23948sdkhjf

Öbor kräver bättre båttrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Ön Tranholmen saknar bro och har endast en båtlinje med begränsat utbud som kontakt med fastlandet. Få turer med Vaxholmsbolagets båt erbjuds, speciellt illa är det kvällstid vilket gör det svårt för invånarna att ta sig hem till ön senare än tidig kväll. Detta trots att Tranholmen med sina 416 invånare är en av Stockholms skärgårds mest bebodda öar i kategorin ö utan fast förbindelse med fastlandet. Tranholmen ligger bara 5 km från kungliga slottet i Stockholms och hör till Danderyds kommun. Nu har invånarna fått nog och kräver bättre förbindelser.

– Under de senare 10 åren har vi försökt hålla en dialog med Waxholmsbolaget (SLL) via deras egna kanaler om behoven om en förbättrad kvällstrafik för att kunna yrkesarbeta i Sveriges ekonomiska centrum och samtidigt få ihop livspusslet med familj och barn. Detta har aldrig hörsammats och vi känner oss nu tvingade att själva agera och skapa en publik opinon, säger Mikael Sjöbeck, boende på Tranholmen och initiativtagare till båtupproret. Han fortsätter:

– För att visa allvaret och det akuta behovet av förbättrad kvällstrafik har vi gått ut med ett upprop riktat mot Waxholmsbolaget (SLL) samt i protest provisoriskt försöka finansiera en extra kvälltur klockan 19:45 med nuvarande båt Delfin X på linje 81 på onsdagar och torsdagar under hela hösten med start 4 oktober.  

Tranholmen är till ytan faktiskt lite större än Gamla stan och ligger i fjärden Lilla Värtan mellan Stocksund, Lidingö och Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Trots sitt centrala läge räknas ön inte in i det diffusa men formellt definierade begreppet "Storstockholm" men det är knappast därför som kollektivtrafiken till sjöss är så undermålig. Närmaste fastland är Stocksund i Danderyd dit ön hör, men dit finns ingen fast förbindelse och ingen kollektivtrafik i närheten. En busslinje som gick till Långängsstrand för ett antal år sedan stoppades av de boende i Stocksund genom en proteststorm mot SL.

Nu är det alltså Tranholmsborna som protesterar, de vill ha fler turer med linje 81 som går från Ropsten via Tranholmen, Djursholm, norra Lidingö med Storholmen till Bogesundslandet i Vaxholms kommun.

Vi hoppas på en positiv dialog med ansvariga och politiker för att gemensamt lyckas lösa detta där både miljö, samhälle och enskilda blir vinnare och som visar på den unika valmöjlighet till boende och pendling både från öar och fastland som vi har i Stockholm med dess närskärgård och vatten, säger Mikael Sjöbeck.

RT-Forum kommer att följa frågan och se vad som händer - många politiker, både styrande och i oppostion, har talat varmt om kollektivtrafik till till sjöss i Storstockholm och försöket med Mälarlinjen mellan Stockholms city och Ekerö blev snabbt mycket populär. Även Sjövägen mellan Stockhoms city via Lidingö till Nacka har varit uppskattad under många år. Förslag har gjort om att utöka Sjövägen så att den kopplas samman med linje 81 men där har ingenting ännu hänt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.16