23948sdkhjf

”Flygskatten skadar Sverige”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sverige inför en nationell flygskatt 1 april 2018 - Föreningen Svenskt Flyg anser att skatten skadar tillväxt och regional utveckling.

Intresseföreningen Svenskt Flyg är föga överraskande inte glada åt den flygskatt som ska införas från 1 april nästa år. Sedan beslutet om skatten klubbades i Riksdagen har de skärpt kritiken. Så här formulerar föreningen hur flygskatten kommer att drabba Sverige:

Att regeringen inför den kontroversiella flygskatten innebär att man bortsett från den massiva kritik som riktats mot förslaget. Flygskatten syftar till att minska antalet flygresor och även nedläggning av en del regionala flygplatser. Skatten kommer försämra konkurrenskraften för hela Sverige som är Europas Norrland och ligger långt borta från internationella marknader och för regioner i Sverige som är beroende av flygtransporter. Skattens klimateffekt beräknas bli mycket marginell samtidigt som skatten väntas hämma investeringar, nya jobb och regional utveckling. Det medger även regeringen som dels sänker nivåerna, dels anslår 120 miljoner kronor till regionala flygplatser i de regioner som drabbas hårdast av skatten.

När regeringen i dag presenterade budgeten för nästa år har man delvis backat från det ursprungsförslag som Flygskatteutredningen presenterade i november 2016. Nivåerna för flygskatten sänks från 80, 280 och 430 kronor till 60, 250 och 400 kronor samtidigt som en kompensation på 120 miljoner kronor införs till de regionala flygplatser där flygskattens negativa effekter förväntas bli störst.

– Flygskattens skadliga effekter på tillväxt och regional utveckling har varit kända sedan länge. Att regeringen valt att gå vidare med skatten, trots det massiva motståndet, är illavarslande för många, inte minst de regioner som är beroende av flyget. Att skatten sänks och en kompensation införs är ett tecken på att regeringen insett flygskattens skadliga effekter. En rimlig följd vore därför att inte införa skatten. Nu blir det symbolpolitik, säger Anna Wilson, generalsekreterare Svenskt Flyg.

Syftet med skatten är att minska antalet flygresor i Sverige. Beräkningar visar dock att en flygskatt endast skulle ha marginella effekter på de svenska klimatutsläppen. Flygskatteutredningen kunde själv konstatera att det rentav föreligger en risk med ökade utsläpp om skatten införs. Ett minskat flygande skulle nämligen endast resultera i ökad bilism och export av flygresor och utsläpp till grannländer och inom EU-ETS systemet.

– Regeringen presenterar i dag en oroväckande och kortsiktig klimatpolitik. En nationell flygskatt är dålig ut klimatsynpunkt och ineffektiv eftersom både flyget och klimatet är globala frågor. Det är samtidigt en provokation att Regeringen väljer att ignorera remissinstanserna en majoritet i Riksdagen och Lagrådets kommentarer. Vägen till hållbara flygtransporter går via internationella överenskommelser och gemensamma satsningar på biobränslen och ny teknik, inte nationella symbolskatter. Att regeringen väljer flygskattens väg skadar Sverige och är ett slag i luften för klimatet, säger Anna Wilson.

Inte överens med Svenskt Flyg om flygskattens effekter? Kontakta RT-Forum med ett debattinlägg!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flygskatten slopas – men det dröjer

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Nettbuss julsatsar

Fler Flixbussar till jul

Väderkoll ska minska flygutsläpp

Norwegian ingår nytt avtal med Avtech – syftet är att minska utsläppen med hjälp av väderdata och därmed bidra till ett hållbart flyg enligt flygbolaget.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stromma räddar konkursbåt

Stromma har ropat in skärgårdsbåten M/S Nya Skärgården – den tillhörde det konkursdrabbade rederiet Kulturbåtarna i Göteborg.

Arkiv

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Julita Gård vann turistpris

Extra platser på jultågen

Bokningstrycket på julens tågresor är ovanligt högt, SJ har därför ordnat massor av extra sittplatser på sina tåg – så nu gäller det bara att tågen också går som de ska under helgerna.

Back i maskin för Tallink

Mer Stena i Irländska sjön

Norwegian till Rio de Janeriro

Följ spriten som lagras till sjöss

I 200 år uppger Linie Aquavit att de låtit lagra sin Aquavit i fyra månader till sjöss för skapa den lena karaktäristiska smaken – är det en myt eller är det verkligen sant?

Andersson in - Castwall ut

Ta chansen att påverka RT-Forum

Hyggligt bra 2018 för bussresearrangörerna

Det har varit ett bra år överlag för grupp- och bussresearrangörerna - det visar Resforums intervjuer med grupp- och bussresearrangörer.

Billigare buss för äldre

Plus

5 snabba frågor…

Plus

Finland är fantastiskt

Finland ligger nära. Ändå är det få gruppresearrangörer som har landet bortom de stora kuststäderna Helsingfors och Åbo på programmet. Det vill Anders Nord ändra på för Finland är helt enkelt fantastiskt.

Fler tar tåget i jul

Julmarknader i Estland

I år fyller världens äldsta julgranstradition 577 år och snart kommer julgranen att resas för 17:e året i rad på torget i Tallinn när julmarknaden drar igång.

Ekman firade med jättefest

15 november firade branschprofilen Johan Ekman 110 år – med stor galakväll på Grand Hotel Stockholm som inte avslutades förrän 16 november.

Plus

Jag är buss!

Johan Ekman gillar inte att fylla jämnt som just gjort – men han gillar att fira och har därför valt att lyfta andra saker än just sin ålder och slå till med en jättefest på Grand Hotel.

Sänd till en kollega

0.193