Ny spårvagn i Göteborg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En modern spårvagn som smälter in i Göteborgs stadsbild – det är ledorden för form och design av Göteborgs nya spårvagn M33, läs mer här!

Formen på den nya spårvagnen har bland annat baserats på säkerhets- och tillgänglighetskrav. Det handlar bland annat om på- och avstigning, passagerarytor som placering av sittplatser och funktionsytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar. Arbetet har skett i samråd mellan Västtrafik, Bombardier, Göteborgs Spårvägar och Göteborgs Stad.

De nya spårvagnarna kommer att ha betydligt större flexibla ytor, där bland annat rullstolar och barnvagnar kan stå. Möjligheterna till ett effektivt tekniskt underhåll har också setts över i arbetet.

Interiört blir det en ny färgsättning som har tagits fram med hjälp av ledorden enkelhet, modernt, ljust och transparent. Målet har varit att ha en färgsättning och ett materialval som ger en attraktiv och välkomnande känsla, samtidigt som det är ljust och transparent.

Exteriört får de nya vagnarna den göteborgska spårvagnsdesignen i spårvagnsblått och -beige, i linje med de tidigare vagnsmodellerna M31 och M32.

Styrelsen för Göteborgs Spårvägar, som har uppdraget att köpa in och utveckla M33, har tagit beslut om vagnens form i juni 2017 samt om exteriör och interiör färgsättning idag den 26 oktober 2017.

Tillverkning startar under 2018

Vid årsskiftet 2017/2018 går konstruktionsfasen för den nya spårvagnen M33 i mål. I arbetet har bland annat den slutgiltiga utformningen, såväl tekniskt som funktionellt, färdigställts tillsammans med interiör och exteriör design.

I början av 2018 inleds tillverkningsfasen för de nya spårvagnarna, där även provkörningar ingår. De två första provvagnarna väntas till Göteborg under senvåren 2019. De ska köras 20 000 km vardera i linjetrafik med godkänt resultat innan leveransen av övriga 38 vagnar får starta.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.295