SJ nyanställer 500

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den ökande efterfrågan på tågresor skapar nya arbetstillfällen i Sverige. Att allt fler reser med tåg bidrar även till ett stort rekryteringsbehov inom SJ.

Mellan 2017 och 2019 ska SJ rekrytera drygt 500 lokförare och tågvärdar. Redan i år rekryteras sammanlagt 225 nya lokförare och tågvärdar på 17 orter runt om i Sverige.
Tågresandet hos SJ har under de senaste fem åren ökat med drygt 10 procent och väntas fortsätta uppåt. I kombination med ett generationsskifte inom lokförarkåren samt en naturlig personalomsättning bland timavlönade tågvärdar bidrar detta till ett stort behov av nyrekrytering av arbetskraft på SJ.

Drygt 500 nya medarbetare rekryteras mellan 2017 och 2019, varav cirka 225 lokförare och cirka 300 timavlönade tågvärdar. SJ räknar därefter med ytterligare 100 per år de närmast påföljande åren.

– Järnvägen är en framtidsbransch. Den ökande efterfrågan på tågresor gör att vi anställer ett stort antal lokförare och tågvärdar framöver, säger Madeleine Raukas,chef för division Trafik och Service på SJ.

SJ nyanställer medarbetare på 17 orter i Sverige, varav de flesta rekryteras i storstäderna samt i Linköping, Karlstad, Västerås och Eskilstuna.

– Vi behöver nya medarbetare i hela Sverige och vi ser gärna en ökad mångfald bland sökande, när det gäller kön, ålder och etnicitet, säger Madeleine Raukas.

SJ rekryterar såväl erfarna som nyutexaminerade lokförare, som får internutbildning hos SJ. Förarnas uppgift är att framföra tåget med hög säkerhet, punktlighet och minsta miljöpåverkan samt att tillsammans med tågvärdarna ge kunderna bästa möjliga upplevelse under sin resa med SJ. Arbetet som tågvärd hos SJ innebär även ansvar för trafiksäkerhet, punktlighet och service ombord. Numera får den som söker arbete som tågvärd betalt under den sex veckor långa utbildningen.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Arkiv

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Ramberg till Spårvägsmuseet

Plus

Otokar siktar på Norden

Med 110000 anställda är KOÇ Group en stor tillverkare av bussar och andra fordon. Bland dem finns Otokar som Skeppsbrons Buss i Jönköping nu ska sälja till svenska och norska kunder.

Plus

Busstillverkare lanserar eldriven lastbil

Plus

Europas första elbussfabrik

Ny chans för dieselmotorn

Ska en liten skalbagge ge dieselmotorn en ny chans? Ja, det tror Lundaforskare som utvecklat ny reningsteknik inspirerad av en ovanlig insekt, läs om det här!

Bussförbud på Slottsbacken

Rekordorder för Volvo Bussar

Nova Bus, dotterbolag till Volvo Bussar, har fått en order på 497 hybridbussar från kollektivtrafikhuvudmännen i provinsen Quebec i Canada – Det är en rekordorder, läs här!

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Sänd till en kollega

0.207