Självkörande buss på Lidingö?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Liberalerna i landstinget och i Lidingö kommun vill testa förarlösa bussar mellan Lidingöbanan och Lidingö centrum - Läs här hur det är tänkt!

Det skulle till relativt låga kostnader koppla samman Lidingö centrum med södra Lidingö, förbättra resmöjligheterna för Lidingöborna och göra att även den spårbundna trafiken kan utnyttjas mer effektivt.

– Självkörande bussar skulle ge kollektivtrafikanterna möjlighet till flexiblare resor, en ökad frihet som vi vill att fler stockholmare på sikt ska få ta del av. Om försöket faller väl ut ser vi framför oss att de förarlösa bussarna blir permanenta, på fler ställen i Stockholms län. Det skulle få landstingets kollektivtrafikresurser att räcka längre och göra att vi kan utnyttja hela kollektivtrafiksystemet mer effektivt, säger Sara Svanström, vice ordförande (L) i landstingets trafiknämnd.

Det finns flera fördelar med den förarlösa tekniken, den är kostnadseffektiv och kan göras mer flexibel än traditionell kollektivtrafik som går enligt fastställd tidtabell och linjenät. Liberalerna vill därför se ett försök med förarlösa fordon mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum för att på sätt binda ihop södra ön och Lidingö centrum bättre.

– Vi ser fram emot att kunna genomföra ett innovativt och teknikvänligt försök med självkörande bussar här på Lidingö. Ett nytt flexibelt sätt att resa gör vardagen enklare och kollektivtrafiken mer attraktiv vilket är bra för både klimatet och för närmiljön i de egna kvarteren, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd på Lidingö.

Runt om i världen pågår flera försök med förarlösa fordon. Även i Stockholm finns intressenter som vill testa självkörande bussar i Kista. Från och med 1 juli i år har transportstyrelsen underlättat möjligheterna att bedriva testverksamhet för självkörande fordon på allmän väg. Men även med de nya reglerna krävs att en person finns i eller utanför fordonet, som ansvarig förare. Detta medför att de ännu inte kan franmföras helt förarlöst. Detta behöver ändras, så snart praktiska försök visar att säkerheten är god. Lidingöliberalerna hänvisar bland annat till en artikel i RT-Forum som handlar om självkörande bussar i schweiziska Sion, läs den HÄR!

– Att myndigheter fungerar som bromsklossar för testbäddar och försök med nya tekniker riskerar göra att Sverige och Sveriges teknikföretag tappar i innovationskraft och relevans. Vi måste våga satsa mer på framtidens miljövänliga och effektiva teknik, säger Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden på Lidingö.

Hur vi reser håller på att genomgå flera stora teknikskiften med stor potential till snabbare, smidigare och miljövänligare resor. Eldrivna fordon och förarlösa fordon tillhör de som ligger närmast i tiden. Landstinget som har ansvar för kollektivtrafik har en unik möjlighet att möjliggöra så att innovativa lösningar och nya tekniker får möjlighet att testas.

Hur realistiskt det är att projektet blir verklighet återstår att se, Liberalerna är i opposition i Lidingö kommun men den här idén är ju på intet sätt partibunden så hoppet för dem är att fler partier och framför allt Moderaterna hänger på.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Nyhetsbrev

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Arkiv

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Nobina möblerar om i koncernledningen

Jan Bosaeus är nu vice koncernchef i Nobina AB. Samtidigt har Henrik Dagnäs utsetts till ny vd för Nobina Sverige AB.

Norell Bergendahl vann Bussförar-SM

Anders Norell Bergendahl tog hem Bussförar-SM 2018. Tvåa blev fjolårssegraren Marcus Edlund och trea P-O Ängegärd från Aneby buss.

Plus

Mercedes-Benz bäst i augusti

Mercedes-Benz var överlägset bäst under augusti och avancerar nu i Tunga Bussligan 2018 - men MAN är fortsatt i ledningen, det visar Bil Swedens siffror.

Rafflande Bussförar-SM på Gillinge

Bussförar-SM 2018 är avgjort, 16 finalister är samlades på Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge - förarna ställdes inför svåra prov och kampen om segern blev tuffare än någonsin.

Svag augusti för bussarna

Plus

Liten blir stor – historien om Hogia

Hogia-koncernens vd är allt sedan starten entreprenören Bert-Inge Hogsved. Företaget startade i källaren i familjens villa, i dag är det näst största företaget i hela Bohuslän. Hemligheten bakom framgången är att behålla småskaligheten genom många självständiga små företag med egen budget och eget ansvar.

Spårväg City - nu till T-Centralen

3 september når Spårväg City ända fram till T-Centralen i Stockholms innerstad - Därmed kan resenärerna byta mellan spårväg, tunnelbana eller tåg på ett smidigt vis.

Åldringarna fortsätter köra bil

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.16