Ny elbuss når längre

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar lanserar en ny version av sin renodlade elbuss, Volvo 7900 Electric – Framför allt ska räckvidden per laddning bli betydlig längre än föregångarens, lär om det här!

Med kraftigt utökad räckvidd och fler laddningsmöjligheter ger nya Volvo 7900 Electric operatörerna möjlighet till en ännu mer flexibel användning. Framför allt har batterikapaciteten ökats rejält jämfört med tidigare. Nya Volvo 7900 Electric finns med 150, 200 alternativt 250 kWh. Det betyder att bussen kan köras betydligt längre mellan laddningarna, och därmed utnyttjas effektivare över dygnet.

– Det här är en mycket viktig förstärkning av vårt produktprogram inom elektromobilitet som ger våra kunder maximal flexibilitet i sin verksamhet. Vid högtrafik kan bussarna gå i kontinuerlig drift utan laddning. Istället kan batterierna laddas under mindre intensiva perioder. På kortare rutter kan de till och med köras hela dagen och laddas på natten, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar. Han fortsätter:

– När nu efterfrågan på eldrivna bussar växer snabbt både i Europa och i resten av världen känns det mycket bra att vi kan erbjuda städerna ett elbussystem som ger bättre förutsättningar än någonsin att övergå till en hållbar, tyst och utsläppsfri kollektivtrafik.

Även när det gäller hur batterierna ska laddas har Volvo Bussar utökat möjligheterna. Precis som tidigare kan batterierna i nya Volvo 7900 Electric snabbladdas vid linjens ändstationer, genom det öppna och konkurrensneutrala gränssnittet OppCharge. Men de kan också laddas via kabel, CCS, som är den europeiska standarden för laddning av elfordon från nätet.

– Operatörerna kan välja det laddinterface som passar bäst vid varje tillfälle. Till exempel är CCS lämpligt att använda för laddning med hög effekt när bussen står i depå, säger Johnny Lidman, produktchef stadsbussar Europa på Volvo Bussar.

Nya Volvo 7900 Electric marknadsintroduceras och premiärvisas på internationella bussmässan, Busworld, i Kortrijk i Belgien 20 till 25 oktober. De första exemplaren av Volvos nya generation elbussar beräknas sättas i trafik i slutet av 2018. Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad.

FAKTA/Nya Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.

  • Tyst och utsläppsfri drift.

  • 80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.

  • Batterikapacitet 150, 200 alternativt 250 kWh.

  • Kan laddas via OppCharge alternativt CCS (250 kWh laddas endast via CCS)

  • Körsträcka upp till 200 km beroende på topografi och körförhållanden.

  • Som tillval erbjuds Volvos styrsystem Volvo Dynamic Steering (VDS) och trafiksäkerhetssystemet Pedestrian and Cyclist Detection Warning

Källa: Källa: Volvo Bussar


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Nyhetsbrev

Gratisbuss till badsjö

Arkiv

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Sänd till en kollega

0.14