23948sdkhjf

”Höghastighetsjärnväg behövs”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Höghastighetsjärnvägen behövs och den behöver byggas snabbt - Den uppfattningen har stagens egen tågoperatör, SJ, läs mer här!

– Det är dålig hantering av pengarna om avkastningen på investeringen kommer först om 50 år, sa Pär Helgesson, projektchef på SJ, under ett seminarium om höghastighetsbanan under Elmia Nordic Rail.

Dagens järnvägsinfrastruktur är både överbelastad och underinvesterad. Därför måste Sverige våga investera både snabbt och mycket, enligt Pär Helgesson.

– Vi har en järnvägsinfrastruktur som inte mår särskilt bra och mycket beror på att vi inte har investerat i ny kapacitet på väldigt lång tid. Resultatet innebär att vi har en hårt ansträngd infrastruktur och det är överfullt i systemet. Det behövs ett kapacitetssprång, säger han.

En av anledningarna handlar om den allt snabbare, förväntade befolkningstillväxten som väntar.

– Vi kommer att ha 2–3 miljoner fler invånare som ska resa och försörjas med varor. Nu reser ungefär åtta miljoner på sträckorna Stockholm–Göteborg samt Stockholm–Malmö/Köpenhamn. Utan höghastighetsbana kommer den siffran vara 12 miljoner, bara genom befolkningstillväxt, sa Pär Helgesson. Han fortsatte:

Det är den riktiga utmaningen – vilken transportinfrastruktur ska bära den utvecklingen. Vi har ett vägval, och oavsett vilket det blir kommer vi behöva göra stora investeringar i infrastrukturen.

Vid en färdig höghastighetsbana räknar SJ med ett resandeunderlag på omkring 20 miljoner resenärer.

– Vi får en möjlighet att rita om Sverigekartan och får en helt annan arbetsmarknadsregion, där 10 miljoner människor finns inom två–tre timmars restid. Det är vår tur att bygga för framtiden och skapa en plattform för tillväxt. Den här storregionen skulle kunna konkurrera med andra liknande regioner, och inte bara i Europa. Men då gäller det att bygga snabbt och för en hög hastighet, sa Pär Helgesson.

– Bygger man en snutt i taget under 50–60 års tid blir det dyrt. Men bygger vi i stället fokuserat kommer vi i ett helt annat läge. Det är heller ingen bra idé att blanda hastigheter. Det blir både sämre utnyttjande och sämre punktlighet. Kan vi separera snabba och långsamma tåg har vi frigjort mycket kapacitet på stambanorna.

Att det ska investeras – och det rejält – är det dock ingen fråga, enligt Pär Helgesson.

– Det funkar inte att tänka på att antingen rusta upp nuvarande järnväg eller bygga höghastighetsbana. Vi måste göra både och!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.209