Ny elbuss når längre

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar lanserar en ny version av sin renodlade elbuss, Volvo 7900 Electric – Framför allt ska räckvidden per laddning bli betydlig längre än föregångarens, lär om det här!

Med kraftigt utökad räckvidd och fler laddningsmöjligheter ger nya Volvo 7900 Electric operatörerna möjlighet till en ännu mer flexibel användning. Framför allt har batterikapaciteten ökats rejält jämfört med tidigare. Nya Volvo 7900 Electric finns med 150, 200 alternativt 250 kWh. Det betyder att bussen kan köras betydligt längre mellan laddningarna, och därmed utnyttjas effektivare över dygnet.

– Det här är en mycket viktig förstärkning av vårt produktprogram inom elektromobilitet som ger våra kunder maximal flexibilitet i sin verksamhet. Vid högtrafik kan bussarna gå i kontinuerlig drift utan laddning. Istället kan batterierna laddas under mindre intensiva perioder. På kortare rutter kan de till och med köras hela dagen och laddas på natten, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar. Han fortsätter:

– När nu efterfrågan på eldrivna bussar växer snabbt både i Europa och i resten av världen känns det mycket bra att vi kan erbjuda städerna ett elbussystem som ger bättre förutsättningar än någonsin att övergå till en hållbar, tyst och utsläppsfri kollektivtrafik.

Även när det gäller hur batterierna ska laddas har Volvo Bussar utökat möjligheterna. Precis som tidigare kan batterierna i nya Volvo 7900 Electric snabbladdas vid linjens ändstationer, genom det öppna och konkurrensneutrala gränssnittet OppCharge. Men de kan också laddas via kabel, CCS, som är den europeiska standarden för laddning av elfordon från nätet.

– Operatörerna kan välja det laddinterface som passar bäst vid varje tillfälle. Till exempel är CCS lämpligt att använda för laddning med hög effekt när bussen står i depå, säger Johnny Lidman, produktchef stadsbussar Europa på Volvo Bussar.

Nya Volvo 7900 Electric marknadsintroduceras och premiärvisas på internationella bussmässan, Busworld, i Kortrijk i Belgien 20 till 25 oktober. De första exemplaren av Volvos nya generation elbussar beräknas sättas i trafik i slutet av 2018. Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad.

FAKTA/Nya Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.

  • Tyst och utsläppsfri drift.

  • 80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.

  • Batterikapacitet 150, 200 alternativt 250 kWh.

  • Kan laddas via OppCharge alternativt CCS (250 kWh laddas endast via CCS)

  • Körsträcka upp till 200 km beroende på topografi och körförhållanden.

  • Som tillval erbjuds Volvos styrsystem Volvo Dynamic Steering (VDS) och trafiksäkerhetssystemet Pedestrian and Cyclist Detection Warning

Källa: Källa: Volvo Bussar


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Halland: 177 bussförare fattas

Nyhetsbrev

Kalmar: 233 bussförare fattas

Arkiv

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.22