Självkörande buss på Lidingö?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Liberalerna i landstinget och i Lidingö kommun vill testa förarlösa bussar mellan Lidingöbanan och Lidingö centrum - Läs här hur det är tänkt!

Det skulle till relativt låga kostnader koppla samman Lidingö centrum med södra Lidingö, förbättra resmöjligheterna för Lidingöborna och göra att även den spårbundna trafiken kan utnyttjas mer effektivt.

– Självkörande bussar skulle ge kollektivtrafikanterna möjlighet till flexiblare resor, en ökad frihet som vi vill att fler stockholmare på sikt ska få ta del av. Om försöket faller väl ut ser vi framför oss att de förarlösa bussarna blir permanenta, på fler ställen i Stockholms län. Det skulle få landstingets kollektivtrafikresurser att räcka längre och göra att vi kan utnyttja hela kollektivtrafiksystemet mer effektivt, säger Sara Svanström, vice ordförande (L) i landstingets trafiknämnd.

Det finns flera fördelar med den förarlösa tekniken, den är kostnadseffektiv och kan göras mer flexibel än traditionell kollektivtrafik som går enligt fastställd tidtabell och linjenät. Liberalerna vill därför se ett försök med förarlösa fordon mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum för att på sätt binda ihop södra ön och Lidingö centrum bättre.

– Vi ser fram emot att kunna genomföra ett innovativt och teknikvänligt försök med självkörande bussar här på Lidingö. Ett nytt flexibelt sätt att resa gör vardagen enklare och kollektivtrafiken mer attraktiv vilket är bra för både klimatet och för närmiljön i de egna kvarteren, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd på Lidingö.

Runt om i världen pågår flera försök med förarlösa fordon. Även i Stockholm finns intressenter som vill testa självkörande bussar i Kista. Från och med 1 juli i år har transportstyrelsen underlättat möjligheterna att bedriva testverksamhet för självkörande fordon på allmän väg. Men även med de nya reglerna krävs att en person finns i eller utanför fordonet, som ansvarig förare. Detta medför att de ännu inte kan franmföras helt förarlöst. Detta behöver ändras, så snart praktiska försök visar att säkerheten är god. Lidingöliberalerna hänvisar bland annat till en artikel i RT-Forum som handlar om självkörande bussar i schweiziska Sion, läs den HÄR!

– Att myndigheter fungerar som bromsklossar för testbäddar och försök med nya tekniker riskerar göra att Sverige och Sveriges teknikföretag tappar i innovationskraft och relevans. Vi måste våga satsa mer på framtidens miljövänliga och effektiva teknik, säger Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden på Lidingö.

Hur vi reser håller på att genomgå flera stora teknikskiften med stor potential till snabbare, smidigare och miljövänligare resor. Eldrivna fordon och förarlösa fordon tillhör de som ligger närmast i tiden. Landstinget som har ansvar för kollektivtrafik har en unik möjlighet att möjliggöra så att innovativa lösningar och nya tekniker får möjlighet att testas.

Hur realistiskt det är att projektet blir verklighet återstår att se, Liberalerna är i opposition i Lidingö kommun men den här idén är ju på intet sätt partibunden så hoppet för dem är att fler partier och framför allt Moderaterna hänger på.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.257