Mer biogas i Örebro

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ökad användning av biogas och fortsatt utredning av eldrift inom kollektivtrafiken - Det målet har regionstyrelsen i Örebro satt upp.

– Att vi utökar användandet av biogas har två syften. Dels för att Region Örebro län ska köra all kollektivtrafik med fossilfria drivmedel, men också för att biogas återanvänder resurser i vårt lokala samhälle, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i Region Örebro läns nämnd för samhällsbyggnad.

I dagsläget drivs samtliga stadsbussar i Örebro med biogas. Nu tar Region Örebro län nästa steg i arbetet med att nå en fossilfri fordonsflotta genom att ersätta diesel och biodiesel med biogas i 58 av de regionbussar som trafikerar länet. Planen är att de biogasdrivna bussarna ska vara på plats hösten 2019 i samband med att Region Örebro län börjar köra en del av kollektivtrafiken i egen regi under namnet Sveatrafiken. För som bekant gör Örebro län det överraskande draget att återgå till en gammal ordning och till skillnad mot nästan alla andra län i Sverige köra kollektivtrafiken utan upphandling helt som en kommunal verksamhet.

I det förslag som samhällsbyggnadsnämnden lämnar till regionstyrelsen att besluta om ingår även ett intensifierat utredningsarbete kring andra fossilfria drivmedel. Där ligger eldrivna bussar bra till när det gäller att minska buller i stadsmiljön.

– Vi hoppas kunna införa eldrivna bussar från och med år 2021. Genom att satsa på eldrift i någon form får vi en fordonsflotta som förutom att vara fossilfri också bullrar mindre och är mer energieffektiv, säger Mats Gunnarsson.

Den energieffektivisering som Mats Gunnarsson nämner kommer att bli en avgörande fråga framöver, då allt fler aktörer väljer att använda fossilfria drivmedel.

– I framtiden kommer en stor andel av samhällets samlade fordonsflotta att vara fossilfri. Det kommer att göra biodrivmedel till en kritisk faktor, och det är viktigt att vi minimerar vår energianvändning, säger Mats Gunnarsson.

Det föreslagna beslutet berör de bussar som skall köras av Sveatrafiken, och som utgår från bussdepåerna i Bettorp i Örebro och i Odensbacken. I Bettorp finns det i dag möjlighet att tanka biogas, men ytterligare kapacitet kommer att krävas. I Odensbacken finns ingen möjlighet att tanka biogas, vilket måste ordnas innan trafikstart.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bättre utrop i Göteborg

Västtrafik har förbättrat de yttre utropen på spårvagnarna och bussarna i Göteborg - Läs om hur det ska genomföras här!

Plus

Svångremmen dras åt i Örebro

En plan för att justera kollektivtrafikens trafik och kostnader har det beslutats om i Region Örebro - Nu dras svångremmen åt, nära 40 miljoner ska kapas, läs mer här!

SJ inleder miljardupphandling

SJ startar miljardupphandling av Sveriges snabbaste tåg för minst 5 miljarder kronor - Det har styrelsen fattat beslut om, läs mer här!

Plus

Elbuss slog imponerande rekord

177 mil på en laddning - så långt har en helt elektrisk buss kört i USA rapporterar Ny Teknik, läs mer om världsrekordet här!

Nya busskurer i Halland

Ökat bussresande i Trollhättan

Plus

Det räcker inte, regeringen!

Sveriges Bussföretag hittar både ris och ros i regeringens höstbudet - Mycket är dock otillräckligt enligt organisationen, men det finns pärlor, läs kommentaren här!

Arkiv
Plus

Fler elever på bussprogrammet

Det går sakta men men säkert framåt för bussförarutbildningen på Nifsapsskolan. 4 september åkte de till Bussförar-SM för att titta på tävligen, självklart körde eleverna hela vägen dit med skolans övningsbuss - Läs om det här!

Plus

Vinnande turistbuss i Sverige

En av de sex turistbussarna på bilden kommer att vinna Coach of the Year 2018 – Bussarna testades på Mantorp Park i Sverige där den intereuropeiska juryn var samlad i början av september. 19 oktober avslöjas vilken buss som vinner, läs mer här!

SJ nyanställer 500

Skåningar reser hållbart

35 elbussar till Trondheim

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på elbussar - Tide Buss har beställt 25 av sina 35 elbussar av modellen Volvo 7900 Electric till Trondheim, läs mer om jätteaffären här!

Först med Swish på bussen - Klicka här!

Plus

Hogia vann dansk molnorder

Hogias molnlösning ska ta dansk busstrafik in i framtiden – 1600 av Movias bussar i Köpenhamn och på Själland ska använda Hogias molnbaserade trafiksystem - Läs mer här!

Nyanlända i järnvägsutbildning

Järnvägsutbildning för 50 nyanlända ingenjörer har dragit igång - Behovet av den här kompetensen är mycket stort, läs mer här!

Australien väljer Edeva

Curtin University i Perth har beställt ett Actibumpsystem till sitt campus för att skapa en säkrare och tryggare trafikmiljö med god framkomlighet. Läs mer här!

Körkort med studielån

”Samma elskatt för elbussen”

UITP kräver samma skatt på elbussar som spårfordon och långsiktiga villkor för kollektivtrafikens biodrivmedel - Läs mer om det här!

Självkörande buss på Lidingö?

Öbor kräver bättre båttrafik

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Plus

Edlund vann Bussförar-SM 2017!

Det blev Marcus Edlund som tog hem Bussförar-SM 2017 efter en stenhård finaltävling på Gillingebanan norr om Stockholm - Därefter kom tvåan Johan Ek och Serkan Aktar på tredje plats - Läs mer här!

Östlig förbindelse inget för Stockholm

Sverigeförhandlingen avbryter förhandling om Östlig förbindelse - Detta sedan politikerna i Stockholms stad sågat tanken om den sådan, läs mer här!

Plus

5 snabba...

Nu är Bussförar-SM kört!

Nu är Bussförar-SM 2017 kört på Gillingebanan norr om Stockholm - 16 finalister gjorde upp om titeln, och på eftermiddagen blev det klart vem som är svensk mästare i att köra buss!

Sänd till en kollega

0.145