Elmia på spåret i Jönköping

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road är en höjdpunkt för alla i branschen, mässan genomförs vart annat år sedan början av 1990-talet och det är alltid udda år som gäller.

Vi kan utlova vårt bästa program någonsin, säger nya projektledaren Magnus Ringqvist.

Experter, branschföreträdare och politiker besöker Jönköping när Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Roads som öppnade 10 oktober och pågår till och med 12 oktober. Intressanta diskussioner varvas med spännande föreläsningar och seminarier.

– Arbetar man professionellt inom branschen är konferensen den givna mötesplatsen. Från Elmias sida vill vi vara med och utveckla branschen och föra den framåt, säger projektledaren Magnus Ringqvist.

Nytt för i år är att programmet inte är uppdelat efter transportslag utan efter de gemensamma utmaningarna.

– Vi fokuserar på aktuella frågor oavsett om det handlar om järnväg, vägar, hamnar eller flygplatser. På så sätt tar vi ett helhetsgrepp på de frågor som finns att lösa och vi får mer dynamik i diskussionen, säger Magnus Ringqvist.

Under två av mässdagarna arrangeras ett nyckelseminarium med fördjupningar i ett högaktuellt ämne.

– Seminariet om höghastighetsjärnvägen var extra spännande att lyssna på. Det är ett ämne som många har en åsikt om och flera intressanta frågor lyftes fram, säger Magnus Rinqvist.

Fullmatat konferensprogram

Förutom nyckelseminarierna arrangeras det fack- och utställarseminarier varje dag, från morgon till sen eftermiddag. Fackseminarierna har tagits fram av ett programråd bestående av närings-, branschorganisationer och transportmyndigheter från de nordiska länderna. Inriktningen är visioner, regelverk, logistik/transport och affärer. Bland annat med ett tema om signalsystem och trafikstyrning på onsdagen där bland annat Banedanmark och Bane NOR pratar om sina erfarenheter från komplexa system.

Konferensprogrammet tar sikte på framtiden och de långsiktiga visionerna. Elmia vill vara med och utveckla branschen och det gör vi genom att lyfta frågorna om järnvägens utbyggnad, utbyggnad av gatu- och vägnäten och framtiden för våra transporter, säger Magnus Ringqvist. Han fortsätter:

Det kan röra sig om visioner som ligger nära i tiden, men också om framtidsorienterade tankar. Nuvarande regelverk uppfattas av många som svårt och omfattande. Därför ser vi potentialen att ta upp dessa viktiga frågor och behandla dem för samtliga transportslag.

Utveckling och trender

En stor del av konferensen under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport handlar om att titta in i framtiden och spana efter utveckling och trender. Bland annat håller Bombardier Transportation i ett seminarie under tisdagen som handlar om både ”big data” för att undvika infarkter i trafiksystemet och sömnlös uppgradering av signalsystemen.

Flera programpunkter är på engelska och på onsdagen blir det en intressant diskussion om hur framtidens tåg kommer att se ut. Rubriken är ”Higher, Longer, Lighter, Hybrids – What is the look and feel of the future trains?” och med på scen finns representanter från både Bombardier Transportation och Alstom.

Nollvisionen

Både i konferensprogrammet och under Elmia Nordic Road uppmärksammas 20-årsjubileet av Nollvisionen – det vill säga målsättningen om noll döda i trafiken – i Sverige. Sedan 1997 har antalet döda i trafiken halverats i Sverige och intresset ute i världen för Nollvisionen är enormt. Under Elmia Nordic Road riktas blicken framåt och nyckelseminariet ”Nystart Nollvisionen – hur går vi vidare?” är ett spännande avstamp för framtiden.

Nollvisionens initiativtagare Claes Tingvall medverkar på seminariet och moderator är förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Det bådar gott för en intressant diskussion, säger Magnus Ringqvist.

Med tanke på 20-årsjubiléet av Nollvisionen blir det extra fokus på säkerhetsarbete under Elmia Nordic Road. I seminarieprogrammet syns det bland annat genom torsdagens tema om oskyddade trafikanter. På mässan genom dagliga krockprover mot olika typer av räcken.

