Transdev testar Mobileye

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Mobileye tillverkar system för förarassistans som kan eftermonteras i alla fordon som saknar sådan teknik i sina originalutföranden. Nu testas sådana system i Flygbussarna i Malmö. Syftet är att både förebygga och avvärja incidenter och olyckor, för att på så sätt skapa en säkrare trafikmiljö för resenärer, medtrafikanter och förare.

Säkerhet är högsta prioritet för Transdev enligt bolagets egen policy. Och det är just det säkerhetstänkandet som gjort att trafikbolaget nu inlett ett samarbete med Mobileye. Bussarna ska använda teknik för avancerad förarassistans som utvecklats både för förarstyrda och helt autonoma fordon, i det här fallet handlar det dock om system som ger stöd för bolagets mänskliga bussförare.

- Vi vill testa förarassistansen och lära oss hur vi kan arbeta med den. Tekniken kan till exempel uppmärksamma bussförarna vid felaktiga filbyten där en risk uppstår för att kollidera med ett framförvarande fordon eller en cyklist. Detta ökar förarnas säkerhetsmarginaler och sänker därmed riskerna för både våra resenärer och andra trafikanter, säger Christian Monstein som är innovationschef på Transdev.

- Om någon incident inträffar måste föraren ha tillräckligt stor säkerhetsmarginal för att hinna reagera i tid för att undvika en olycka. Därför varnar vår förarassistans med ljud- och bildsignaler när bussen hamnar i riskzonen, så att föraren kan reagera innan det är för sent, säger Ulf Enhörning, vd för Mobileye på den svenska eftermarknaden.

Tekniken kommer att testas på Flygbussarna i Malmö. Arbetet är redan i full gång.

- Flygbussarna lägger stor vikt vid säkerhetsarbetet och vi är gärna med och testar nya tekniska lösningar som hjälper våra förare, säger Yvonne Mathisson, ansvarig för Flygbussarna i Malmö.

Resultaten från denna testperiod kommer att analyseras med avseende på om förarassistansen hjälper förarna att köra säkrare. Om testet visar sig vara framgångsrikt, kan tekniken vara intressant även för Transdevs övriga bussar.

Testperioden delas upp i två huvudfaser. Under de fyra första veckorna sedan att Transdev installerat förarassistansen i åtta Flygbussar i Malmö, avger systemet inte några varningssignaler till förarna.

Under den andra perioden aktiverar Transdev även varningssignalerna. Samtidigt får bussförarna en särskild teknikgenomgång om hur de använder systemet på bästa sätt. Genom att sedan jämföra antalet varningssignaler från den första perioden med de från den andra perioden, framgår i vilken mån förarassistansen har hjälp bussförarna att köra säkrare.

Fotnot. Alla data i systemet är anonymiserade.


FAKTA/Mobileye

Mobileye utvecklar, tillverkar och levererar avancerad förarassistans för både förarstyrda och autonoma fordon, som sitter i nyproduktionen från de flesta stora fordonstillverkare. I mars 2017 köptes Mobileye för 15 miljarder dollar av den amerikanska teknikjätten Intel.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Nyhetsbrev

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Arkiv

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Nobina möblerar om i koncernledningen

Jan Bosaeus är nu vice koncernchef i Nobina AB. Samtidigt har Henrik Dagnäs utsetts till ny vd för Nobina Sverige AB.

Norell Bergendahl vann Bussförar-SM

Anders Norell Bergendahl tog hem Bussförar-SM 2018. Tvåa blev fjolårssegraren Marcus Edlund och trea P-O Ängegärd från Aneby buss.

Plus

Mercedes-Benz bäst i augusti

Mercedes-Benz var överlägset bäst under augusti och avancerar nu i Tunga Bussligan 2018 - men MAN är fortsatt i ledningen, det visar Bil Swedens siffror.

Rafflande Bussförar-SM på Gillinge

Bussförar-SM 2018 är avgjort, 16 finalister är samlades på Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge - förarna ställdes inför svåra prov och kampen om segern blev tuffare än någonsin.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Svag augusti för bussarna

Plus

Liten blir stor – historien om Hogia

Hogia-koncernens vd är allt sedan starten entreprenören Bert-Inge Hogsved. Företaget startade i källaren i familjens villa, i dag är det näst största företaget i hela Bohuslän. Hemligheten bakom framgången är att behålla småskaligheten genom många självständiga små företag med egen budget och eget ansvar.

Spårväg City - nu till T-Centralen

3 september når Spårväg City ända fram till T-Centralen i Stockholms innerstad - Därmed kan resenärerna byta mellan spårväg, tunnelbana eller tåg på ett smidigt vis.

Åldringarna fortsätter köra bil

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.17