23948sdkhjf

Väte kan ersätta diesel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Vätgasdrivna tåg eller batterdrivna tåg? Båda förslagen kan ersätta dieseltåg i framtiden vilket diskuterades under ett seminarium på Elmia Nordic Rail.

Under seminariet ”Higher, longer, lighter, hybrids – What is the look and feel of the future trains?” togs hållbara alternativ till diesel upp när det gäller tåg. En stor del av järnvägsnätet i Sverige och i resten av Europa och världen är inte elektrifierad.

Även om tåg redan är ett miljövänligt sätt att resa på finns det fortfarande utmaningar. Flera sträckor i Europa är ännu inte elektrifierade och i exempelvis Tyskland finns det heller inga långsiktiga planer på att elektrifiera dem.

Trycket på branschen är därför stort för att ta fram andra, mer miljövänliga, lösningar. Tekniken för detta finns i dag. Såväl Alstom som Bombardier har tåg med likartad kapacitet som dieseltåg men med bränsle som är betydligt mer miljövänligt.

När Bombardier har satsat på batteridrivna tåg har Alstom valt att satsa på vätetåg. Det handlar om att vätet i bränsleceller omvandlas till el, restprodukten blir faktiskt vanligt vatten.

Rob Whyte är vd på Alstom i Norden och han tar Sverige och Norge som exempel. Två länder där den största delen av tågtrafiken sker i de södra delarna, och betydligt mindre i norr.

Ska du verkligen spendera ungefär en–två miljoner euro per kilometer för att elektrifiera en sträcka på 100 km där det går ett tåg om dagen? Då måste man fråga sig om det är väl använda pengar jämfört med en vätedriven lösning. Det som folk vill se är en lösning som är självdriven och koldioxidfri – och det är därför som vi har utvecklat vätetågen, säger Rob Whyte.

Ledordet för Alstom i utvecklingen av ett vätedrivet tåg har varit enkelhet. De har tagit ett vanligt dieseltåg och plockat bort dieselmotorn och i stället placerat väteceller och vätebehållare på taket. Tåget har en räckvidd på 800 kilometer, vilket går att förlänga beroende på vilken typ av vätebehållare som används.

På så sätt har tåget samma egenskaper som det gamla dieseldriva tåget, det har samma acceleration och broms i kurvor, samma utrymme för passagerarna men med fördelarna, eftersom det nu är ett elektrisk tåg, det är så det får kraftförsörjning från cellerna, att det nu är tyst och inte skramlar så som ett dieseltåg kan göra. Dessutom är det helt koldioxidfritt, det som kommer ut från bränslecellerna är vatten och ånga, säger Rob Whyte.

 Utmaningen är att hitta ett bra distributionsnät för vätet. I Tyskland är det vanligast att få väte som en biprodukt från den kemiska industrin och Alstom tror att produktionen kommer skilja sig åt beroende på region.

Tittar vi på Norge med sin billiga energikonsumtion, där elen i princip är gratis om nätterna, kan vi tillverka väte genom elektrolys. När du väl har investerat i infrastrukturen har du fått en fullständig lösning, säger Rob Whyte.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Arkiv

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.229