Elmia på spåret i Jönköping

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road är en höjdpunkt för alla i branschen, mässan genomförs vart annat år sedan början av 1990-talet och det är alltid udda år som gäller.

Vi kan utlova vårt bästa program någonsin, säger nya projektledaren Magnus Ringqvist.

Experter, branschföreträdare och politiker besöker Jönköping när Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Roads som öppnade 10 oktober och pågår till och med 12 oktober. Intressanta diskussioner varvas med spännande föreläsningar och seminarier.

– Arbetar man professionellt inom branschen är konferensen den givna mötesplatsen. Från Elmias sida vill vi vara med och utveckla branschen och föra den framåt, säger projektledaren Magnus Ringqvist.

Nytt för i år är att programmet inte är uppdelat efter transportslag utan efter de gemensamma utmaningarna.

– Vi fokuserar på aktuella frågor oavsett om det handlar om järnväg, vägar, hamnar eller flygplatser. På så sätt tar vi ett helhetsgrepp på de frågor som finns att lösa och vi får mer dynamik i diskussionen, säger Magnus Ringqvist.

Under två av mässdagarna arrangeras ett nyckelseminarium med fördjupningar i ett högaktuellt ämne.

– Seminariet om höghastighetsjärnvägen var extra spännande att lyssna på. Det är ett ämne som många har en åsikt om och flera intressanta frågor lyftes fram, säger Magnus Rinqvist.

Fullmatat konferensprogram

Förutom nyckelseminarierna arrangeras det fack- och utställarseminarier varje dag, från morgon till sen eftermiddag. Fackseminarierna har tagits fram av ett programråd bestående av närings-, branschorganisationer och transportmyndigheter från de nordiska länderna. Inriktningen är visioner, regelverk, logistik/transport och affärer. Bland annat med ett tema om signalsystem och trafikstyrning på onsdagen där bland annat Banedanmark och Bane NOR pratar om sina erfarenheter från komplexa system.

Konferensprogrammet tar sikte på framtiden och de långsiktiga visionerna. Elmia vill vara med och utveckla branschen och det gör vi genom att lyfta frågorna om järnvägens utbyggnad, utbyggnad av gatu- och vägnäten och framtiden för våra transporter, säger Magnus Ringqvist. Han fortsätter:

Det kan röra sig om visioner som ligger nära i tiden, men också om framtidsorienterade tankar. Nuvarande regelverk uppfattas av många som svårt och omfattande. Därför ser vi potentialen att ta upp dessa viktiga frågor och behandla dem för samtliga transportslag.

Utveckling och trender

En stor del av konferensen under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport handlar om att titta in i framtiden och spana efter utveckling och trender. Bland annat håller Bombardier Transportation i ett seminarie under tisdagen som handlar om både ”big data” för att undvika infarkter i trafiksystemet och sömnlös uppgradering av signalsystemen.

Flera programpunkter är på engelska och på onsdagen blir det en intressant diskussion om hur framtidens tåg kommer att se ut. Rubriken är ”Higher, Longer, Lighter, Hybrids – What is the look and feel of the future trains?” och med på scen finns representanter från både Bombardier Transportation och Alstom.

Nollvisionen

Både i konferensprogrammet och under Elmia Nordic Road uppmärksammas 20-årsjubileet av Nollvisionen – det vill säga målsättningen om noll döda i trafiken – i Sverige. Sedan 1997 har antalet döda i trafiken halverats i Sverige och intresset ute i världen för Nollvisionen är enormt. Under Elmia Nordic Road riktas blicken framåt och nyckelseminariet ”Nystart Nollvisionen – hur går vi vidare?” är ett spännande avstamp för framtiden.

Nollvisionens initiativtagare Claes Tingvall medverkar på seminariet och moderator är förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Det bådar gott för en intressant diskussion, säger Magnus Ringqvist.

Med tanke på 20-årsjubiléet av Nollvisionen blir det extra fokus på säkerhetsarbete under Elmia Nordic Road. I seminarieprogrammet syns det bland annat genom torsdagens tema om oskyddade trafikanter. På mässan genom dagliga krockprover mot olika typer av räcken.

Det här krockprovet visar vad som händer när det brister i underhållet. En smäll mot ett korrekt monterat räcke jämfört med ett felmonterat är ganska brutal. Efter krockproverna finns det möjlighet för eftersnack med sakkunniga i Trafiksäkerhetscenter i Hall At, säger Magnus Ringqvist.

Elmia Nordic Rail har arrangerats vartannat år sedan 1995. För tio år sedan gjorde Elmia Future Transport entré och Elmia Nordic Road arrangerades första gången 2015.

Tillsammans skapar de tre mässorna en gemensam mötesplats för hela transportnätet. När Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road vänder sig till järnväg respektive väg, tar Elmia Future Transport ett visionärt helhetsgrepp på samtliga transportslag.

Våra tre mässor vänder sig till alla som på något sätt berörs av respektive bransch. Oavsett om du jobbar i en organisation, på en myndighet eller på ett företag. Det är här som alla träffas, säger Magnus Ringqvist.

Krockprov – live två gånger per dag. Det blev mycket skrot av testen men det visar också hur stor skillnad där är på vilket skyddsräcke som finns vid de svenska vägarna. Ett rätt fungerande skyddsräcke räddar liv. Bakom krockproven står Nordic Road Safety, Saferoad Birsta och Ramirent. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Framtidsspaning 21 februari

Kollektivtrafik SYD genomförs 21 februari på Luftkastellet i Malmö, bland annat blir det framtidsspaning med Christer Ljungberg – Missa inte konferensen, anmäl deltagande nu!

Klart med nya Upptåg

Intet nytt på förseningsfronten

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Nyhetsbrev

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Arkiv

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.341