Mer biogas i Örebro

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ökad användning av biogas och fortsatt utredning av eldrift inom kollektivtrafiken - Det målet har regionstyrelsen i Örebro satt upp.

– Att vi utökar användandet av biogas har två syften. Dels för att Region Örebro län ska köra all kollektivtrafik med fossilfria drivmedel, men också för att biogas återanvänder resurser i vårt lokala samhälle, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i Region Örebro läns nämnd för samhällsbyggnad.

I dagsläget drivs samtliga stadsbussar i Örebro med biogas. Nu tar Region Örebro län nästa steg i arbetet med att nå en fossilfri fordonsflotta genom att ersätta diesel och biodiesel med biogas i 58 av de regionbussar som trafikerar länet. Planen är att de biogasdrivna bussarna ska vara på plats hösten 2019 i samband med att Region Örebro län börjar köra en del av kollektivtrafiken i egen regi under namnet Sveatrafiken. För som bekant gör Örebro län det överraskande draget att återgå till en gammal ordning och till skillnad mot nästan alla andra län i Sverige köra kollektivtrafiken utan upphandling helt som en kommunal verksamhet.

I det förslag som samhällsbyggnadsnämnden lämnar till regionstyrelsen att besluta om ingår även ett intensifierat utredningsarbete kring andra fossilfria drivmedel. Där ligger eldrivna bussar bra till när det gäller att minska buller i stadsmiljön.

– Vi hoppas kunna införa eldrivna bussar från och med år 2021. Genom att satsa på eldrift i någon form får vi en fordonsflotta som förutom att vara fossilfri också bullrar mindre och är mer energieffektiv, säger Mats Gunnarsson.

Den energieffektivisering som Mats Gunnarsson nämner kommer att bli en avgörande fråga framöver, då allt fler aktörer väljer att använda fossilfria drivmedel.

– I framtiden kommer en stor andel av samhällets samlade fordonsflotta att vara fossilfri. Det kommer att göra biodrivmedel till en kritisk faktor, och det är viktigt att vi minimerar vår energianvändning, säger Mats Gunnarsson.

Det föreslagna beslutet berör de bussar som skall köras av Sveatrafiken, och som utgår från bussdepåerna i Bettorp i Örebro och i Odensbacken. I Bettorp finns det i dag möjlighet att tanka biogas, men ytterligare kapacitet kommer att krävas. I Odensbacken finns ingen möjlighet att tanka biogas, vilket måste ordnas innan trafikstart.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Nyhetsbrev

Gratisbuss till badsjö

Arkiv

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Sänd till en kollega

0.148