20 storstäder väljer Scania

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Scania ansluter till det globala initiativet för rena bussflottor, Soot-free Clean Bus Fleets, med ett åtagande att senast 2018 förse 20 större städer i Afrika, Asien, Latinamerika och Australien med moderna bussar med låga utsläppsnivåer. 

– För att ta itu med utmaningen med dålig luftkvalitet och klimatförändringar välkomnar Scania möjligheten att kunna erbjuda rena busslösningar till lägre kostnad än dagens konventionella diesel, säger Karin Rådström, Head of Buses and Coaches på Scania.

Sot (eller så kallat black carbon) utgör en betydande del av fina partiklar (PM2,5) i luftföroreningar utomhus som har kopplats till en rad negativa hälsoeffekter, i synnerhet för tidig död. Den senaste vetenskapliga forskningen tyder också på att sot spelar en viktig roll för klimatförändringen.

Scania tillverkar och säljer i dag bussar med avgasefterbehandling som resulterar i upp till 99 procent lägre utsläpp av sot än äldre dieselmotorteknik. Av alla bussar som säljs i världen idag har mindre än en femtedel motorer som är i det närmaste utsläppsfria.

Enligt initiativet finns en växande möjlighet att skapa ekonomiska, miljömässiga och hälsomässiga fördelar genom övergången från motorer med högst utsläpp och de äldsta motorerna i bussflottorna i stora städer runt om i världen till de renaste drivmedlen och motorer som finns tillgängliga.

Övergången till utsläppsfria bussar är ett initiativ som leds av ICCT, internationella rådet för ren transport, och FN:s miljöprogram i samarbete med C40-städernas klimatledarskapsgrupp och Centro Mario Molina i Chile.

De engagerade städerna är Abidjan, Accra, Addis Abeba, Bangkok, Bogotá, Buenos Aires, Casablanca, Dar es Salaam, Dhaka, Istanbul, Jakarta, Johannesburg, Lagos, Lima, Manila, Mexico City, Nairobi, Santiago, São Paulo och Sydney. Några av dessa städer har redan förbundit sig att införskaffa renare bussar och Scania levererar för tillfället moderna bussar med låga utsläppsnivåer till flera av dessa länder. Under 2016 sålde Scania 2 583 Euro 6-bussar vilket motsvarar 30,5 procent av den totala bussförsäljningen.

Städerna tillhandahålla i sin tur att drivmedel som uppfyller utsläppsnormerna Euro 6 eller US 2010, inklusive diesel med mindre än 10 ppm svavel och andra alternativa drivmedel med låg kolhalt såsom biodiesel, gas och etanol. Scania levererar bussar för alla dessa tekniker.

Denna övergång kräver åtaganden och engagemang från flera parter. Scania kommer att göra bussar tillgängliga för dessa städer. Dessutom behöver energiföretag, inklusive drivmedelsimportörer och raffinaderier, investera i renare drivmedel. Transportoperatörer och fordonsägare måste prioritera upphandlingen av utsläppsfri teknik. Nationella och lokala myndigheter har ansvaret att fastställa miljömässiga normer för nya bussar, upprätta nödvändiga normer för drivmedelskvalitet, säkerställa att lämplig infrastruktur finns på plats och genomföra ett omfattande program för styrning av luftkvalitet för att skydda folkhälsa och miljö.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Värmbrink till Neoplan Väst

Plus

Irizar årets turistbuss

Det blev Irizar i8 som tog hem titeln "Coach of the Year 2018" eller Årets Turistbuss 2018 - Priset delades ut vid en festlig ceremoni 19 oktober på Busworld i Kortrijk.

Plus

Volvos nya elbuss

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall visade upp den nya generationens elbuss på mässan Busworld i Kortrijk - En buss som kan laddas på fler än ett sätt.

Flyttlass med buss

Ny stadsbussterminal i Skövde

Skånetrafiken klarar budget

Det ser ut som om Skånetrafiken lyckats gå i klinch med kostnadsökningsmonstret inom kollektivtrafiken – Ett nollresultat för 2017 är i sikte trots att antalet resenärer ökat, läs mer här!

Fler reste med spårvagn

Arkiv

Fler dalabilister på bussen

Ny elbuss når längre

Volvo Bussar lanserar en ny version av sin renodlade elbuss, Volvo 7900 Electric – Framför allt ska räckvidden per laddning bli betydlig längre än föregångarens, lär om det här!

Framtiden i fokus på Elmia

Elmias trippelmässa Nordic Rail, Nordic Road och Future Transport samlade 3393 unika besökare under de tre mässdagarna 10-12 oktober – Det var mycket fokus på framtidens infrastruktur, läs mer här!

Väte kan ersätta diesel

Vätgasdrivna tåg eller batterdrivna tåg? Båda förslagen kan ersätta dieseltåg i framtiden vilket diskuterades under ett seminarium på Elmia Nordic Rail.

Bombardier på Elmia

Den svenska delen av Bombardier har sina rötter I Asea och Ericsson - Trots motgångar och mutanklagelser ville företaget visa sin innovationskraft på Elmia Nordic Rail - Läs mer här!

Gränsöverskridande samarbete

Viktig mässa för britter

Flera brittiska företag fanns på plats under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road i Jönköping - varför de var där läser du här!

Bra möten på Elmia

”Höghastighetsjärnväg behövs”

Redo bygga höghastighetsjärnväg

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.

Plus

Höghastighetståg - kanske i framtiden

Sverigesförhandlingens förslag att bygga höghastighetstågen snabbt med lånade pengar föll inte i god jord hos sittande regering - Det konstarades på ett av Elmia Nordic Rails nyckelseminarier i Jönköping - läs mer här!

Elmia på spåret i Jönköping

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Hemming prisad i Jönköping

Gustav Hemming, Copenhagen Malmö Ports Norra Hamnen, och Jones Karlström – Det är vinnarna av Future Transport Award 2017, läs mer här!

Malmström in i KollA

Ny knutpunkt i Trollhättan

Invånarna i Trollhättan önskar ett bussfritt torg, därför pågår just nu en ombyggnation av Drottningtorget och all busstrafik flyttar till Drottninggatan - Läs mer här!

WiFi i Borås stadstrafik

Biogasen upp 4 procent

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.184