Skånetrafiken klarar budget

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det ser ut som om Skånetrafiken lyckats gå i klinch med kostnadsökningsmonstret inom kollektivtrafiken – Ett nollresultat för 2017 är i sikte trots att antalet resenärer ökat, läs mer här!

I månadsrapporten för september redovisar Skånetrafiken att prognosen av det ekonomiska resultatet för 2017 väntas uppnå nollresultat. Dessutom ökar resorna igen - med 1,6 procent fler resor än rekordåret 2016. Tack vare ett stort fokus på att balansera minskade intäkter och de oförutsedda kostnader som uppstår i samband med infrastrukturstörningar, kommer Skånetrafiken att hålla budget för 2017.

Försämrad resandeutveckling för Öresundspendlarna till följd av gränskontroller samt ökade kostnader för ersättningstrafik och förseningsavgifter i samband med de senaste årens banarbeten, har gett ekonomiska utmaningar för Skånetrafiken sedan 2015. Nu har Skånetrafiken ökat turtätheten över Öresundsbron och resandeutvecklingen och biljettintäkterna ökar igen. Dessutom har de effektiviseringar som genomförts under hösten och våren bidragit till att Skånetrafiken kommer att hålla budget för 2017.

- Månadsprognosen visar att de åtgärder vi har gjort för att nå en budget i balans har gett resultat. Vi har kunnat ställa om till tätare trafik över Öresundsbron och slagit rekord i antalet resande. Det är ett resultat av höga målsättningar och personalens ansträngningar, som varje dag jobbar för de skånska resenärerna. Nu vill vi fortsätta att öka resandet och investera i kollektivtrafiken i Skåne, säger Stefan Svalö (S) regionråd och ordförande kollektivtrafiknämnden.

Långsiktiga satsningar för ett hållbart Skåne

Skåne har ett stort utbud av kollektivtrafik. Totalt har 123 miljoner hållbara resor gjorts med Skånetrafiken i år. Det innebär mer än 450 000 resor om dagen och totalt 1,6 procent fler resor än rekordåret 2016. Trots ett pressat ekonomiskt läge har Skånetrafiken en rad satsningar framför sig som bidrar till ett hållbart Skåne och god tillväxt för skåningarna. Redan i december 2018 kommer Skånetrafikens alla bussar och tåg vara fossilbränslefria.

- Även om vi kortsiktigt tvingats prioritera om i vissa investeringar är jag så glad över att vi står stabila i våra långsiktiga satsningar för en hållbar skånsk kollektivtrafik. Det gäller till exempel elbussar i Malmö, Helsingborg och Lund, upprustade Öresundståg och på sikt nya dubbeldäckartåg så att våra resenärer kan resa mera behovsanpassat, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Landskrona ökar mest

Månadsrapporten redovisar dessutom en mycket god utveckling av kollektivtrafiken i Landskrona. Resandet ökar, punktligheten är god, Landskronaborna uppskattar kollektivtrafiken och anslutningar mellan buss och tåg fungerar bra.

- Under året har resandet i Landskrona ökat med knappt tio procent, det är mycket glädjande säger Marie-Louise Åhlén, affärschef för affärsområde buss norra.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Halland: 177 bussförare fattas

Nyhetsbrev

Kalmar: 233 bussförare fattas

Arkiv

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.184