35 elbussar till Trondheim

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på elbussar - Tide Buss har beställt 25 av sina 35 elbussar av modellen Volvo 7900 Electric till Trondheim, läs mer om jätteaffären här!

Kollektivtrafikföretaget AtB i Trondheim är föregångare när det gäller introduktion av alternativ drivteknik. Redan 2010 köpte de, som en av de första i Europa, hybridbussar från Volvo. De nya elbussarna ska rulla på fyra linjer i Trondheim, med en sträckning på mellan 12 och 15 km. Trafikstart är satt till augusti 2019. Med köpet av totalt 35 elbussar, inklusive de 25 Volvobussarna, av operatören Tide Buss får Trondheim den största elbussflottan i Norge.

– Detta är en milstolpe i vårt långsiktiga engagemang för att städerna ska övergå till system för eldrivna bussar i stadstrafiken. Vi är väldigt glada att etableringen av det första stora systemet med elektriska bussar i Norge sker i samarbete med Tide Buss, som är en pionjär i hållbar stadstrafik. Att köra bussar på el är den mest energieffektiva lösningen och bidrar också till en avsevärt bättre livsmiljö för alla som bor, reser och vistas i staden och det är en utveckling som Volvo självklart vill bidra till, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

– Vi är glada att vi kan fortsätta och utvidga vårt engagemang i Trondheim, där vi haft verksamhet för AtB sedan 2010. Elektrifiering av kollektivtrafikken är något vi tror mycket på och detta projektet kommer ha stor betydelse för oss och bli ett skyltfönster inte bara i Norge, utan för hela Europa. Viktigt för oss vid val av leverantör är inte bara Volvos världsledande produkter och konkurreskraftiga villkor utan också det förtroende vi har för Volvo som en stabil affärspartner som ger oss en stor trygghet i vår operativa drift, säger Jan-Helge Sandvåg, teknisk direktör i Tide Buss.  

Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad. Bussarna kommer att snabbladdas med så kallad opportunity charging, via laddstolpar vid ändhållplatserna. Laddstationerna baseras på ett öppet gränssnitt, OppCharge, som innebär att de kan utnyttjas av elektrifierade bussar från andra tillverkare. 

Upphandlingen av laddstationer är ännu inte klar. Bussarna kommer drivas med förnybar energi och är därmed helt utsläppsfria. Energiförbrukningen för Volvos elbuss är cirka 80 procent lägre än för motsvarande dieselbuss.

Volvos eldrivna bussar har tidigare även sålts till bland annat Malmö, Luxemburg och Harrogate i England. Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3600 elektrifierade Volvobussar globalt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.145