfarandet hade Göteborgs Stad krävt cirka 570 miljoner kronor i ersättning från Ansaldobreda. Utfallet för Göteborgs Stad blev cirka 190 miljoner kronor. Det mesta (drygt 140 miljoner) av detta belopp är ersättning för att alltför få vagnar har kunnat gå i trafik (”bristande tillgänglighet och driftsäkerhet”).

Ansaldobreda hade, i sin tur, i skiljeförfarandet krävt cirka 490 miljoner kronor i ersättning för extraarbete, incitament, obetalda fakturor samt skadestånd. Utfallet för Ansaldobreda blev cirka 140 miljoner kronor men i detta belopp ingår krav på cirka 70 miljoner kronor som Göteborgs Stad redan tidigare hade accepterat men ännu inte betalat ut.

Det sammanlagda och totala ekonomiska utfallet av skiljedomen för Göteborgs Stad blir därför ett plus på cirka 120 miljoner kronor.

– Utfallet av domen är klart till Göteborgs Stads fördel. Utan ett skiljedomsförfarande hade vi inte fått ett slut på tvisten och riskerat att inte få någon ersättning överhuvudtaget. Och viktigast av allt är att vi nu har tagit kontroll över alla vagnarna, får ut dom i trafik och fortsätter utveckla kollektivtrafiken, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör Göteborgs Stad.

– Detta är en upprättelse för göteborgarna och andra som reser med våra spårvagnar då domen innebär att Ansaldobreda får ta ansvar för det de inte har levererat, säger Johan Nyhus, ordförande (S) trafiknämnden Göteborgs Stad.

De 65 vagnarna levererades mellan 2006 och 2013, till att börja med flera år försenade, och har inte uppfyllt den funktion och kvalitet som Ansaldobreda utlovade i avtalet. Många av vagnarna har därför inte kunnat gå i trafik vilket har drabbat resenärerna på flera sätt. Totalt har det funnits färre tillgängliga vagnar än planerat, för få med låggolv och staden har inte kunnat utveckla spårvagnstrafiken som planerat.

Trots omfattande förhandlingar mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda har tillverkaren inte fått alla 65 vagnar i trafik och inte heller velat ersätta staden ekonomiskt för fel och brister. Därför beslutade Göteborgs Stad i samråd med Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och Västra Götalandsregionen till slut, 2015, att dels låta tvisten avgöras av en skiljenämnd, dels häva ett tilläggsavtal om rostsanering och reparationer.

– Det är skönt att vi nu är på denna sida tvisten och att vi i egen regi kan fortsätta att få ut alltfler vagnar i trafik och fortsätta utveckla en god kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger.

Göteborgs Stad genomför nu en sekretessbedömning av domen. Så snart detta arbete är färdigt kommer allt material som inte innebär skada för motparten att redovisas.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Arkiv

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Ramberg till Spårvägsmuseet

Plus

Otokar siktar på Norden

Med 110000 anställda är KOÇ Group en stor tillverkare av bussar och andra fordon. Bland dem finns Otokar som Skeppsbrons Buss i Jönköping nu ska sälja till svenska och norska kunder.

Plus

Busstillverkare lanserar eldriven lastbil

Plus

Europas första elbussfabrik

Ny chans för dieselmotorn

Ska en liten skalbagge ge dieselmotorn en ny chans? Ja, det tror Lundaforskare som utvecklat ny reningsteknik inspirerad av en ovanlig insekt, läs om det här!

Bussförbud på Slottsbacken

Rekordorder för Volvo Bussar

Nova Bus, dotterbolag till Volvo Bussar, har fått en order på 497 hybridbussar från kollektivtrafikhuvudmännen i provinsen Quebec i Canada – Det är en rekordorder, läs här!

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Sänd till en kollega

0.159