23948sdkhjf

Bombardier på Elmia

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den svenska delen av Bombardier har sina rötter I Asea och Ericsson - Trots motgångar och mutanklagelser ville företaget visa sin innovationskraft på Elmia Nordic Rail - Läs mer här!

Svensk teknik och innovation – så vill Bombarier att alla ska uppfatta dem, inte som ett bolag som dragit ner affärerna och varit inblandat i anklagelser om mutbrott i Azerbajdzjan. Den säljchef som stod åttalad släppes dock innan domen föll 11 oktober vilket alltid är en indikation på att åtalet ogillats eller att häktestiden anses vara straff nog. Det som ligger bakom affären är att Bombardier genom säljchefen ansågs ha mutat en tjänsteman vid den azeriska järnvägen för att få order på ett signalsystem, en affär värd 2,7 miljarder kronor. 

På mässan i Jönköping drog nog bolaget en lättnandens suck, även om ingen ville kommentera eller ens beröra anklagelserna. Snarare då peka på den svenska delen av Bombardiers stolta historia. 

Den svenska delen av företaget har sina rötter i de anrika företagen Asea och Ericsson och har genom åren levererat tåg och järnvägssystem över hela landet. Bombardier säger själv att man känner sig hemma i Norden och det nordiska klimatet. Här utvecklar och levererar man marknadsledande signal-, säkerhets- och trafikledningssystem, kostnadseffektiva underhållslösningar och driftsäkra rälsfordon med hög kapacitet för nordiska förhållanden året runt från norr till söder. Med innovativa produkter, system och tjänster som är designade för nordiskt klimat vill man bidra till att öka järnvägens tillförlitlighet och attraktivitet.

Bombardier har en stark bas i Sverige där vi står för service och underhåll på en lång rad platser runt om i landet. Dessutom står vi för ett stort antal tågleveranser till många svenska bolag, säger Michael Thulin, business developer på Bombardieres signalsida.

I Sverige finns företaget i Västerås, Stockholm, Göteborg och Hässleholm och man står för underhållet i Falköping, Gävle, Kalmar, Luleå och Nässjö. På Elmia Nordic Rail presenterade Bombardier sina projekt och trafiklösningar, men även kommande nyheter som Movia C30 Metro, de nya tågen som ska ska rulla i Stockholms tunnelbanesystem inom kort.

Mässan är bra på många sätt. Givetvis vill vi synas och visa vad vi arbetar med, men det är också en bra mötesplats för att ta kontakt med kunder. Här är det neutral mark vilket underlättar när man ska diskutera, säger Michael Thulin.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Ahlgren kör Flixbus så in i Norden

Från pokerspel till bussbolag – så går det litet förenklat att beskriva Peter Ahlgrens karriär. Sedan två år är han vd för Flixbus Norden.

Nobina får höjt kreditbetyg

Larsen vann Bemötandepriset

Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

Arkiv

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Plus

5 snabba frågor...

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Sänd till en kollega

0.132