23948sdkhjf

”Flygskatten skadar Sverige”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sverige inför en nationell flygskatt 1 april 2018 - Föreningen Svenskt Flyg anser att skatten skadar tillväxt och regional utveckling.

Intresseföreningen Svenskt Flyg är föga överraskande inte glada åt den flygskatt som ska införas från 1 april nästa år. Sedan beslutet om skatten klubbades i Riksdagen har de skärpt kritiken. Så här formulerar föreningen hur flygskatten kommer att drabba Sverige:

Att regeringen inför den kontroversiella flygskatten innebär att man bortsett från den massiva kritik som riktats mot förslaget. Flygskatten syftar till att minska antalet flygresor och även nedläggning av en del regionala flygplatser. Skatten kommer försämra konkurrenskraften för hela Sverige som är Europas Norrland och ligger långt borta från internationella marknader och för regioner i Sverige som är beroende av flygtransporter. Skattens klimateffekt beräknas bli mycket marginell samtidigt som skatten väntas hämma investeringar, nya jobb och regional utveckling. Det medger även regeringen som dels sänker nivåerna, dels anslår 120 miljoner kronor till regionala flygplatser i de regioner som drabbas hårdast av skatten.

När regeringen i dag presenterade budgeten för nästa år har man delvis backat från det ursprungsförslag som Flygskatteutredningen presenterade i november 2016. Nivåerna för flygskatten sänks från 80, 280 och 430 kronor till 60, 250 och 400 kronor samtidigt som en kompensation på 120 miljoner kronor införs till de regionala flygplatser där flygskattens negativa effekter förväntas bli störst.

– Flygskattens skadliga effekter på tillväxt och regional utveckling har varit kända sedan länge. Att regeringen valt att gå vidare med skatten, trots det massiva motståndet, är illavarslande för många, inte minst de regioner som är beroende av flyget. Att skatten sänks och en kompensation införs är ett tecken på att regeringen insett flygskattens skadliga effekter. En rimlig följd vore därför att inte införa skatten. Nu blir det symbolpolitik, säger Anna Wilson, generalsekreterare Svenskt Flyg.

Syftet med skatten är att minska antalet flygresor i Sverige. Beräkningar visar dock att en flygskatt endast skulle ha marginella effekter på de svenska klimatutsläppen. Flygskatteutredningen kunde själv konstatera att det rentav föreligger en risk med ökade utsläpp om skatten införs. Ett minskat flygande skulle nämligen endast resultera i ökad bilism och export av flygresor och utsläpp till grannländer och inom EU-ETS systemet.

– Regeringen presenterar i dag en oroväckande och kortsiktig klimatpolitik. En nationell flygskatt är dålig ut klimatsynpunkt och ineffektiv eftersom både flyget och klimatet är globala frågor. Det är samtidigt en provokation att Regeringen väljer att ignorera remissinstanserna en majoritet i Riksdagen och Lagrådets kommentarer. Vägen till hållbara flygtransporter går via internationella överenskommelser och gemensamma satsningar på biobränslen och ny teknik, inte nationella symbolskatter. Att regeringen väljer flygskattens väg skadar Sverige och är ett slag i luften för klimatet, säger Anna Wilson.

Inte överens med Svenskt Flyg om flygskattens effekter? Kontakta RT-Forum med ett debattinlägg!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Salomon till Busstorget

Johan Salomon, Traveller Buss, kommer till Busstorget i Tylösand - han vill se vilka nyheter fordonsleverantörerna kommer presentera på Busstorget och vill självklart mingla med kollegor i branschen.

De vann Mellanskärgården

Det blev Blidösundsbolaget som vann kontraktet för sjötrafiken i Stockholms mellanskärgård – det har trafikförvaltningen beslutat 19 mars.

Kocklandslaget mönstrar på

Svenska Kocklandslaget vann VM i Luxemburg i november – nu kommer vinnarrätterna att serveras på Viking Cinderella tillagade ombord av världsmästarna.

Finland i gruppresefronten

Plus

Matnyttig resemässa i Estland

Mässan TourEst hölls för 28:e året i rad i februari.För fackbesökaren är det den årliga mässans första dag som gäller, alltid en fredag.

Junibacken digitaliseras

Nyhetsbrev

Ångan är uppe på Vildmarkståget

Arkiv

Ekroth kopplar upp Visit North

Wik till Busstorget

Norwegian har stoppat olycksplanet

Efter den svåra flygolyckan i Etiopien stoppade många flygbolag flygplanstypen Boeing 737 Max 8 - nu har även Norwegian stoppat alla sina 737 Max 8 men börskursen faller.

Flyger totalt klimatkompenserat

Från och med 1 april kommer flygbolaget BRA att klimatkompensera alla utsläpp av växthusgaser som bolaget alla flygplan genererar.

Baljhagen till Busstorget

Andreas Baljhagen, försäljningschef Nord på Volvo Bussar kommer till Busstorget i Tylösand – ett utmärkt tillfälle att träffa människor från branschen, säger han.

Flyget kan lyfta med biodrivmedel

Det händer i Österrike

Rederi Göta Kanal 150 år

Var finns de nya bussförarna?

På Busstorget i Tylösand 11-12 april lyfter Maria Sjölin frågan om vilka som ska bli våra nya bussförare – och det är bråttom, det behövs 7 300 nya förare till 2020.

Unga gillar solosemester

Varannan svensk är öppen för att resa på semestern helt ensam – framför allt är det män och unga som vill resa solo.

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Automatisk bagageinlämning i Visby

Färöarna stänger – för underhåll

Nytt direktflyg Malmö-Mallorca

Realtidskarta över alla statliga tåg

Flybmi i konkurs

Galaxy åter i trafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141