Skattemiljarder går till flyget

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det finns få undersökningar som rör subventioner inom flygbranschen, en ny visar att transportmedlet subventioneras med miljarder - Något för bussresearrangörerna att ta fasta på i sin marknadsföring, läs mer här!

Ingen vet egentligen hur mycket pengar som går till att subventionera flyget, trots att det årligen rör sig om miljarder euro vilket blir tio gånger så mycket i svenska kronor.

– För första gången presenterar vi nu en konceptualisering om hur man kan räkna på olika typer av subventioner som finns inom flygbranschen och vilka det är, säger Stefan Gössling, professor i turism vid Linnéuniversitetet i Växjö.

2015 gick de amerikanska flygbolagen ut med ett White Paper, där man anklagade Gulfstaternas flygbolag för att ha fått väldigt många olika subventioner. De statsägda flygbolagen Qatar Airways, Etihad Airways och Emirates Airline var i fokus i detta dokument, som blev utgångspunkten för vetenskapliga arbetet kring de olika subventionerna.

– Ägarna till de här bolagen har bidragit starkt till deras snabba tillväxt. Enligt de amerikanska flygbolagens White Paper har de har fått över 40 miljarder US-dollar i subventioner och andra statliga fördelar enbart under det senaste decenniet, säger Stefan Gössling.

Den vetenskapliga konceptualiseringen av de olika subventionerna har fokuserat på flygbranschen i de industrialiserade länderna. Resultatet visar att det finns betydande subventioner för flygbranschen i stort, alltså för tillverkande företag inom flygområdet, för företag som arbetar med flygets infrastruktur och för flygbolagen själva.

– Subventionerna bidrar till att skapa överkapacitet för flyget. Det innebär låga priser som i sin tur skapar ökad efterfrågan och därmed genererar negativa konsekvenser för miljön, säger Stefan Gössling.

Författarna förespråkar en granskning av subventionerna, som är oftast dolda eller svåra att genomskåda.

– Det är problematiskt om det mest miljöpåverkande transportmedlet får ekonomiskt stöd för att växa, i en situation där flyget växer med cirka 5 procent per år, säger Stefan Gössling.

RT-Forum utgår ifrån att flygbranschen kommer att bemöta de här uppgifterna om miljardsubventioner, de kommer att publiceras så fort de når redaktionen.

FAKTA/Om den flygkritiska artikeln

Artikeln "Subsidies in Aviation" är publicerad i Sustainability, Volume 9, Issue 8 (augusti 2017). Artikelförfattare är: Frank Fichert, Hochschule Worms, Tyskland, Peter Forsyth, Southern Cross University, Australien, samt Stefan Gössling, Linnéuniversitetet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Goda råd från Göran Grell

Skaffa ett bra IT-system, se till att hemsidan är responsiv, alltså att den följer med oavsett om användaren använder dator, surfplatta eller smart telefon. Och se till att vara aktiva i sociala medier, läs mer här!

Trendigt med temakryssning

Rekordresultat för Ving

Iskall tradition het igen

Ett vinterbada gör gott för både kropp och knopp, det visar forskningen – TanumStrand tar fasta på det och bjuder in till en het, iskall upplevelse.

Privat tivoli lanseras

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Nyhetsbrev

Plus

Gasell för fjärde året

17 november utsågs Rolfs Flyg & Buss till Gasellföretag av Dagens Industri – för fjärde året i rad, läs mer här!

Arkiv

Bättre för bussgrupper i Åre

Plus

Mer Birka-kryssningar 2018

Från nio till elva kryssningar och 3 000 fler platser – Birka vässar sitt utbud till sommaren 2018, läs mer här!

Rasta köper pub i Göteborg

Fler utlänningar till Stockholm

Hotellkedja satsar på hälsoprogram

Ryska revolutionen 100 år

Plus

Många juldrycker från Spendrups

Sveriges största bryggeri, Spendrups, satsar stort inför julen 2017. Inte mindre än 15 olika drycker för den stora högtiden alldeles efter vintersolståndet, läs mer här!

Nytt ljus över Djurgården

27 oktober gick ljuset upp extra tidigt när Djurgården i Stockhom som både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt.

Wiik Lundström till Grand Hôtel

Roshage-Theander till Rånäs Slott

Busworld om turistbussens framtid

Upprop för öppet Europa

Ett gemensamt upprop för ett för bussresenärer på riktigt öppet Europa publicerades 19 oktober – Bakom uppropet finns bland andra IRU och ACEA.

Plus

Vill bereda väg för bussen

Att genomföra en bussresa från Sverige till Tyskland eller andra länder inom EU borde vara busenkelt. Det är det inte. Hartwig Bögeholz, Sveriges Bussresearrangörer, arbetar för en förändring.

Resebyrå blir studio

För att möta digitaliseringen inom turismen har resebyrån Resia skapat ett helt nytt koncept – Resia Travel Studio, läs mer här!

Andersson till Ehrenberg

Engelhart lämnar Scandic

Thomas Engelhart, kommersiell direktör och medlem av koncernledningen, lämnar bolaget efter meningsmotsättningar med vd och koncernchef Even Frydenberg - Den senare tar tillsvidare över ansvaret för bolagets kommersiella organisation, läs mer här!

Erlander till Bruksvallarna

Scandic säljer Vierumäki

Sänd till en kollega

0.178