Redo bygga höghastighetsjärnväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.

Vi har byggt höghastighetståg i 35 år – vi kan det här, säger Maria Parent, kommunikationschef på Alstom i Sverige.

I Sverige är franska Alstom kanske mest känt för sina regionaltåg. På Elmia Nordic Rail vill företaget visa på bredden i sin verksamhet inom infrastruktur för spårvagn, tunnelbana och järnväg. Och, inte minst, den specialkompetens som finns inom höghastighetsjärnvägar.

Här i Sverige trycker vi mycket på höghastighetsjärnvägen, som vi gärna vill bygga. Det står och väger bland politikerna, även om alla är överens om att underhållet är eftersatt, säger Maria Parent. Hon fortsätter:

Får vi bygga, kan vi bygga. Och då vill vi bygga för 320+ km/h. Med vår långa erfarenhet är vi en av de bästa aktörerna i världen på höghastighetsjärnväg.

Tack vare det franska järnvägsnätet LGV och höghastighetståget TGV har Alstom definierat hur en höghastighetsjärnväg ska se ut. Alstom står dessutom bakom bland annat den nya linjen mellan Paris och Bordeaux samt planerna på en höghastighetsjärnväg i nordvästra USA.

Järnvägsindustrin kan det här och vi står redo med både kunskap och erfarenhet. Nu behöver bara politikerna komma loss och bygga för framtiden, säger Maria Parent.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Värmbrink till Neoplan Väst

Plus

Irizar årets turistbuss

Det blev Irizar i8 som tog hem titeln "Coach of the Year 2018" eller Årets Turistbuss 2018 - Priset delades ut vid en festlig ceremoni 19 oktober på Busworld i Kortrijk.

Plus

Volvos nya elbuss

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall visade upp den nya generationens elbuss på mässan Busworld i Kortrijk - En buss som kan laddas på fler än ett sätt.

Flyttlass med buss

Ny stadsbussterminal i Skövde

Skånetrafiken klarar budget

Det ser ut som om Skånetrafiken lyckats gå i klinch med kostnadsökningsmonstret inom kollektivtrafiken – Ett nollresultat för 2017 är i sikte trots att antalet resenärer ökat, läs mer här!

Fler reste med spårvagn

Arkiv

Fler dalabilister på bussen

Ny elbuss når längre

Volvo Bussar lanserar en ny version av sin renodlade elbuss, Volvo 7900 Electric – Framför allt ska räckvidden per laddning bli betydlig längre än föregångarens, lär om det här!

Framtiden i fokus på Elmia

Elmias trippelmässa Nordic Rail, Nordic Road och Future Transport samlade 3393 unika besökare under de tre mässdagarna 10-12 oktober – Det var mycket fokus på framtidens infrastruktur, läs mer här!

Väte kan ersätta diesel

Vätgasdrivna tåg eller batterdrivna tåg? Båda förslagen kan ersätta dieseltåg i framtiden vilket diskuterades under ett seminarium på Elmia Nordic Rail.

Bombardier på Elmia

Den svenska delen av Bombardier har sina rötter I Asea och Ericsson - Trots motgångar och mutanklagelser ville företaget visa sin innovationskraft på Elmia Nordic Rail - Läs mer här!

Gränsöverskridande samarbete

Viktig mässa för britter

Flera brittiska företag fanns på plats under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road i Jönköping - varför de var där läser du här!

Bra möten på Elmia

”Höghastighetsjärnväg behövs”

Redo bygga höghastighetsjärnväg

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.

Plus

Höghastighetståg - kanske i framtiden

Sverigesförhandlingens förslag att bygga höghastighetstågen snabbt med lånade pengar föll inte i god jord hos sittande regering - Det konstarades på ett av Elmia Nordic Rails nyckelseminarier i Jönköping - läs mer här!

Elmia på spåret i Jönköping

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Hemming prisad i Jönköping

Gustav Hemming, Copenhagen Malmö Ports Norra Hamnen, och Jones Karlström – Det är vinnarna av Future Transport Award 2017, läs mer här!

Malmström in i KollA

Ny knutpunkt i Trollhättan

Invånarna i Trollhättan önskar ett bussfritt torg, därför pågår just nu en ombyggnation av Drottningtorget och all busstrafik flyttar till Drottninggatan - Läs mer här!

WiFi i Borås stadstrafik

Biogasen upp 4 procent

Interaktiv busskarta i Östergötland

Bussavtal klart

Höstnit för bussarna

Ågren fick sparken

Sänd till en kollega

0.113