Skånetrafiken klarar budget

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det ser ut som om Skånetrafiken lyckats gå i klinch med kostnadsökningsmonstret inom kollektivtrafiken – Ett nollresultat för 2017 är i sikte trots att antalet resenärer ökat, läs mer här!

I månadsrapporten för september redovisar Skånetrafiken att prognosen av det ekonomiska resultatet för 2017 väntas uppnå nollresultat. Dessutom ökar resorna igen - med 1,6 procent fler resor än rekordåret 2016. Tack vare ett stort fokus på att balansera minskade intäkter och de oförutsedda kostnader som uppstår i samband med infrastrukturstörningar, kommer Skånetrafiken att hålla budget för 2017.

Försämrad resandeutveckling för Öresundspendlarna till följd av gränskontroller samt ökade kostnader för ersättningstrafik och förseningsavgifter i samband med de senaste årens banarbeten, har gett ekonomiska utmaningar för Skånetrafiken sedan 2015. Nu har Skånetrafiken ökat turtätheten över Öresundsbron och resandeutvecklingen och biljettintäkterna ökar igen. Dessutom har de effektiviseringar som genomförts under hösten och våren bidragit till att Skånetrafiken kommer att hålla budget för 2017.

- Månadsprognosen visar att de åtgärder vi har gjort för att nå en budget i balans har gett resultat. Vi har kunnat ställa om till tätare trafik över Öresundsbron och slagit rekord i antalet resande. Det är ett resultat av höga målsättningar och personalens ansträngningar, som varje dag jobbar för de skånska resenärerna. Nu vill vi fortsätta att öka resandet och investera i kollektivtrafiken i Skåne, säger Stefan Svalö (S) regionråd och ordförande kollektivtrafiknämnden.

Långsiktiga satsningar för ett hållbart Skåne

Skåne har ett stort utbud av kollektivtrafik. Totalt har 123 miljoner hållbara resor gjorts med Skånetrafiken i år. Det innebär mer än 450 000 resor om dagen och totalt 1,6 procent fler resor än rekordåret 2016. Trots ett pressat ekonomiskt läge har Skånetrafiken en rad satsningar framför sig som bidrar till ett hållbart Skåne och god tillväxt för skåningarna. Redan i december 2018 kommer Skånetrafikens alla bussar och tåg vara fossilbränslefria.

- Även om vi kortsiktigt tvingats prioritera om i vissa investeringar är jag så glad över att vi står stabila i våra långsiktiga satsningar för en hållbar skånsk kollektivtrafik. Det gäller till exempel elbussar i Malmö, Helsingborg och Lund, upprustade Öresundståg och på sikt nya dubbeldäckartåg så att våra resenärer kan resa mera behovsanpassat, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Landskrona ökar mest

Månadsrapporten redovisar dessutom en mycket god utveckling av kollektivtrafiken i Landskrona. Resandet ökar, punktligheten är god, Landskronaborna uppskattar kollektivtrafiken och anslutningar mellan buss och tåg fungerar bra.

- Under året har resandet i Landskrona ökat med knappt tio procent, det är mycket glädjande säger Marie-Louise Åhlén, affärschef för affärsområde buss norra.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Nyhetsbrev

Gratisbuss till badsjö

Arkiv

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Sänd till en kollega

0.159