”Flygskatten skadar Sverige”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sverige inför en nationell flygskatt 1 april 2018 - Föreningen Svenskt Flyg anser att skatten skadar tillväxt och regional utveckling.

Intresseföreningen Svenskt Flyg är föga överraskande inte glada åt den flygskatt som ska införas från 1 april nästa år. Sedan beslutet om skatten klubbades i Riksdagen har de skärpt kritiken. Så här formulerar föreningen hur flygskatten kommer att drabba Sverige:

Att regeringen inför den kontroversiella flygskatten innebär att man bortsett från den massiva kritik som riktats mot förslaget. Flygskatten syftar till att minska antalet flygresor och även nedläggning av en del regionala flygplatser. Skatten kommer försämra konkurrenskraften för hela Sverige som är Europas Norrland och ligger långt borta från internationella marknader och för regioner i Sverige som är beroende av flygtransporter. Skattens klimateffekt beräknas bli mycket marginell samtidigt som skatten väntas hämma investeringar, nya jobb och regional utveckling. Det medger även regeringen som dels sänker nivåerna, dels anslår 120 miljoner kronor till regionala flygplatser i de regioner som drabbas hårdast av skatten.

När regeringen i dag presenterade budgeten för nästa år har man delvis backat från det ursprungsförslag som Flygskatteutredningen presenterade i november 2016. Nivåerna för flygskatten sänks från 80, 280 och 430 kronor till 60, 250 och 400 kronor samtidigt som en kompensation på 120 miljoner kronor införs till de regionala flygplatser där flygskattens negativa effekter förväntas bli störst.

– Flygskattens skadliga effekter på tillväxt och regional utveckling har varit kända sedan länge. Att regeringen valt att gå vidare med skatten, trots det massiva motståndet, är illavarslande för många, inte minst de regioner som är beroende av flyget. Att skatten sänks och en kompensation införs är ett tecken på att regeringen insett flygskattens skadliga effekter. En rimlig följd vore därför att inte införa skatten. Nu blir det symbolpolitik, säger Anna Wilson, generalsekreterare Svenskt Flyg.

Syftet med skatten är att minska antalet flygresor i Sverige. Beräkningar visar dock att en flygskatt endast skulle ha marginella effekter på de svenska klimatutsläppen. Flygskatteutredningen kunde själv konstatera att det rentav föreligger en risk med ökade utsläpp om skatten införs. Ett minskat flygande skulle nämligen endast resultera i ökad bilism och export av flygresor och utsläpp till grannländer och inom EU-ETS systemet.

– Regeringen presenterar i dag en oroväckande och kortsiktig klimatpolitik. En nationell flygskatt är dålig ut klimatsynpunkt och ineffektiv eftersom både flyget och klimatet är globala frågor. Det är samtidigt en provokation att Regeringen väljer att ignorera remissinstanserna en majoritet i Riksdagen och Lagrådets kommentarer. Vägen till hållbara flygtransporter går via internationella överenskommelser och gemensamma satsningar på biobränslen och ny teknik, inte nationella symbolskatter. Att regeringen väljer flygskattens väg skadar Sverige och är ett slag i luften för klimatet, säger Anna Wilson.

Inte överens med Svenskt Flyg om flygskattens effekter? Kontakta RT-Forum med ett debattinlägg!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt flygbolag till Gällivare

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Skönare till sjöss på Viking Line

Nyhetsbrev

Manner till Finnair

Arkiv

Skidor + kryssning = sant

Kapellskärs hamn angörs av jättekryssare

Antalet kryssningspassagerare ökar i Stockholms Hamnar – nu ska Kapellskärs hamn testas för den internationella kryssningstrafiken.

Konkurrensregler drev fram hotellförsäljning

30 augusti avtalade hotellkedjan Scandic om försäljning av Cumulus Kuopio Station i Kuopio till Lapland Hotels - Försäljningen var framtvingad av den finska konkurrensmyndigheten.

Stjärnregn på Viking Line i höst

Buss del av hållbar turism i ny nationell strategi

I den nya nationella naturturism strategin som presenterades i Almedalen i somras lyfts bussens klimatfördelar fram – Strategin finns att läsa på Svensk Tursims webbsida.

Swebus färger försvinner - blir FlixBus-gröna före årsskiftet

Ishotellet laddar för vintern

Sensommar och vallfärd till Danmark

Långa resor för Rolfs Flyg & Buss

Dags för fest i Flunsåsparken

Färjeföretaget kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Pasma till Scandic

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Flyktingopera på Drottningholm

Unik modell av Kungsholm

Bra juli för Tallink

Nu gäller nya paketreselagen

Den nya paketreselagen bygger på det starka konsumentskyddet som länge funnits i Sverige och gäller från 1 augusti i hela EU - För svenska researrangörer blir det nästan inga förändringar alls enligt branschens bedömare.

Sänd till en kollega

0.352