23948sdkhjf

Ny spårvagn i Göteborg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En modern spårvagn som smälter in i Göteborgs stadsbild – det är ledorden för form och design av Göteborgs nya spårvagn M33, läs mer här!

Formen på den nya spårvagnen har bland annat baserats på säkerhets- och tillgänglighetskrav. Det handlar bland annat om på- och avstigning, passagerarytor som placering av sittplatser och funktionsytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar. Arbetet har skett i samråd mellan Västtrafik, Bombardier, Göteborgs Spårvägar och Göteborgs Stad.

De nya spårvagnarna kommer att ha betydligt större flexibla ytor, där bland annat rullstolar och barnvagnar kan stå. Möjligheterna till ett effektivt tekniskt underhåll har också setts över i arbetet.

Interiört blir det en ny färgsättning som har tagits fram med hjälp av ledorden enkelhet, modernt, ljust och transparent. Målet har varit att ha en färgsättning och ett materialval som ger en attraktiv och välkomnande känsla, samtidigt som det är ljust och transparent.

Exteriört får de nya vagnarna den göteborgska spårvagnsdesignen i spårvagnsblått och -beige, i linje med de tidigare vagnsmodellerna M31 och M32.

Styrelsen för Göteborgs Spårvägar, som har uppdraget att köpa in och utveckla M33, har tagit beslut om vagnens form i juni 2017 samt om exteriör och interiör färgsättning idag den 26 oktober 2017.

Tillverkning startar under 2018

Vid årsskiftet 2017/2018 går konstruktionsfasen för den nya spårvagnen M33 i mål. I arbetet har bland annat den slutgiltiga utformningen, såväl tekniskt som funktionellt, färdigställts tillsammans med interiör och exteriör design.

I början av 2018 inleds tillverkningsfasen för de nya spårvagnarna, där även provkörningar ingår. De två första provvagnarna väntas till Göteborg under senvåren 2019. De ska köras 20 000 km vardera i linjetrafik med godkänt resultat innan leveransen av övriga 38 vagnar får starta.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Ahlgren kör Flixbus så in i Norden

Från pokerspel till bussbolag – så går det litet förenklat att beskriva Peter Ahlgrens karriär. Sedan två år är han vd för Flixbus Norden.

Nobina får höjt kreditbetyg

Larsen vann Bemötandepriset

Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

Arkiv

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Plus

5 snabba frågor...

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Sänd till en kollega

0.141