23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

5 snabba...

...till Maria Sjölin, branschutvecklare Utbildning och kompetensförsörjning på Transportföretagen. Hon har under våren arbetat med att utveckla YKB-utbildningen och dessutom med den för bussbranschen ytterst angelägna uppgiften att locka fler till bussföraryrket, en fråga som Sveriges Bussföretag drivit hårt under många år. När det gäller YKB har Maria Sjölin varit med och tagit fram en ny modell just för bussbranschen som skiljer sig från exempelvis godssektorn. Maria Sjölin som kommer från Helsingborg har studerat på Lunds universitet. Innan hon kom till Transportföretagen har hon bland annat arbetat som produktspecialist på Hartman Scandi Care AB i Skåne och i Stockholms län samt som kundansvarig projektledare på ett ledande utbildningsföretag.

Den nya branschgemensama YKB-modellen för buss – hur skiljer sig den från hur det var tidigare?

– Bussbranschen har inte haft en gemensam modell tidigare. Några bussföretag har följt den sk TYA-modell vilket är gods branschgemensamma utbildningsmodell. Andra bussföretag har haft egna modeller och kallat olika delkurser för olika saker vilket ställt till det när personalen bytt arbetsgivare eller orsakat problem vid upphandlingar där den nya arbetsgivaren tagit över personal vilket ibland har resulterat i att bussförarna har fått gått om kurser de redan gått vilket är förenat med en kostnad för arbetsgivaren och irritation och avsatt tid från föraren som redan gått kursen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.136