”Flygskatten skadar Sverige”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sverige inför en nationell flygskatt 1 april 2018 - Föreningen Svenskt Flyg anser att skatten skadar tillväxt och regional utveckling.

Intresseföreningen Svenskt Flyg är föga överraskande inte glada åt den flygskatt som ska införas från 1 april nästa år. Sedan beslutet om skatten klubbades i Riksdagen har de skärpt kritiken. Så här formulerar föreningen hur flygskatten kommer att drabba Sverige:

Att regeringen inför den kontroversiella flygskatten innebär att man bortsett från den massiva kritik som riktats mot förslaget. Flygskatten syftar till att minska antalet flygresor och även nedläggning av en del regionala flygplatser. Skatten kommer försämra konkurrenskraften för hela Sverige som är Europas Norrland och ligger långt borta från internationella marknader och för regioner i Sverige som är beroende av flygtransporter. Skattens klimateffekt beräknas bli mycket marginell samtidigt som skatten väntas hämma investeringar, nya jobb och regional utveckling. Det medger även regeringen som dels sänker nivåerna, dels anslår 120 miljoner kronor till regionala flygplatser i de regioner som drabbas hårdast av skatten.

När regeringen i dag presenterade budgeten för nästa år har man delvis backat från det ursprungsförslag som Flygskatteutredningen presenterade i november 2016. Nivåerna för flygskatten sänks från 80, 280 och 430 kronor till 60, 250 och 400 kronor samtidigt som en kompensation på 120 miljoner kronor införs till de regionala flygplatser där flygskattens negativa effekter förväntas bli störst.

– Flygskattens skadliga effekter på tillväxt och regional utveckling har varit kända sedan länge. Att regeringen valt att gå vidare med skatten, trots det massiva motståndet, är illavarslande för många, inte minst de regioner som är beroende av flyget. Att skatten sänks och en kompensation införs är ett tecken på att regeringen insett flygskattens skadliga effekter. En rimlig följd vore därför att inte införa skatten. Nu blir det symbolpolitik, säger Anna Wilson, generalsekreterare Svenskt Flyg.

Syftet med skatten är att minska antalet flygresor i Sverige. Beräkningar visar dock att en flygskatt endast skulle ha marginella effekter på de svenska klimatutsläppen. Flygskatteutredningen kunde själv konstatera att det rentav föreligger en risk med ökade utsläpp om skatten införs. Ett minskat flygande skulle nämligen endast resultera i ökad bilism och export av flygresor och utsläpp till grannländer och inom EU-ETS systemet.

– Regeringen presenterar i dag en oroväckande och kortsiktig klimatpolitik. En nationell flygskatt är dålig ut klimatsynpunkt och ineffektiv eftersom både flyget och klimatet är globala frågor. Det är samtidigt en provokation att Regeringen väljer att ignorera remissinstanserna en majoritet i Riksdagen och Lagrådets kommentarer. Vägen till hållbara flygtransporter går via internationella överenskommelser och gemensamma satsningar på biobränslen och ny teknik, inte nationella symbolskatter. Att regeringen väljer flygskattens väg skadar Sverige och är ett slag i luften för klimatet, säger Anna Wilson.

Inte överens med Svenskt Flyg om flygskattens effekter? Kontakta RT-Forum med ett debattinlägg!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Schönfelder lämnar bussbranschen

Betyg på flygbussförarna

Litterärt nattåg till Umeå

Tåg till Vasaloppen

Förlängning är semestertrenden

Allt fler vill förlänga semestern och vara bortresta en längre tid – En tydlig trend som Ölvemarks Holiday har kopplat greppet på.

Dags för Busstorget 2018

Nyhetsbrev

Alla hjärtans dag!

Dagen alla romantiker väntat på är här, Alla hjärtans dag – Här kommer säkra tips om hur dagen ska levas hållbart med sin hjärtas käresta, läs här!

Arkiv

”Sveriges bästa rederi”

2

Resebranschen får nytt pris

Gruppresegrossisten RK Travel Group instiftar ett årligt pris: Guldbussen – Det är första gången ett pris riktar sig just till bussrese- och gruppresearrangörer, läs mer här!

Fler grupper till Kina

Fyrkryssningar populära

Rolfs samarbetar med Ticket

Stockholm största passagerarhamnen

Under 2017 reste drygt 12 miljoner passagerare sjövägen till och från Stockholmsregionen - Stockholms Hamnar är därmed en av de största passagerarhamnarna i Europa, läs mer här!

Direktflyg till Beijing

Georgien tokökar

Göta hotell i ny regi

Gruppflyg från Linköping

Plus

Matka håller ställningarna

Nordens största resemässa, Matka i Helsingfors noterar nära 71600 besökare i år - Ungefär lika många som förra årets mässa, läs mer här!

Sydafrika lockar skandinaver

Flyget ökade under 2017

Scandics resultat backar

Museer för transporthistoria

Västerbotten lockar i Holland

Turistattraktioner från Västerbotten deltar vid den stora semestermässan Vakantiebeurs i Utrecht, Holland – Hoppet är att locka fler utländska besökare till länet - Läs mera här!

Gondolen lockar i Hemavan

Sänd till en kollega

0.18