Göteborg vann spårvagnsfejd

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Spårvagnstillverkaren Ansaldobreda döms att betala skadestånd till Göteborgs Stad för brister i de levererade spårfordonen - Det har en skiljenämnd beslutat, läs mer här!

Efter en långdragen tvist mellan Göteborgs Stad och spårvagnstillverkaren står det nu klart att Göteborg vunnit bataljen. En skiljenämnd har dömt italienska Ansaldobreda att betala ekonomisk ersättning för fel, förseningar, bristande tillgänglighet och bristande driftsäkerhet i samband med köpet av 65 spårvagnar till Göteborg. 

Domen innebär att Göteborgs Stad har fått gehör för krav på ersättning för bristande tillgänglighet och driftsäkerhet. Dessutom ersättning för flertalet av de 17 så kallade seriefel på spårvagnarna som staden lyft fram.

Totalt sett innebär domen ett ekonomiskt plus för Göteborgs Stad. Det totala ekonomiska utfallet av den dom i tvisten med spårvagnstillverkaren Ansaldobreda som skiljenämnden meddelade 31 augusti 2017 är att Göteborgs Stad får cirka 120 miljoner kronor.

I skiljeförfarandet hade Göteborgs Stad krävt cirka 570 miljoner kronor i ersättning från Ansaldobreda. Utfallet för Göteborgs Stad blev cirka 190 miljoner kronor. Det mesta (drygt 140 miljoner) av detta belopp är ersättning för att alltför få vagnar har kunnat gå i trafik (”bristande tillgänglighet och driftsäkerhet”).

Ansaldobreda hade, i sin tur, i skiljeförfarandet krävt cirka 490 miljoner kronor i ersättning för extraarbete, incitament, obetalda fakturor samt skadestånd. Utfallet för Ansaldobreda blev cirka 140 miljoner kronor men i detta belopp ingår krav på cirka 70 miljoner kronor som Göteborgs Stad redan tidigare hade accepterat men ännu inte betalat ut.

Det sammanlagda och totala ekonomiska utfallet av skiljedomen för Göteborgs Stad blir därför ett plus på cirka 120 miljoner kronor.

– Utfallet av domen är klart till Göteborgs Stads fördel. Utan ett skiljedomsförfarande hade vi inte fått ett slut på tvisten och riskerat att inte få någon ersättning överhuvudtaget. Och viktigast av allt är att vi nu har tagit kontroll över alla vagnarna, får ut dom i trafik och fortsätter utveckla kollektivtrafiken, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör Göteborgs Stad.

– Detta är en upprättelse för göteborgarna och andra som reser med våra spårvagnar då domen innebär att Ansaldobreda får ta ansvar för det de inte har levererat, säger Johan Nyhus, ordförande (S) trafiknämnden Göteborgs Stad.

De 65 vagnarna levererades mellan 2006 och 2013, till att börja med flera år försenade, och har inte uppfyllt den funktion och kvalitet som Ansaldobreda utlovade i avtalet. Många av vagnarna har därför inte kunnat gå i trafik vilket har drabbat resenärerna på flera sätt. Totalt har det funnits färre tillgängliga vagnar än planerat, för få med låggolv och staden har inte kunnat utveckla spårvagnstrafiken som planerat.

Trots omfattande förhandlingar mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda har tillverkaren inte fått alla 65 vagnar i trafik och inte heller velat ersätta staden ekonomiskt för fel och brister. Därför beslutade Göteborgs Stad i samråd med Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och Västra Götalandsregionen till slut, 2015, att dels låta tvisten avgöras av en skiljenämnd, dels häva ett tilläggsavtal om rostsanering och reparationer.

– Det är skönt att vi nu är på denna sida tvisten och att vi i egen regi kan fortsätta att få ut alltfler vagnar i trafik och fortsätta utveckla en god kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger.

