SJ inleder miljardupphandling

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SJ startar miljardupphandling av Sveriges snabbaste tåg för minst 5 miljarder kronor - Det har styrelsen fattat beslut om, läs mer här!

Styrelsen för SJ har fattat beslut om att inleda upphandling av ett 30-tal nya snabbtåg med leverans år 2021. Med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen kommer de att bli Sveriges snabbaste tåg, 50 km/h snabbare än dagens åldrade X 2000-tåg. Den planerade affären är på mellan 5 och 6 miljarder blir den största tåginvesteringen som gjorts på över 30 år.

Beslutet innebär att SJ under hösten kommer att skicka ut en anbudsförfrågan till leverantörer både inom och utom Europa. Den marknadsdialog med potentiella tågtillverkare som SJ genomfört under det senaste året visar på ett stort intresse för upphandlingen.

– Upphandlingsbeslutet är en milstolpe i vår offensiva investeringsstrategi. Genom att införskaffa nya moderna tåg kommer vi att kunna möta framtidens ökande efterfrågan på tågresor och samtidigt ge våra kunder en bättre reseupplevelse. De nya tågen kommer ha bättre komfort, ge kortare restid samt en ökad punktlighet och pålitlighet, säger Crister Fritzson, vd för SJ.

De nya snabbtågen kommer successivt att tas i trafik från början av 2021 och användas på sträckor med hög efterfrågan och som har behov av utökad sittplatskapacitet.

– Vi kommer att köra de nya tågen inom Sverige samt till Norge och Danmark. Planen är att börja köra på sträckan Stockholm-Malmö, som en del av vår satsning på södra Sverige, säger Crister Fritzson.

Enligt kravspecifikationen ska de nya tågen ha en maxhastighet på 250 kilometer i timmen. De kommer få drygt 350 sittplatser per fordon och ska baseras på beprövad teknik för att minska risken för störningar. Samtidigt ska de anpassas för nordiska förutsättningar till exempel gällande klimat och tålighet vid viltpåkörningar. I upphandlingen är det stort fokus på att göra tågen intelligentare i allt från underhåll och teknisk utrustning till information till resenärerna.

Beslutet att upphandla ett 30-tal nya snabbtåg är en del i SJs offensiva investeringsstrategi på totalt 9 miljarder under en femårsperiod. Förutom de nya snabbtågen ingår en omfattande modernisering av samtliga X 2000-tåg och hela nattågsflottan i strategin.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.196