23948sdkhjf

Självkörande buss på Lidingö?

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Liberalerna i landstinget och i Lidingö kommun vill testa förarlösa bussar mellan Lidingöbanan och Lidingö centrum - Läs här hur det är tänkt!

Det skulle till relativt låga kostnader koppla samman Lidingö centrum med södra Lidingö, förbättra resmöjligheterna för Lidingöborna och göra att även den spårbundna trafiken kan utnyttjas mer effektivt.

– Självkörande bussar skulle ge kollektivtrafikanterna möjlighet till flexiblare resor, en ökad frihet som vi vill att fler stockholmare på sikt ska få ta del av. Om försöket faller väl ut ser vi framför oss att de förarlösa bussarna blir permanenta, på fler ställen i Stockholms län. Det skulle få landstingets kollektivtrafikresurser att räcka längre och göra att vi kan utnyttja hela kollektivtrafiksystemet mer effektivt, säger Sara Svanström, vice ordförande (L) i landstingets trafiknämnd.

Det finns flera fördelar med den förarlösa tekniken, den är kostnadseffektiv och kan göras mer flexibel än traditionell kollektivtrafik som går enligt fastställd tidtabell och linjenät. Liberalerna vill därför se ett försök med förarlösa fordon mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum för att på sätt binda ihop södra ön och Lidingö centrum bättre.

– Vi ser fram emot att kunna genomföra ett innovativt och teknikvänligt försök med självkörande bussar här på Lidingö. Ett nytt flexibelt sätt att resa gör vardagen enklare och kollektivtrafiken mer attraktiv vilket är bra för både klimatet och för närmiljön i de egna kvarteren, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd på Lidingö.

Runt om i världen pågår flera försök med förarlösa fordon. Även i Stockholm finns intressenter som vill testa självkörande bussar i Kista. Från och med 1 juli i år har transportstyrelsen underlättat möjligheterna att bedriva testverksamhet för självkörande fordon på allmän väg. Men även med de nya reglerna krävs att en person finns i eller utanför fordonet, som ansvarig förare. Detta medför att de ännu inte kan franmföras helt förarlöst. Detta behöver ändras, så snart praktiska försök visar att säkerheten är god. Lidingöliberalerna hänvisar bland annat till en artikel i RT-Forum som handlar om självkörande bussar i schweiziska Sion, läs den HÄR!

– Att myndigheter fungerar som bromsklossar för testbäddar och försök med nya tekniker riskerar göra att Sverige och Sveriges teknikföretag tappar i innovationskraft och relevans. Vi måste våga satsa mer på framtidens miljövänliga och effektiva teknik, säger Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden på Lidingö.

Hur vi reser håller på att genomgå flera stora teknikskiften med stor potential till snabbare, smidigare och miljövänligare resor. Eldrivna fordon och förarlösa fordon tillhör de som ligger närmast i tiden. Landstinget som har ansvar för kollektivtrafik har en unik möjlighet att möjliggöra så att innovativa lösningar och nya tekniker får möjlighet att testas.

Hur realistiskt det är att projektet blir verklighet återstår att se, Liberalerna är i opposition i Lidingö kommun men den här idén är ju på intet sätt partibunden så hoppet för dem är att fler partier och framför allt Moderaterna hänger på.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151