Väte kan ersätta diesel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Vätgasdrivna tåg eller batterdrivna tåg? Båda förslagen kan ersätta dieseltåg i framtiden vilket diskuterades under ett seminarium på Elmia Nordic Rail.

Under seminariet ”Higher, longer, lighter, hybrids – What is the look and feel of the future trains?” togs hållbara alternativ till diesel upp när det gäller tåg. En stor del av järnvägsnätet i Sverige och i resten av Europa och världen är inte elektrifierad.

Även om tåg redan är ett miljövänligt sätt att resa på finns det fortfarande utmaningar. Flera sträckor i Europa är ännu inte elektrifierade och i exempelvis Tyskland finns det heller inga långsiktiga planer på att elektrifiera dem.

Trycket på branschen är därför stort för att ta fram andra, mer miljövänliga, lösningar. Tekniken för detta finns i dag. Såväl Alstom som Bombardier har tåg med likartad kapacitet som dieseltåg men med bränsle som är betydligt mer miljövänligt.

När Bombardier har satsat på batteridrivna tåg har Alstom valt att satsa på vätetåg. Det handlar om att vätet i bränsleceller omvandlas till el, restprodukten blir faktiskt vanligt vatten.

Rob Whyte är vd på Alstom i Norden och han tar Sverige och Norge som exempel. Två länder där den största delen av tågtrafiken sker i de södra delarna, och betydligt mindre i norr.

Ska du verkligen spendera ungefär en–två miljoner euro per kilometer för att elektrifiera en sträcka på 100 km där det går ett tåg om dagen? Då måste man fråga sig om det är väl använda pengar jämfört med en vätedriven lösning. Det som folk vill se är en lösning som är självdriven och koldioxidfri – och det är därför som vi har utvecklat vätetågen, säger Rob Whyte.

Ledordet för Alstom i utvecklingen av ett vätedrivet tåg har varit enkelhet. De har tagit ett vanligt dieseltåg och plockat bort dieselmotorn och i stället placerat väteceller och vätebehållare på taket. Tåget har en räckvidd på 800 kilometer, vilket går att förlänga beroende på vilken typ av vätebehållare som används.

På så sätt har tåget samma egenskaper som det gamla dieseldriva tåget, det har samma acceleration och broms i kurvor, samma utrymme för passagerarna men med fördelarna, eftersom det nu är ett elektrisk tåg, det är så det får kraftförsörjning från cellerna, att det nu är tyst och inte skramlar så som ett dieseltåg kan göra. Dessutom är det helt koldioxidfritt, det som kommer ut från bränslecellerna är vatten och ånga, säger Rob Whyte.

 Utmaningen är att hitta ett bra distributionsnät för vätet. I Tyskland är det vanligast att få väte som en biprodukt från den kemiska industrin och Alstom tror att produktionen kommer skilja sig åt beroende på region.

Tittar vi på Norge med sin billiga energikonsumtion, där elen i princip är gratis om nätterna, kan vi tillverka väte genom elektrolys. När du väl har investerat i infrastrukturen har du fått en fullständig lösning, säger Rob Whyte.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.217