20 storstäder väljer Scania

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Scania ansluter till det globala initiativet för rena bussflottor, Soot-free Clean Bus Fleets, med ett åtagande att senast 2018 förse 20 större städer i Afrika, Asien, Latinamerika och Australien med moderna bussar med låga utsläppsnivåer. 

– För att ta itu med utmaningen med dålig luftkvalitet och klimatförändringar välkomnar Scania möjligheten att kunna erbjuda rena busslösningar till lägre kostnad än dagens konventionella diesel, säger Karin Rådström, Head of Buses and Coaches på Scania.

Sot (eller så kallat black carbon) utgör en betydande del av fina partiklar (PM2,5) i luftföroreningar utomhus som har kopplats till en rad negativa hälsoeffekter, i synnerhet för tidig död. Den senaste vetenskapliga forskningen tyder också på att sot spelar en viktig roll för klimatförändringen.

Scania tillverkar och säljer i dag bussar med avgasefterbehandling som resulterar i upp till 99 procent lägre utsläpp av sot än äldre dieselmotorteknik. Av alla bussar som säljs i världen idag har mindre än en femtedel motorer som är i det närmaste utsläppsfria.

Enligt initiativet finns en växande möjlighet att skapa ekonomiska, miljömässiga och hälsomässiga fördelar genom övergången från motorer med högst utsläpp och de äldsta motorerna i bussflottorna i stora städer runt om i världen till de renaste drivmedlen och motorer som finns tillgängliga.

Övergången till utsläppsfria bussar är ett initiativ som leds av ICCT, internationella rådet för ren transport, och FN:s miljöprogram i samarbete med C40-städernas klimatledarskapsgrupp och Centro Mario Molina i Chile.

De engagerade städerna är Abidjan, Accra, Addis Abeba, Bangkok, Bogotá, Buenos Aires, Casablanca, Dar es Salaam, Dhaka, Istanbul, Jakarta, Johannesburg, Lagos, Lima, Manila, Mexico City, Nairobi, Santiago, São Paulo och Sydney. Några av dessa städer har redan förbundit sig att införskaffa renare bussar och Scania levererar för tillfället moderna bussar med låga utsläppsnivåer till flera av dessa länder. Under 2016 sålde Scania 2 583 Euro 6-bussar vilket motsvarar 30,5 procent av den totala bussförsäljningen.

Städerna tillhandahålla i sin tur att drivmedel som uppfyller utsläppsnormerna Euro 6 eller US 2010, inklusive diesel med mindre än 10 ppm svavel och andra alternativa drivmedel med låg kolhalt såsom biodiesel, gas och etanol. Scania levererar bussar för alla dessa tekniker.

Denna övergång kräver åtaganden och engagemang från flera parter. Scania kommer att göra bussar tillgängliga för dessa städer. Dessutom behöver energiföretag, inklusive drivmedelsimportörer och raffinaderier, investera i renare drivmedel. Transportoperatörer och fordonsägare måste prioritera upphandlingen av utsläppsfri teknik. Nationella och lokala myndigheter har ansvaret att fastställa miljömässiga normer för nya bussar, upprätta nödvändiga normer för drivmedelskvalitet, säkerställa att lämplig infrastruktur finns på plats och genomföra ett omfattande program för styrning av luftkvalitet för att skydda folkhälsa och miljö.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Framtidsspaning 21 februari

Kollektivtrafik SYD genomförs 21 februari på Luftkastellet i Malmö, bland annat blir det framtidsspaning med Christer Ljungberg – Missa inte konferensen, anmäl deltagande nu!

Klart med nya Upptåg

Intet nytt på förseningsfronten

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Nyhetsbrev

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Arkiv

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.435