Öbor kräver bättre båttrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafik till sjöss pratar många politiker om, men mycket litet händer - Nu gör boende på en av Stockholms mest permanentbebodda öar utan fast landförbindelse uppror för att få bättre förbindelser - Läs mer här!

Ön Tranholmen saknar bro och har endast en båtlinje med begränsat utbud som kontakt med fastlandet. Få turer med Vaxholmsbolagets båt erbjuds, speciellt illa är det kvällstid vilket gör det svårt för invånarna att ta sig hem till ön senare än tidig kväll. Detta trots att Tranholmen med sina 416 invånare är en av Stockholms skärgårds mest bebodda öar i kategorin ö utan fast förbindelse med fastlandet. Tranholmen ligger bara 5 km från kungliga slottet i Stockholms och hör till Danderyds kommun. Nu har invånarna fått nog och kräver bättre förbindelser.

– Under de senare 10 åren har vi försökt hålla en dialog med Waxholmsbolaget (SLL) via deras egna kanaler om behoven om en förbättrad kvällstrafik för att kunna yrkesarbeta i Sveriges ekonomiska centrum och samtidigt få ihop livspusslet med familj och barn. Detta har aldrig hörsammats och vi känner oss nu tvingade att själva agera och skapa en publik opinon, säger Mikael Sjöbeck, boende på Tranholmen och initiativtagare till båtupproret. Han fortsätter:

– För att visa allvaret och det akuta behovet av förbättrad kvällstrafik har vi gått ut med ett upprop riktat mot Waxholmsbolaget (SLL) samt i protest provisoriskt försöka finansiera en extra kvälltur klockan 19:45 med nuvarande båt Delfin X på linje 81 på onsdagar och torsdagar under hela hösten med start 4 oktober.  

Tranholmen är till ytan faktiskt lite större än Gamla stan och ligger i fjärden Lilla Värtan mellan Stocksund, Lidingö och Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Trots sitt centrala läge räknas ön inte in i det diffusa men formellt definierade begreppet "Storstockholm" men det är knappast därför som kollektivtrafiken till sjöss är så undermålig. Närmaste fastland är Stocksund i Danderyd dit ön hör, men dit finns ingen fast förbindelse och ingen kollektivtrafik i närheten. En busslinje som gick till Långängsstrand för ett antal år sedan stoppades av de boende i Stocksund genom en proteststorm mot SL.

Nu är det alltså Tranholmsborna som protesterar, de vill ha fler turer med linje 81 som går från Ropsten via Tranholmen, Djursholm, norra Lidingö med Storholmen till Bogesundslandet i Vaxholms kommun.

Vi hoppas på en positiv dialog med ansvariga och politiker för att gemensamt lyckas lösa detta där både miljö, samhälle och enskilda blir vinnare och som visar på den unika valmöjlighet till boende och pendling både från öar och fastland som vi har i Stockholm med dess närskärgård och vatten, säger Mikael Sjöbeck.

RT-Forum kommer att följa frågan och se vad som händer - många politiker, både styrande och i oppostion, har talat varmt om kollektivtrafik till till sjöss i Storstockholm och försöket med Mälarlinjen mellan Stockholms city och Ekerö blev snabbt mycket populär. Även Sjövägen mellan Stockhoms city via Lidingö till Nacka har varit uppskattad under många år. Förslag har gjort om att utöka Sjövägen så att den kopplas samman med linje 81 men där har ingenting ännu hänt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.162