Resebyrå blir studio

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För att möta digitaliseringen inom turismen har resebyrån Resia skapat ett helt nytt koncept – Resia Travel Studio, läs mer här!

Digitaliseringen inom resebranschen har gett dagens konsumenter många möjligheter att boka sina resor själva. Men utbudet är oändligt, och svårigheten att välja rätt och veta vad man faktiskt köper skapar nya behov hos kunden. För att möta detta förvandlar Resia den klassiska resebyrån till studio genom satsningen på ett helt nytt koncept, Resia Travel Studio.

- I vår digitala transformation med en växande onlineförsäljning ser vi även ett tydligt behov av att förändra den fysiska butikens roll. Vi möter ett stort intresse för personlig service, en efterfrågan som ökar mest hos våra yngre kunder. Det gäller både för enklare bokningar och mer unika reseupplägg. Många känner stress över att lösa allt på egen hand, och väljer att ta hjälp av våra resespecialister med både inspiration och smarta lösningar för att spara tid, säger Eva Moen på Resia Travel Group.

9 oktober öppnades dörrarna till Resia Travel Studio i Kungsbacka. Det nya konceptet är inte en färdig butik, utan snarare ett arbetssätt där kunderna är starkt involverade. I butiken kommer Resia tillsammans med sina kunder att testa nya idéer för att höja upplevelsen av att planera och boka semesterresor. Gränsen mellan digitalt och personligt har suddats ut.

- Istället för att sitta på egen kammare och rita, bestämde vi oss för att kroka arm med nya och befintliga kunder och inrätta ett lab i form av en konceptbutik. Studio syftar på vår kreativa process där fokus ligger på personlig service, upptäckar- och skaparglädje. Varje kund ska få just sin upplevelse, oavsett om det är en weekendresa till London, en kryssning i Karibien eller ett skoteräventyr i Svalbard. För oss är det viktigt att kunden kan välja mellan att möta oss digitalt eller fysiskt, att boka själv eller tillsammans med oss. Eller bara sitta ner och få hjälp med hela resan, säger Eva Moen.

Resia Travel Studio är en integrerad del av en gränslös säljorganisation online, i butik och på telefon. Med konceptet kombineras teknik, digitala upplevelser och det personliga mötet mellan kunden och resespecialisten för att skapa en smartare och mer lustfylld reseupplevelse. Tillsammans med konceptbutiken presenterar Resia också ett nytt uttryck och en ny grafisk identitet. Konceptet är utvecklat av Resia ihop med Vink, WNYA och BornsteinLyckefors.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nytt flygbolag till Gällivare

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Skönare till sjöss på Viking Line

Nyhetsbrev

Manner till Finnair

Arkiv

Skidor + kryssning = sant

Kapellskärs hamn angörs av jättekryssare

Antalet kryssningspassagerare ökar i Stockholms Hamnar – nu ska Kapellskärs hamn testas för den internationella kryssningstrafiken.

Konkurrensregler drev fram hotellförsäljning

30 augusti avtalade hotellkedjan Scandic om försäljning av Cumulus Kuopio Station i Kuopio till Lapland Hotels - Försäljningen var framtvingad av den finska konkurrensmyndigheten.

Stjärnregn på Viking Line i höst

Buss del av hållbar turism i ny nationell strategi

I den nya nationella naturturism strategin som presenterades i Almedalen i somras lyfts bussens klimatfördelar fram – Strategin finns att läsa på Svensk Tursims webbsida.

Swebus färger försvinner - blir FlixBus-gröna före årsskiftet

Ishotellet laddar för vintern

Sensommar och vallfärd till Danmark

Långa resor för Rolfs Flyg & Buss

Dags för fest i Flunsåsparken

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Färjeföretaget kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Pasma till Scandic

Flyktingopera på Drottningholm

Unik modell av Kungsholm

Bra juli för Tallink

Nu gäller nya paketreselagen

Den nya paketreselagen bygger på det starka konsumentskyddet som länge funnits i Sverige och gäller från 1 augusti i hela EU - För svenska researrangörer blir det nästan inga förändringar alls enligt branschens bedömare.

Sänd till en kollega

0.156