Göteborgs Stad genomför nu en sekretessbedömning av domen. Så snart detta arbete är färdigt kommer allt material som inte innebär skada för motparten att redovisas.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bättre utrop i Göteborg

Västtrafik har förbättrat de yttre utropen på spårvagnarna och bussarna i Göteborg - Läs om hur det ska genomföras här!

Plus

Svångremmen dras åt i Örebro

En plan för att justera kollektivtrafikens trafik och kostnader har det beslutats om i Region Örebro - Nu dras svångremmen åt, nära 40 miljoner ska kapas, läs mer här!

SJ inleder miljardupphandling

SJ startar miljardupphandling av Sveriges snabbaste tåg för minst 5 miljarder kronor - Det har styrelsen fattat beslut om, läs mer här!

Plus

Elbuss slog imponerande rekord

177 mil på en laddning - så långt har en helt elektrisk buss kört i USA rapporterar Ny Teknik, läs mer om världsrekordet här!

Nya busskurer i Halland

Ökat bussresande i Trollhättan

Plus

Det räcker inte, regeringen!

Sveriges Bussföretag hittar både ris och ros i regeringens höstbudet - Mycket är dock otillräckligt enligt organisationen, men det finns pärlor, läs kommentaren här!

Arkiv
Plus

Fler elever på bussprogrammet

Det går sakta men men säkert framåt för bussförarutbildningen på Nifsapsskolan. 4 september åkte de till Bussförar-SM för att titta på tävligen, självklart körde eleverna hela vägen dit med skolans övningsbuss - Läs om det här!

Plus

Vinnande turistbuss i Sverige

En av de sex turistbussarna på bilden kommer att vinna Coach of the Year 2018 – Bussarna testades på Mantorp Park i Sverige där den intereuropeiska juryn var samlad i början av september. 19 oktober avslöjas vilken buss som vinner, läs mer här!

SJ nyanställer 500

Skåningar reser hållbart

35 elbussar till Trondheim

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på elbussar - Tide Buss har beställt 25 av sina 35 elbussar av modellen Volvo 7900 Electric till Trondheim, läs mer om jätteaffären här!

Först med Swish på bussen - Klicka här!

Plus

Hogia vann dansk molnorder

Hogias molnlösning ska ta dansk busstrafik in i framtiden – 1600 av Movias bussar i Köpenhamn och på Själland ska använda Hogias molnbaserade trafiksystem - Läs mer här!

Nyanlända i järnvägsutbildning

Järnvägsutbildning för 50 nyanlända ingenjörer har dragit igång - Behovet av den här kompetensen är mycket stort, läs mer här!

Australien väljer Edeva

Curtin University i Perth har beställt ett Actibumpsystem till sitt campus för att skapa en säkrare och tryggare trafikmiljö med god framkomlighet. Läs mer här!

Körkort med studielån

”Samma elskatt för elbussen”

UITP kräver samma skatt på elbussar som spårfordon och långsiktiga villkor för kollektivtrafikens biodrivmedel - Läs mer om det här!

Självkörande buss på Lidingö?

Öbor kräver bättre båttrafik

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Plus

Edlund vann Bussförar-SM 2017!

Det blev Marcus Edlund som tog hem Bussförar-SM 2017 efter en stenhård finaltävling på Gillingebanan norr om Stockholm - Därefter kom tvåan Johan Ek och Serkan Aktar på tredje plats - Läs mer här!

Östlig förbindelse inget för Stockholm

Sverigeförhandlingen avbryter förhandling om Östlig förbindelse - Detta sedan politikerna i Stockholms stad sågat tanken om den sådan, läs mer här!

Plus

5 snabba...

Nu är Bussförar-SM kört!

Nu är Bussförar-SM 2017 kört på Gillingebanan norr om Stockholm - 16 finalister gjorde upp om titeln, och på eftermiddagen blev det klart vem som är svensk mästare i att köra buss!

Sänd till en kollega

0.206