Mer biogas i Örebro

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ökad användning av biogas och fortsatt utredning av eldrift inom kollektivtrafiken - Det målet har regionstyrelsen i Örebro satt upp.

– Att vi utökar användandet av biogas har två syften. Dels för att Region Örebro län ska köra all kollektivtrafik med fossilfria drivmedel, men också för att biogas återanvänder resurser i vårt lokala samhälle, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i Region Örebro läns nämnd för samhällsbyggnad.

I dagsläget drivs samtliga stadsbussar i Örebro med biogas. Nu tar Region Örebro län nästa steg i arbetet med att nå en fossilfri fordonsflotta genom att ersätta diesel och biodiesel med biogas i 58 av de regionbussar som trafikerar länet. Planen är att de biogasdrivna bussarna ska vara på plats hösten 2019 i samband med att Region Örebro län börjar köra en del av kollektivtrafiken i egen regi under namnet Sveatrafiken. För som bekant gör Örebro län det överraskande draget att återgå till en gammal ordning och till skillnad mot nästan alla andra län i Sverige köra kollektivtrafiken utan upphandling helt som en kommunal verksamhet.

I det förslag som samhällsbyggnadsnämnden lämnar till regionstyrelsen att besluta om ingår även ett intensifierat utredningsarbete kring andra fossilfria drivmedel. Där ligger eldrivna bussar bra till när det gäller att minska buller i stadsmiljön.

– Vi hoppas kunna införa eldrivna bussar från och med år 2021. Genom att satsa på eldrift i någon form får vi en fordonsflotta som förutom att vara fossilfri också bullrar mindre och är mer energieffektiv, säger Mats Gunnarsson.

Den energieffektivisering som Mats Gunnarsson nämner kommer att bli en avgörande fråga framöver, då allt fler aktörer väljer att använda fossilfria drivmedel.

– I framtiden kommer en stor andel av samhällets samlade fordonsflotta att vara fossilfri. Det kommer att göra biodrivmedel till en kritisk faktor, och det är viktigt att vi minimerar vår energianvändning, säger Mats Gunnarsson.

Det föreslagna beslutet berör de bussar som skall köras av Sveatrafiken, och som utgår från bussdepåerna i Bettorp i Örebro och i Odensbacken. I Bettorp finns det i dag möjlighet att tanka biogas, men ytterligare kapacitet kommer att krävas. I Odensbacken finns ingen möjlighet att tanka biogas, vilket måste ordnas innan trafikstart.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

Bara elbussar i Landskrona

Julhandla med buss

MTR får bakläxa av SL

Självkörande bussar i Danmark

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Cube tar över Bergkvarabuss

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Nyhetsbrev

Tydal Årets Trafiklabhjälte

Utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte 2017 går till Thomas Tydal – För sitt bidrag till digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet, läs mer här!

Arkiv

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hybricon byter motorleverantör

SL sågar signalsystemsleverantör

Plus

Temsa bäst i oktober

Fortsatt betryggande ledning för Mercedes-Benz i Tunga Bussligan 2017 - Men bakom ledaren händer det, bland annat blev Temsa bäst under oktober, det visar Bil Swedens siffror, läs mer här!

Bra oktober för bussarna

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.162