23948sdkhjf

Hybricon byter motorleverantör

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Hybricon ska uppgraderade hjulmotorerna som bolagets leverantör levererat återigen uppvisat kvalitetsbrister – Nu byter elbusstillverkaren motorleverantör.

Hybricon inleder nu snarast – tillsammans med slutkund – en process med att testa nya hjulmotorer från en av världens största underleverantör av drivlinor till fordonsindustrin. 

I delårsrapporten för andra kvartalet 2017 meddelade Hybricon att hjulmotorerna i samtliga elbussar skulle uppgraderas under de närmsta månaderna, efter avtal med bolagets leverantör. Bytet av hjulmotorerna befinner sig i slutskedet men Hybricon kan redan nu konstatera att de inte lever upp till de krav bolaget har för att säkerställa driftsäkerhet vilket kan innebära inställda turer och därmed minskade serviceintäkter under innevarande kvartal.

Resultatet från garantiärendet är under förväntan då de uppgraderade hjulmotorerna visar på snarlika kvalitetsbrister som föregående modell. Vi har därför inlett ett arbete med att testa en ny produkt från en annan leverantör, säger Hybricons vd Johan Suup.

Konstruktionsmässigt rör det sig om att testa en ny drivaxel med tillhörande hjulmotorer som är likvärdiga med Hybricons nuvarande lösning. Dessa kommer att vara fullt kompatibel med elbussarna efter att vissa programvaruuppdateringar skett. 

Fotnot. Hybricon som utvecklar elbussar för kollektivtrafik har länge brottats med finansieringsproblem. Hittills har dock bolaget klarat av att ro hem flera ägaremmissioner som därmed säkrat företagets fortsatta drift.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Nyhetsbrev

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Arkiv

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Kronoberg: 23 bussförare fattas

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.156