”Flygskatten skadar Sverige”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sverige inför en nationell flygskatt 1 april 2018 - Föreningen Svenskt Flyg anser att skatten skadar tillväxt och regional utveckling.

Intresseföreningen Svenskt Flyg är föga överraskande inte glada åt den flygskatt som ska införas från 1 april nästa år. Sedan beslutet om skatten klubbades i Riksdagen har de skärpt kritiken. Så här formulerar föreningen hur flygskatten kommer att drabba Sverige:

Att regeringen inför den kontroversiella flygskatten innebär att man bortsett från den massiva kritik som riktats mot förslaget. Flygskatten syftar till att minska antalet flygresor och även nedläggning av en del regionala flygplatser. Skatten kommer försämra konkurrenskraften för hela Sverige som är Europas Norrland och ligger långt borta från internationella marknader och för regioner i Sverige som är beroende av flygtransporter. Skattens klimateffekt beräknas bli mycket marginell samtidigt som skatten väntas hämma investeringar, nya jobb och regional utveckling. Det medger även regeringen som dels sänker nivåerna, dels anslår 120 miljoner kronor till regionala flygplatser i de regioner som drabbas hårdast av skatten.

När regeringen i dag presenterade budgeten för nästa år har man delvis backat från det ursprungsförslag som Flygskatteutredningen presenterade i november 2016. Nivåerna för flygskatten sänks från 80, 280 och 430 kronor till 60, 250 och 400 kronor samtidigt som en kompensation på 120 miljoner kronor införs till de regionala flygplatser där flygskattens negativa effekter förväntas bli störst.

– Flygskattens skadliga effekter på tillväxt och regional utveckling har varit kända sedan länge. Att regeringen valt att gå vidare med skatten, trots det massiva motståndet, är illavarslande för många, inte minst de regioner som är beroende av flyget. Att skatten sänks och en kompensation införs är ett tecken på att regeringen insett flygskattens skadliga effekter. En rimlig följd vore därför att inte införa skatten. Nu blir det symbolpolitik, säger Anna Wilson, generalsekreterare Svenskt Flyg.

Syftet med skatten är att minska antalet flygresor i Sverige. Beräkningar visar dock att en flygskatt endast skulle ha marginella effekter på de svenska klimatutsläppen. Flygskatteutredningen kunde själv konstatera att det rentav föreligger en risk med ökade utsläpp om skatten införs. Ett minskat flygande skulle nämligen endast resultera i ökad bilism och export av flygresor och utsläpp till grannländer och inom EU-ETS systemet.

– Regeringen presenterar i dag en oroväckande och kortsiktig klimatpolitik. En nationell flygskatt är dålig ut klimatsynpunkt och ineffektiv eftersom både flyget och klimatet är globala frågor. Det är samtidigt en provokation att Regeringen väljer att ignorera remissinstanserna en majoritet i Riksdagen och Lagrådets kommentarer. Vägen till hållbara flygtransporter går via internationella överenskommelser och gemensamma satsningar på biobränslen och ny teknik, inte nationella symbolskatter. Att regeringen väljer flygskattens väg skadar Sverige och är ett slag i luften för klimatet, säger Anna Wilson.

Inte överens med Svenskt Flyg om flygskattens effekter? Kontakta RT-Forum med ett debattinlägg!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kryssningspremiär i Stockholm

I dagarna inleds kryssningssäsongen för Stockholms Hamnar – Totalt väntas 276 fartyg angöra huvudstaden i år med sammanlagt mer än en halv miljon besökare, läs om det här!

Pianofestival i Helsingborg

Grönlund in i Svensk Turism

Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef tar klivet in i besöksnäringen på allvar – Anna Grönlund tar plats i styrelsen för Svensk Turism, läs här om vad det innebär!

Tervaniemi fick medalj

Dan Tervaniemi, grundade av restaurangjätten Rasta Group fick motta näringslivsmedalj av Prins Daniel - Läs om det här!

Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna den 18 april. Tre personer har skadats, bland dem föraren. Läs mer här!

Fordonstillverkarna om säkerheten

Nyhetsbrev

Plus

Bältar i bussen

Arkiv
Plus

Jagar bussförare

Plus

Bussar i Bryssel

Plus

Vi kan vad vi vill!

Plus

Medlemmar får stöd

Plus

Vann mot staten

Plus

Nya lagen lurig

Plus

Nära 200 på Busstorget

13 april samlas bussresebranschen på Selma Spa i Sunne - Nära 200 deltagare är på plats för att lyssna på föredrag om de viktigaste branschfrågorna, evenemanget sänds live - här visas hur det går till!

Plus

Stöd för bussresearrangörerna

Sveriges Bussföretag utökar sitt medlemsstöd för turist- och beställningstrafik – Det ska bli enklare för bussresearrangörerna, läs här!

Direktsändning från Busstorget!

Via länk kan de som av någon outgrundlig anledning inte anmält sig till årets största branschhändelse Busstorget 2018 följa med via länk, hur det går till hittar du här!

Brunst i Orsa

Flyg viktigt för svensken

Plus

Segel på Viking Grace

Nej, det är inget aprilskämt, rederiet Viking ska använda vindkraft för att driva Viking Grace – Läs här om hur det kommer att fungera!

Tågresenärernas favoriter

Vårens mest populära resmål bland SJ:s resenärer är Stockholm, följt av Göteborg och Uppsala – Men en annan stad bubblar, läs här!

Vinnaren till Busstorget

Tomas Byberg, Byberg & Nordin, kommer till Busstorget och berättar om hur de vann mot Transportstyrelsen i ett fall om kör- och vilotider – Sista chansen anmäla deltagande är nu!

Bruzelius till Resia

Liberalerna sågar OS-planerna

Plus

Påsk runt om i världen

Påskpicknick, fyrverkerier och processioner - Till helgen firas påsken runt om i världen på många olika sätt, läs om det här!

Plus

Belgrad direkt

Andersson lämnar Visit Stockholm

Plus

Skräddarsydda resor

Plus

Kallt resmål i sikte

Plus

Nordnorge året runt

Hallsund till Best Western

RK öppnar i Kina

Albinsson blir hotellchef

Sänd till en kollega

0.126