23948sdkhjf

Väte kan ersätta diesel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Vätgasdrivna tåg eller batterdrivna tåg? Båda förslagen kan ersätta dieseltåg i framtiden vilket diskuterades under ett seminarium på Elmia Nordic Rail.

Under seminariet ”Higher, longer, lighter, hybrids – What is the look and feel of the future trains?” togs hållbara alternativ till diesel upp när det gäller tåg. En stor del av järnvägsnätet i Sverige och i resten av Europa och världen är inte elektrifierad.

Även om tåg redan är ett miljövänligt sätt att resa på finns det fortfarande utmaningar. Flera sträckor i Europa är ännu inte elektrifierade och i exempelvis Tyskland finns det heller inga långsiktiga planer på att elektrifiera dem.

Trycket på branschen är därför stort för att ta fram andra, mer miljövänliga, lösningar. Tekniken för detta finns i dag. Såväl Alstom som Bombardier har tåg med likartad kapacitet som dieseltåg men med bränsle som är betydligt mer miljövänligt.

När Bombardier har satsat på batteridrivna tåg har Alstom valt att satsa på vätetåg. Det handlar om att vätet i bränsleceller omvandlas till el, restprodukten blir faktiskt vanligt vatten.

Rob Whyte är vd på Alstom i Norden och han tar Sverige och Norge som exempel. Två länder där den största delen av tågtrafiken sker i de södra delarna, och betydligt mindre i norr.

Ska du verkligen spendera ungefär en–två miljoner euro per kilometer för att elektrifiera en sträcka på 100 km där det går ett tåg om dagen? Då måste man fråga sig om det är väl använda pengar jämfört med en vätedriven lösning. Det som folk vill se är en lösning som är självdriven och koldioxidfri – och det är därför som vi har utvecklat vätetågen, säger Rob Whyte.

Ledordet för Alstom i utvecklingen av ett vätedrivet tåg har varit enkelhet. De har tagit ett vanligt dieseltåg och plockat bort dieselmotorn och i stället placerat väteceller och vätebehållare på taket. Tåget har en räckvidd på 800 kilometer, vilket går att förlänga beroende på vilken typ av vätebehållare som används.

På så sätt har tåget samma egenskaper som det gamla dieseldriva tåget, det har samma acceleration och broms i kurvor, samma utrymme för passagerarna men med fördelarna, eftersom det nu är ett elektrisk tåg, det är så det får kraftförsörjning från cellerna, att det nu är tyst och inte skramlar så som ett dieseltåg kan göra. Dessutom är det helt koldioxidfritt, det som kommer ut från bränslecellerna är vatten och ånga, säger Rob Whyte.

 Utmaningen är att hitta ett bra distributionsnät för vätet. I Tyskland är det vanligast att få väte som en biprodukt från den kemiska industrin och Alstom tror att produktionen kommer skilja sig åt beroende på region.

Tittar vi på Norge med sin billiga energikonsumtion, där elen i princip är gratis om nätterna, kan vi tillverka väte genom elektrolys. När du väl har investerat i infrastrukturen har du fått en fullständig lösning, säger Rob Whyte.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Olaglig upphandling i Göteborg

Arkiv

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.151