Storsatsning på Krösatågen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Hallandstrafiken och Jönköpings länstrafik storsatsar på Krösatågen - De närmaste tre åren investeras 15 miljoner kronor i ett projekt som ska öka resandet, läs om det här!

Det handlar om att få ett ökat resande på sträckan Halmstad‐Värnamo‐Nässjö/Jönköping och det är där de 15 miljoner kronorna kommer till mest nytta för tågsystemet.

– Fler turer kommer att göra Krösatågen till ett riktigt bra alternativ för den som vill resa snabbt och bekvämt till jobb, skola och fritid, säger Daniel Modiggård, som är Trafik‐ och planeringschef på Hallandstrafiken.

Satsningen på Krösatågen är den största posten i Hallandstrafikens Kollektivtrafikplan för 2018.

– För oss är den här järnvägssträckan en viktig koppling in mot landet och södra stambanan. Med Krösatågen kan våra invånare enkelt resa till Värnamo, Jönköping och Nässjö. I Värnamo ges ju också möjligheten att byta till tåg mot Växjö, säger Daniel Modiggård.

Ökad turtäthet kommer att ge fler resmöjligheter, framförallt morgon och eftermiddag. Kopplingen mot Jönköping förstärks och möjligheterna finns att byta till snabbtåg mot Stockholm och Linköping – antingen i Nässjö eller i Värnamo via Alvesta. Omvänt kommer smålänningarna att dra nytta av den ökade turtätheten ner till Halmstad och anslutningarna mot Skåne och Göteborg.

Projektet kommer att utvärderas löpande under perioden och blir underlaget för kommande beslut om tågtrafiken på banan. I dag är resandet lågt, både inom Halland och vidare mot Småland.

– Resandet måste öka om det ska gå tåg på sträckan i framtiden. Därför är projektet ett viktigt test och ett bra sätt att få fler resenärer att välja tåget, säger Daniel Modiggård.

FAKTA/Det här händer med Krösatågen

• Fler turer. Tidtabellen utökas med fyra turer, två åt varje håll, mellan Halmstad och Smålandsstenar. Det innebär att tåget i fortsättningen alltid kommer att gå hela vägen mellan Halmstad och Värnamo. På vardagarna kan resenärerna välja mellan hela 14 olika avgångar. Den nya tidtabellen träder i kraft den 10 december.
• Renoverade stationer. Krösatågsstationerna i Halland kommer att byggas om för att motsvara dagens krav. Stationerna i Oskarström, Torup, Kinnared och Landeryd renoveras löpande under hösten. Stationen i Sannarp stängs.
• Ny tågbuss från Hyltebruk till Landeryd. Bussen är kopplad till samtliga tågavgångar till och från Småland, med start den 10 december. Mellan Hyltebruk och Halmstad är busslinje 400 förstahandsalternativet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.26