”Höghastighetsjärnväg behövs”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Höghastighetsjärnvägen behövs och den behöver byggas snabbt - Den uppfattningen har stagens egen tågoperatör, SJ, läs mer här!

– Det är dålig hantering av pengarna om avkastningen på investeringen kommer först om 50 år, sa Pär Helgesson, projektchef på SJ, under ett seminarium om höghastighetsbanan under Elmia Nordic Rail.

Dagens järnvägsinfrastruktur är både överbelastad och underinvesterad. Därför måste Sverige våga investera både snabbt och mycket, enligt Pär Helgesson.

– Vi har en järnvägsinfrastruktur som inte mår särskilt bra och mycket beror på att vi inte har investerat i ny kapacitet på väldigt lång tid. Resultatet innebär att vi har en hårt ansträngd infrastruktur och det är överfullt i systemet. Det behövs ett kapacitetssprång, säger han.

En av anledningarna handlar om den allt snabbare, förväntade befolkningstillväxten som väntar.

– Vi kommer att ha 2–3 miljoner fler invånare som ska resa och försörjas med varor. Nu reser ungefär åtta miljoner på sträckorna Stockholm–Göteborg samt Stockholm–Malmö/Köpenhamn. Utan höghastighetsbana kommer den siffran vara 12 miljoner, bara genom befolkningstillväxt, sa Pär Helgesson. Han fortsatte:

Det är den riktiga utmaningen – vilken transportinfrastruktur ska bära den utvecklingen. Vi har ett vägval, och oavsett vilket det blir kommer vi behöva göra stora investeringar i infrastrukturen.

Vid en färdig höghastighetsbana räknar SJ med ett resandeunderlag på omkring 20 miljoner resenärer.

– Vi får en möjlighet att rita om Sverigekartan och får en helt annan arbetsmarknadsregion, där 10 miljoner människor finns inom två–tre timmars restid. Det är vår tur att bygga för framtiden och skapa en plattform för tillväxt. Den här storregionen skulle kunna konkurrera med andra liknande regioner, och inte bara i Europa. Men då gäller det att bygga snabbt och för en hög hastighet, sa Pär Helgesson.

– Bygger man en snutt i taget under 50–60 års tid blir det dyrt. Men bygger vi i stället fokuserat kommer vi i ett helt annat läge. Det är heller ingen bra idé att blanda hastigheter. Det blir både sämre utnyttjande och sämre punktlighet. Kan vi separera snabba och långsamma tåg har vi frigjort mycket kapacitet på stambanorna.

Att det ska investeras – och det rejält – är det dock ingen fråga, enligt Pär Helgesson.

– Det funkar inte att tänka på att antingen rusta upp nuvarande järnväg eller bygga höghastighetsbana. Vi måste göra både och!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.137