”Samma elskatt för elbussen”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

UITP kräver samma skatt på elbussar som spårfordon och långsiktiga villkor för kollektivtrafikens biodrivmedel - Läs mer om det här!

Den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP har nyligen publicerat att positionspapper kring behovet av politiska initiativ för en klimatsmart kollektivtrafik. sitt positionspapper tar UITP upp flera av de frågor som bland annat UITPs svenska medlem Sveriges Bussföretag drivit tillsammans med andra medlemmar i UITP.

UITP pekar på det orimliga i att EUs energiskattedirektiv 2003/96/EC tillåter reducerad skatt på kollektiva transporter men inte har med elbussar. Här, menar UITP måste en ändring göras snarast med tanke på den snabba tekniska utvecklingen.

UITP pekar också på det kontraproduktiva i att inte tillåta minskad skatt på biodrivmedel såsom HVO med tanke på EUs målsättning om ett skifte till en helt fossilfri fordonsflotta. Sverige lyfts som ett exempel, och UITP pekar på att det svenska undantaget fram till 2020 knappast uppmuntrar företag och offentliga myndigheter att investera i kostsamma anläggningar och infrastruktur för biodrivmedel.

En uppmaning riktas också till upphandlande enheter om att inte peka ut en särskild sorts fordon eller teknik i upphandling av kollektivtrafik utan istället låta trafikföretaget välja och föreslå de lösningar som passar bäst för uppdraget.

– Att UITP väljer att inta samma ståndpunkter som vi länge drivit visar tydligt att vi i Sverige är på rätt väg, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag som är en av de svenska företrädarna i UITP:s EU-kommitté tillsammans med företrädare för Svensk Kollektivtrafik och SLL Trafikförvaltningen.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Arkiv

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Ramberg till Spårvägsmuseet

Plus

Otokar siktar på Norden

Med 110000 anställda är KOÇ Group en stor tillverkare av bussar och andra fordon. Bland dem finns Otokar som Skeppsbrons Buss i Jönköping nu ska sälja till svenska och norska kunder.

Plus

Busstillverkare lanserar eldriven lastbil

Plus

Europas första elbussfabrik

Ny chans för dieselmotorn

Ska en liten skalbagge ge dieselmotorn en ny chans? Ja, det tror Lundaforskare som utvecklat ny reningsteknik inspirerad av en ovanlig insekt, läs om det här!

Bussförbud på Slottsbacken

Rekordorder för Volvo Bussar

Nova Bus, dotterbolag till Volvo Bussar, har fått en order på 497 hybridbussar från kollektivtrafikhuvudmännen i provinsen Quebec i Canada – Det är en rekordorder, läs här!

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Sänd till en kollega

0.154