Elmia på spåret i Jönköping

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road är en höjdpunkt för alla i branschen, mässan genomförs vart annat år sedan början av 1990-talet och det är alltid udda år som gäller.

Vi kan utlova vårt bästa program någonsin, säger nya projektledaren Magnus Ringqvist.

Experter, branschföreträdare och politiker besöker Jönköping när Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Roads som öppnade 10 oktober och pågår till och med 12 oktober. Intressanta diskussioner varvas med spännande föreläsningar och seminarier.

– Arbetar man professionellt inom branschen är konferensen den givna mötesplatsen. Från Elmias sida vill vi vara med och utveckla branschen och föra den framåt, säger projektledaren Magnus Ringqvist.

Nytt för i år är att programmet inte är uppdelat efter transportslag utan efter de gemensamma utmaningarna.

– Vi fokuserar på aktuella frågor oavsett om det handlar om järnväg, vägar, hamnar eller flygplatser. På så sätt tar vi ett helhetsgrepp på de frågor som finns att lösa och vi får mer dynamik i diskussionen, säger Magnus Ringqvist.

Under två av mässdagarna arrangeras ett nyckelseminarium med fördjupningar i ett högaktuellt ämne.

– Seminariet om höghastighetsjärnvägen var extra spännande att lyssna på. Det är ett ämne som många har en åsikt om och flera intressanta frågor lyftes fram, säger Magnus Rinqvist.

Fullmatat konferensprogram

Förutom nyckelseminarierna arrangeras det fack- och utställarseminarier varje dag, från morgon till sen eftermiddag. Fackseminarierna har tagits fram av ett programråd bestående av närings-, branschorganisationer och transportmyndigheter från de nordiska länderna. Inriktningen är visioner, regelverk, logistik/transport och affärer. Bland annat med ett tema om signalsystem och trafikstyrning på onsdagen där bland annat Banedanmark och Bane NOR pratar om sina erfarenheter från komplexa system.

Konferensprogrammet tar sikte på framtiden och de långsiktiga visionerna. Elmia vill vara med och utveckla branschen och det gör vi genom att lyfta frågorna om järnvägens utbyggnad, utbyggnad av gatu- och vägnäten och framtiden för våra transporter, säger Magnus Ringqvist. Han fortsätter:

Det kan röra sig om visioner som ligger nära i tiden, men också om framtidsorienterade tankar. Nuvarande regelverk uppfattas av många som svårt och omfattande. Därför ser vi potentialen att ta upp dessa viktiga frågor och behandla dem för samtliga transportslag.

Utveckling och trender

En stor del av konferensen under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport handlar om att titta in i framtiden och spana efter utveckling och trender. Bland annat håller Bombardier Transportation i ett seminarie under tisdagen som handlar om både ”big data” för att undvika infarkter i trafiksystemet och sömnlös uppgradering av signalsystemen.

Flera programpunkter är på engelska och på onsdagen blir det en intressant diskussion om hur framtidens tåg kommer att se ut. Rubriken är ”Higher, Longer, Lighter, Hybrids – What is the look and feel of the future trains?” och med på scen finns representanter från både Bombardier Transportation och Alstom.

Nollvisionen

Både i konferensprogrammet och under Elmia Nordic Road uppmärksammas 20-årsjubileet av Nollvisionen – det vill säga målsättningen om noll döda i trafiken – i Sverige. Sedan 1997 har antalet döda i trafiken halverats i Sverige och intresset ute i världen för Nollvisionen är enormt. Under Elmia Nordic Road riktas blicken framåt och nyckelseminariet ”Nystart Nollvisionen – hur går vi vidare?” är ett spännande avstamp för framtiden.

Nollvisionens initiativtagare Claes Tingvall medverkar på seminariet och moderator är förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Det bådar gott för en intressant diskussion, säger Magnus Ringqvist.

Med tanke på 20-årsjubiléet av Nollvisionen blir det extra fokus på säkerhetsarbete under Elmia Nordic Road. I seminarieprogrammet syns det bland annat genom torsdagens tema om oskyddade trafikanter. På mässan genom dagliga krockprover mot olika typer av räcken.

Det här krockprovet visar vad som händer när det brister i underhållet. En smäll mot ett korrekt monterat räcke jämfört med ett felmonterat är ganska brutal. Efter krockproverna finns det möjlighet för eftersnack med sakkunniga i Trafiksäkerhetscenter i Hall At, säger Magnus Ringqvist.

Elmia Nordic Rail har arrangerats vartannat år sedan 1995. För tio år sedan gjorde Elmia Future Transport entré och Elmia Nordic Road arrangerades första gången 2015.

Tillsammans skapar de tre mässorna en gemensam mötesplats för hela transportnätet. När Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road vänder sig till järnväg respektive väg, tar Elmia Future Transport ett visionärt helhetsgrepp på samtliga transportslag.

Våra tre mässor vänder sig till alla som på något sätt berörs av respektive bransch. Oavsett om du jobbar i en organisation, på en myndighet eller på ett företag. Det är här som alla träffas, säger Magnus Ringqvist.

Krockprov – live två gånger per dag. Det blev mycket skrot av testen men det visar också hur stor skillnad där är på vilket skyddsräcke som finns vid de svenska vägarna. Ett rätt fungerande skyddsräcke räddar liv. Bakom krockproven står Nordic Road Safety, Saferoad Birsta och Ramirent. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Aleborna gillar bussen

Lättare kombinera kollektivresan

Med den nya funktionen Anslutningsguiden blir det ännu enklare att välja och köpa anslutande lokaltrafik under tågresan – Tjänsten är igång sedan ett par dagar, läs om hur det funkar här!

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

Nyhetsbrev

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Arkiv

Sommarkortet tillbaka

De vann pendelbåtstrafik

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Bättre säkerhet i bussarna

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Bybergs toppar Bussförar-SM

Bussförar-SM 2018 börjar få in sina första anmälningar, 41 förare har genomfört uttagningen 4 april – Läs här om vilka bolag som fått flest anmälda hittills!

Skåne-appen gränsöverskridande

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Ny färdskrivare förenklar administrationen

Brauer till UITP

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Sänd till en kollega

0.163