World Tourism Day

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

27 september är World Tourism Day. Turismen i världen ökar kraftigt, enligt World Tourism Organisation, läs mer här!

Även i Sverige växer turismen – besöksnäringen är idag den snabbast växande basnäringen och en allt viktigare jobb- och integrationsmotor. World Tourism Day, 27 september 2017, syftar till att sätta fokus på det sociala, kulturella, politiska och ekonomiska värde som människors resande bidrar med. I Sverige växer turismen kraftigt för varje år. Under 2016 blev exportvärdet för besöksnäringen vad gäller utländska besökare nästan 120 miljarder kronor.

– Den svenska besöksnäringen växer så det knakar. Exportvärdet för besöksnäringen vad gäller utländska besökare var förra året 120 miljarder, alltså dubbelt så mycket som Sveriges stål- och järnexport tillsammans, säger Visitas vd Eva Östling.

Besöksnäringen betalar, till skillnad från övriga exportnäringar, dessutom moms.

– Förra året var momsintäkterna för utländska besökare hela 17,3 miljarder kronor. Besöksnäringen genererar stora pengar till statskassan, säger Eva Östling.

 Turismen är idag världens tredje största näring. Under förra året reste över 1,2 miljoner resenärer över internationella gränser, enligt World Tourism Organisation. 2030 räknar man med att den siffran ska vara 1,8 miljoner.

Besöksnäringen är den snabbast växande basnäringen i Sverige och en viktig jobb- och integrationsmotor – 20 procent av alla nya jobb i Sverige 2007–2015 skapades inom besöksnäringen.

– Över 37 procent av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är födda utomlands och 6 av 10 företag drivs av människor som är födda i utlandet. Det är betydligt högre andelar än i någon annan näring, säger Eva Östling.

En av Sveriges största utmaningar idag är den tudelade arbetsmarknaden, där besöksnäringen är en viktig del i lösningen.

– Jobb skapar integration. Många unga och många utlandsfödda tar sitt första kliv in på arbetsmarknaden via besöksnäringen. Det är förstås otroligt viktigt att besöksnäringen har rätt förutsättningar för att kunna skapa ännu fler arbetstillfällen, säger Eva Östling.

 

FAKTA/Om besöksnäringen i Sverige

- Förra året spenderade utländska besökare nästan 23 miljarder kronor på svenska restauranger.

- Turismen i Sverige omsätter årligen nästan 300 miljarder kronor.

- Att svenska hotell och restauranger nyligen rankades som bäst i världen, enligt en stor oberoende turismundersökning, gjord av TCI Research. Undersökningen innefattar mer än 30 000 kundanalyser i Europa.

- Förra året stod sysselsättningen inom hotell och restaurang för 3,9 procent av den totala sysselsättningen i Sverige. Det är en ökning med 39,7 procent sedan år 2000.

- Förra året var det totala antalet gästnätter i Sverige 57 234 148 stycken.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Gruppflyg från Linköping

Plus

Matka håller ställningarna

Nordens största resemässa, Matka i Helsingfors noterar nära 71600 besökare i år - Ungefär lika många som förra årets mässa, läs mer här!

Sydafrika lockar skandinaver

Flyget ökade under 2017

Scandics resultat backar

Museer för transporthistoria

Nyhetsbrev

Västerbotten lockar i Holland

Turistattraktioner från Västerbotten deltar vid den stora semestermässan Vakantiebeurs i Utrecht, Holland – Hoppet är att locka fler utländska besökare till länet - Läs mera här!

Arkiv

Gondolen lockar i Hemavan

Ny badplats i Varberg

Med soldäck, badbrygga och två hopptorn förväntas den nya badplatsen bli en ny mötesplats i Varberg – Svevia anlägger den för 14 miljoner kronor, läs mer här!

Volymrekord för Viking

Nästan sju miljoner passagerare reste med Viking Line under 2017 – Det är 6 procent fler än året innan och nytt rekord, läs mer här!

Stena Line fick IT-pris

Spektakulära hotell i hela världen

Vikings nya viner

BIG Travel köper Ystads Resebyrå

Hälften reser bort i jul

Plus

5 snabba...

...till Hans Remvig som arbetat länge med olika typer av marknadsundersökningar av turismnäringen - Och som gjort sig känd för att totalsåga den statistik som levereras till branschen, läs mer här!

Ölfestivaler i Belgien 2018

I Belgien är öl mer än bara något man dricker, en stor del av landets kultur är relaterad till öl - Här ges tips om landets tio främsta ölfestivaler!

Resenären vill ha mer

Allt fler gruppresenärer vill uppleva mer än bara resmålet på sin resa - Den uppfattningen har Rolfs Flyg & Buss som tagit fasta på det nu när 2018 års resor lanseras.

Plus

21. Bra 2017 för Lindbergs Buss

Plus

20. Bra 2017 för Th. Liens Turistbusser

Plus

19. Bra 2017 för Vega Reiser

Plus

18. Bra 2017 för PR Resor & Event

Plus

17. Bra 2017 för Forellenresor

Plus

16. Bra 2017 för Tele-Tur

Sänd till en kollega

0.172