”Höghastighetsjärnväg behövs”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Höghastighetsjärnvägen behövs och den behöver byggas snabbt - Den uppfattningen har stagens egen tågoperatör, SJ, läs mer här!

– Det är dålig hantering av pengarna om avkastningen på investeringen kommer först om 50 år, sa Pär Helgesson, projektchef på SJ, under ett seminarium om höghastighetsbanan under Elmia Nordic Rail.

Dagens järnvägsinfrastruktur är både överbelastad och underinvesterad. Därför måste Sverige våga investera både snabbt och mycket, enligt Pär Helgesson.

– Vi har en järnvägsinfrastruktur som inte mår särskilt bra och mycket beror på att vi inte har investerat i ny kapacitet på väldigt lång tid. Resultatet innebär att vi har en hårt ansträngd infrastruktur och det är överfullt i systemet. Det behövs ett kapacitetssprång, säger han.

En av anledningarna handlar om den allt snabbare, förväntade befolkningstillväxten som väntar.

– Vi kommer att ha 2–3 miljoner fler invånare som ska resa och försörjas med varor. Nu reser ungefär åtta miljoner på sträckorna Stockholm–Göteborg samt Stockholm–Malmö/Köpenhamn. Utan höghastighetsbana kommer den siffran vara 12 miljoner, bara genom befolkningstillväxt, sa Pär Helgesson. Han fortsatte:

Det är den riktiga utmaningen – vilken transportinfrastruktur ska bära den utvecklingen. Vi har ett vägval, och oavsett vilket det blir kommer vi behöva göra stora investeringar i infrastrukturen.

Vid en färdig höghastighetsbana räknar SJ med ett resandeunderlag på omkring 20 miljoner resenärer.

– Vi får en möjlighet att rita om Sverigekartan och får en helt annan arbetsmarknadsregion, där 10 miljoner människor finns inom två–tre timmars restid. Det är vår tur att bygga för framtiden och skapa en plattform för tillväxt. Den här storregionen skulle kunna konkurrera med andra liknande regioner, och inte bara i Europa. Men då gäller det att bygga snabbt och för en hög hastighet, sa Pär Helgesson.

– Bygger man en snutt i taget under 50–60 års tid blir det dyrt. Men bygger vi i stället fokuserat kommer vi i ett helt annat läge. Det är heller ingen bra idé att blanda hastigheter. Det blir både sämre utnyttjande och sämre punktlighet. Kan vi separera snabba och långsamma tåg har vi frigjort mycket kapacitet på stambanorna.

Att det ska investeras – och det rejält – är det dock ingen fråga, enligt Pär Helgesson.

– Det funkar inte att tänka på att antingen rusta upp nuvarande järnväg eller bygga höghastighetsbana. Vi måste göra både och!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.184