Göteborg vann spårvagnsfejd

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Spårvagnstillverkaren Ansaldobreda döms att betala skadestånd till Göteborgs Stad för brister i de levererade spårfordonen - Det har en skiljenämnd beslutat, läs mer här!

Efter en långdragen tvist mellan Göteborgs Stad och spårvagnstillverkaren står det nu klart att Göteborg vunnit bataljen. En skiljenämnd har dömt italienska Ansaldobreda att betala ekonomisk ersättning för fel, förseningar, bristande tillgänglighet och bristande driftsäkerhet i samband med köpet av 65 spårvagnar till Göteborg. 

Domen innebär att Göteborgs Stad har fått gehör för krav på ersättning för bristande tillgänglighet och driftsäkerhet. Dessutom ersättning för flertalet av de 17 så kallade seriefel på spårvagnarna som staden lyft fram.

Totalt sett innebär domen ett ekonomiskt plus för Göteborgs Stad. Det totala ekonomiska utfallet av den dom i tvisten med spårvagnstillverkaren Ansaldobreda som skiljenämnden meddelade 31 augusti 2017 är att Göteborgs Stad får cirka 120 miljoner kronor.

I skiljeförfarandet hade Göteborgs Stad krävt cirka 570 miljoner kronor i ersättning från Ansaldobreda. Utfallet för Göteborgs Stad blev cirka 190 miljoner kronor. Det mesta (drygt 140 miljoner) av detta belopp är ersättning för att alltför få vagnar har kunnat gå i trafik (”bristande tillgänglighet och driftsäkerhet”).

Ansaldobreda hade, i sin tur, i skiljeförfarandet krävt cirka 490 miljoner kronor i ersättning för extraarbete, incitament, obetalda fakturor samt skadestånd. Utfallet för Ansaldobreda blev cirka 140 miljoner kronor men i detta belopp ingår krav på cirka 70 miljoner kronor som Göteborgs Stad redan tidigare hade accepterat men ännu inte betalat ut.

Det sammanlagda och totala ekonomiska utfallet av skiljedomen för Göteborgs Stad blir därför ett plus på cirka 120 miljoner kronor.

– Utfallet av domen är klart till Göteborgs Stads fördel. Utan ett skiljedomsförfarande hade vi inte fått ett slut på tvisten och riskerat att inte få någon ersättning överhuvudtaget. Och viktigast av allt är att vi nu har tagit kontroll över alla vagnarna, får ut dom i trafik och fortsätter utveckla kollektivtrafiken, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör Göteborgs Stad.

– Detta är en upprättelse för göteborgarna och andra som reser med våra spårvagnar då domen innebär att Ansaldobreda får ta ansvar för det de inte har levererat, säger Johan Nyhus, ordförande (S) trafiknämnden Göteborgs Stad.

De 65 vagnarna levererades mellan 2006 och 2013, till att börja med flera år försenade, och har inte uppfyllt den funktion och kvalitet som Ansaldobreda utlovade i avtalet. Många av vagnarna har därför inte kunnat gå i trafik vilket har drabbat resenärerna på flera sätt. Totalt har det funnits färre tillgängliga vagnar än planerat, för få med låggolv och staden har inte kunnat utveckla spårvagnstrafiken som planerat.

Trots omfattande förhandlingar mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda har tillverkaren inte fått alla 65 vagnar i trafik och inte heller velat ersätta staden ekonomiskt för fel och brister. Därför beslutade Göteborgs Stad i samråd med Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och Västra Götalandsregionen till slut, 2015, att dels låta tvisten avgöras av en skiljenämnd, dels häva ett tilläggsavtal om rostsanering och reparationer.

– Det är skönt att vi nu är på denna sida tvisten och att vi i egen regi kan fortsätta att få ut alltfler vagnar i trafik och fortsätta utveckla en god kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger.

Göteborgs Stad genomför nu en sekretessbedömning av domen. Så snart detta arbete är färdigt kommer allt material som inte innebär skada för motparten att redovisas.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

Bara elbussar i Landskrona

Julhandla med buss

MTR får bakläxa av SL

Självkörande bussar i Danmark

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Cube tar över Bergkvarabuss

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Nyhetsbrev

Tydal Årets Trafiklabhjälte

Utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte 2017 går till Thomas Tydal – För sitt bidrag till digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet, läs mer här!

Arkiv

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hybricon byter motorleverantör

SL sågar signalsystemsleverantör

Plus

Temsa bäst i oktober

Fortsatt betryggande ledning för Mercedes-Benz i Tunga Bussligan 2017 - Men bakom ledaren händer det, bland annat blev Temsa bäst under oktober, det visar Bil Swedens siffror, läs mer här!

Bra oktober för bussarna

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.212