23948sdkhjf

Bombardier på Elmia

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den svenska delen av Bombardier har sina rötter I Asea och Ericsson - Trots motgångar och mutanklagelser ville företaget visa sin innovationskraft på Elmia Nordic Rail - Läs mer här!

Svensk teknik och innovation – så vill Bombarier att alla ska uppfatta dem, inte som ett bolag som dragit ner affärerna och varit inblandat i anklagelser om mutbrott i Azerbajdzjan. Den säljchef som stod åttalad släppes dock innan domen föll 11 oktober vilket alltid är en indikation på att åtalet ogillats eller att häktestiden anses vara straff nog. Det som ligger bakom affären är att Bombardier genom säljchefen ansågs ha mutat en tjänsteman vid den azeriska järnvägen för att få order på ett signalsystem, en affär värd 2,7 miljarder kronor. 

På mässan i Jönköping drog nog bolaget en lättnandens suck, även om ingen ville kommentera eller ens beröra anklagelserna. Snarare då peka på den svenska delen av Bombardiers stolta historia. 

Den svenska delen av företaget har sina rötter i de anrika företagen Asea och Ericsson och har genom åren levererat tåg och järnvägssystem över hela landet. Bombardier säger själv att man känner sig hemma i Norden och det nordiska klimatet. Här utvecklar och levererar man marknadsledande signal-, säkerhets- och trafikledningssystem, kostnadseffektiva underhållslösningar och driftsäkra rälsfordon med hög kapacitet för nordiska förhållanden året runt från norr till söder. Med innovativa produkter, system och tjänster som är designade för nordiskt klimat vill man bidra till att öka järnvägens tillförlitlighet och attraktivitet.

Bombardier har en stark bas i Sverige där vi står för service och underhåll på en lång rad platser runt om i landet. Dessutom står vi för ett stort antal tågleveranser till många svenska bolag, säger Michael Thulin, business developer på Bombardieres signalsida.

I Sverige finns företaget i Västerås, Stockholm, Göteborg och Hässleholm och man står för underhållet i Falköping, Gävle, Kalmar, Luleå och Nässjö. På Elmia Nordic Rail presenterade Bombardier sina projekt och trafiklösningar, men även kommande nyheter som Movia C30 Metro, de nya tågen som ska ska rulla i Stockholms tunnelbanesystem inom kort.

Mässan är bra på många sätt. Givetvis vill vi synas och visa vad vi arbetar med, men det är också en bra mötesplats för att ta kontakt med kunder. Här är det neutral mark vilket underlättar när man ska diskutera, säger Michael Thulin.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136