23948sdkhjf

”Samma elskatt för elbussen”

UITP kräver samma skatt på elbussar som spårfordon och långsiktiga villkor för kollektivtrafikens biodrivmedel - Läs mer om det här!

Den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP har nyligen publicerat att positionspapper kring behovet av politiska initiativ för en klimatsmart kollektivtrafik. sitt positionspapper tar UITP upp flera av de frågor som bland annat UITPs svenska medlem Sveriges Bussföretag drivit tillsammans med andra medlemmar i UITP.

UITP pekar på det orimliga i att EUs energiskattedirektiv 2003/96/EC tillåter reducerad skatt på kollektiva transporter men inte har med elbussar. Här, menar UITP måste en ändring göras snarast med tanke på den snabba tekniska utvecklingen.

UITP pekar också på det kontraproduktiva i att inte tillåta minskad skatt på biodrivmedel såsom HVO med tanke på EUs målsättning om ett skifte till en helt fossilfri fordonsflotta. Sverige lyfts som ett exempel, och UITP pekar på att det svenska undantaget fram till 2020 knappast uppmuntrar företag och offentliga myndigheter att investera i kostsamma anläggningar och infrastruktur för biodrivmedel.

En uppmaning riktas också till upphandlande enheter om att inte peka ut en särskild sorts fordon eller teknik i upphandling av kollektivtrafik utan istället låta trafikföretaget välja och föreslå de lösningar som passar bäst för uppdraget.

– Att UITP väljer att inta samma ståndpunkter som vi länge drivit visar tydligt att vi i Sverige är på rätt väg, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag som är en av de svenska företrädarna i UITP:s EU-kommitté tillsammans med företrädare för Svensk Kollektivtrafik och SLL Trafikförvaltningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172