Det här krockprovet visar vad som händer när det brister i underhållet. En smäll mot ett korrekt monterat räcke jämfört med ett felmonterat är ganska brutal. Efter krockproverna finns det möjlighet för eftersnack med sakkunniga i Trafiksäkerhetscenter i Hall At, säger Magnus Ringqvist.

Elmia Nordic Rail har arrangerats vartannat år sedan 1995. För tio år sedan gjorde Elmia Future Transport entré och Elmia Nordic Road arrangerades första gången 2015.

Tillsammans skapar de tre mässorna en gemensam mötesplats för hela transportnätet. När Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road vänder sig till järnväg respektive väg, tar Elmia Future Transport ett visionärt helhetsgrepp på samtliga transportslag.

Våra tre mässor vänder sig till alla som på något sätt berörs av respektive bransch. Oavsett om du jobbar i en organisation, på en myndighet eller på ett företag. Det är här som alla träffas, säger Magnus Ringqvist.

Krockprov – live två gånger per dag. Det blev mycket skrot av testen men det visar också hur stor skillnad där är på vilket skyddsräcke som finns vid de svenska vägarna. Ett rätt fungerande skyddsräcke räddar liv. Bakom krockproven står Nordic Road Safety, Saferoad Birsta och Ramirent. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Värmbrink till Neoplan Väst

Plus

Irizar årets turistbuss

Det blev Irizar i8 som tog hem titeln "Coach of the Year 2018" eller Årets Turistbuss 2018 - Priset delades ut vid en festlig ceremoni 19 oktober på Busworld i Kortrijk.

Plus

Volvos nya elbuss

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall visade upp den nya generationens elbuss på mässan Busworld i Kortrijk - En buss som kan laddas på fler än ett sätt.

Flyttlass med buss

Ny stadsbussterminal i Skövde

Skånetrafiken klarar budget

Det ser ut som om Skånetrafiken lyckats gå i klinch med kostnadsökningsmonstret inom kollektivtrafiken – Ett nollresultat för 2017 är i sikte trots att antalet resenärer ökat, läs mer här!

Fler reste med spårvagn

Arkiv

Fler dalabilister på bussen

Ny elbuss når längre

Volvo Bussar lanserar en ny version av sin renodlade elbuss, Volvo 7900 Electric – Framför allt ska räckvidden per laddning bli betydlig längre än föregångarens, lär om det här!

Framtiden i fokus på Elmia

Elmias trippelmässa Nordic Rail, Nordic Road och Future Transport samlade 3393 unika besökare under de tre mässdagarna 10-12 oktober – Det var mycket fokus på framtidens infrastruktur, läs mer här!

Väte kan ersätta diesel

Vätgasdrivna tåg eller batterdrivna tåg? Båda förslagen kan ersätta dieseltåg i framtiden vilket diskuterades under ett seminarium på Elmia Nordic Rail.

Bombardier på Elmia

Den svenska delen av Bombardier har sina rötter I Asea och Ericsson - Trots motgångar och mutanklagelser ville företaget visa sin innovationskraft på Elmia Nordic Rail - Läs mer här!

Gränsöverskridande samarbete

Viktig mässa för britter

Flera brittiska företag fanns på plats under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road i Jönköping - varför de var där läser du här!

Bra möten på Elmia

”Höghastighetsjärnväg behövs”

Redo bygga höghastighetsjärnväg

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.

Plus

Höghastighetståg - kanske i framtiden

Sverigesförhandlingens förslag att bygga höghastighetstågen snabbt med lånade pengar föll inte i god jord hos sittande regering - Det konstarades på ett av Elmia Nordic Rails nyckelseminarier i Jönköping - läs mer här!

Elmia på spåret i Jönköping

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Hemming prisad i Jönköping

Gustav Hemming, Copenhagen Malmö Ports Norra Hamnen, och Jones Karlström – Det är vinnarna av Future Transport Award 2017, läs mer här!

Malmström in i KollA

Ny knutpunkt i Trollhättan

Invånarna i Trollhättan önskar ett bussfritt torg, därför pågår just nu en ombyggnation av Drottningtorget och all busstrafik flyttar till Drottninggatan - Läs mer här!

WiFi i Borås stadstrafik

Biogasen upp 4 procent

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.167