Självkörande buss på Lidingö?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Liberalerna i landstinget och i Lidingö kommun vill testa förarlösa bussar mellan Lidingöbanan och Lidingö centrum - Läs här hur det är tänkt!

Det skulle till relativt låga kostnader koppla samman Lidingö centrum med södra Lidingö, förbättra resmöjligheterna för Lidingöborna och göra att även den spårbundna trafiken kan utnyttjas mer effektivt.

– Självkörande bussar skulle ge kollektivtrafikanterna möjlighet till flexiblare resor, en ökad frihet som vi vill att fler stockholmare på sikt ska få ta del av. Om försöket faller väl ut ser vi framför oss att de förarlösa bussarna blir permanenta, på fler ställen i Stockholms län. Det skulle få landstingets kollektivtrafikresurser att räcka längre och göra att vi kan utnyttja hela kollektivtrafiksystemet mer effektivt, säger Sara Svanström, vice ordförande (L) i landstingets trafiknämnd.

Det finns flera fördelar med den förarlösa tekniken, den är kostnadseffektiv och kan göras mer flexibel än traditionell kollektivtrafik som går enligt fastställd tidtabell och linjenät. Liberalerna vill därför se ett försök med förarlösa fordon mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum för att på sätt binda ihop södra ön och Lidingö centrum bättre.

– Vi ser fram emot att kunna genomföra ett innovativt och teknikvänligt försök med självkörande bussar här på Lidingö. Ett nytt flexibelt sätt att resa gör vardagen enklare och kollektivtrafiken mer attraktiv vilket är bra för både klimatet och för närmiljön i de egna kvarteren, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd på Lidingö.

Runt om i världen pågår flera försök med förarlösa fordon. Även i Stockholm finns intressenter som vill testa självkörande bussar i Kista. Från och med 1 juli i år har transportstyrelsen underlättat möjligheterna att bedriva testverksamhet för självkörande fordon på allmän väg. Men även med de nya reglerna krävs att en person finns i eller utanför fordonet, som ansvarig förare. Detta medför att de ännu inte kan franmföras helt förarlöst. Detta behöver ändras, så snart praktiska försök visar att säkerheten är god. Lidingöliberalerna hänvisar bland annat till en artikel i RT-Forum som handlar om självkörande bussar i schweiziska Sion, läs den HÄR!

– Att myndigheter fungerar som bromsklossar för testbäddar och försök med nya tekniker riskerar göra att Sverige och Sveriges teknikföretag tappar i innovationskraft och relevans. Vi måste våga satsa mer på framtidens miljövänliga och effektiva teknik, säger Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden på Lidingö.

Hur vi reser håller på att genomgå flera stora teknikskiften med stor potential till snabbare, smidigare och miljövänligare resor. Eldrivna fordon och förarlösa fordon tillhör de som ligger närmast i tiden. Landstinget som har ansvar för kollektivtrafik har en unik möjlighet att möjliggöra så att innovativa lösningar och nya tekniker får möjlighet att testas.

Hur realistiskt det är att projektet blir verklighet återstår att se, Liberalerna är i opposition i Lidingö kommun men den här idén är ju på intet sätt partibunden så hoppet för dem är att fler partier och framför allt Moderaterna hänger på.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Taxiplagiat kostade halv miljon

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

Bara elbussar i Landskrona

Julhandla med buss

MTR får bakläxa av SL

Självkörande bussar i Danmark

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Cube tar över Bergkvarabuss

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Nyhetsbrev

Tydal Årets Trafiklabhjälte

Utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte 2017 går till Thomas Tydal – För sitt bidrag till digitaliseringen av det svenska järnvägssystemet, läs mer här!

Arkiv

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Skoltrafikbråk i Lekeberg

Kontaktlös betalning i London

Swish i Västtrafik

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go – Det blir nu betydligt smidigare att betala för sin resa, lovar Västtrafik, läs mer här!

UbiGo lanseras i Stockholm

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Stadler servar norska FLIRT-tåg

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

Mezghani till UITP

Plus

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Rika män kör bäst

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Mobilitetslösningar för landsbygd

Östgötatrafiken valde Hogia

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Transdev testar Mobileye

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Hybricon byter motorleverantör

SL sågar signalsystemsleverantör

Plus

Temsa bäst i oktober

Fortsatt betryggande ledning för Mercedes-Benz i Tunga Bussligan 2017 - Men bakom ledaren händer det, bland annat blev Temsa bäst under oktober, det visar Bil Swedens siffror, läs mer här!

Bra oktober för bussarna

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Malmström in i KollA

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.169