23948sdkhjf

Transdev testar Mobileye

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transdev i Skåne inleder ett samarbete med Mobileye för sina flygbussar – Det handlar om system för förarassistans för att förhindra trafikolyckor, läs mer här!

Mobileye tillverkar system för förarassistans som kan eftermonteras i alla fordon som saknar sådan teknik i sina originalutföranden. Nu testas sådana system i Flygbussarna i Malmö. Syftet är att både förebygga och avvärja incidenter och olyckor, för att på så sätt skapa en säkrare trafikmiljö för resenärer, medtrafikanter och förare.

Säkerhet är högsta prioritet för Transdev enligt bolagets egen policy. Och det är just det säkerhetstänkandet som gjort att trafikbolaget nu inlett ett samarbete med Mobileye. Bussarna ska använda teknik för avancerad förarassistans som utvecklats både för förarstyrda och helt autonoma fordon, i det här fallet handlar det dock om system som ger stöd för bolagets mänskliga bussförare.

- Vi vill testa förarassistansen och lära oss hur vi kan arbeta med den. Tekniken kan till exempel uppmärksamma bussförarna vid felaktiga filbyten där en risk uppstår för att kollidera med ett framförvarande fordon eller en cyklist. Detta ökar förarnas säkerhetsmarginaler och sänker därmed riskerna för både våra resenärer och andra trafikanter, säger Christian Monstein som är innovationschef på Transdev.

- Om någon incident inträffar måste föraren ha tillräckligt stor säkerhetsmarginal för att hinna reagera i tid för att undvika en olycka. Därför varnar vår förarassistans med ljud- och bildsignaler när bussen hamnar i riskzonen, så att föraren kan reagera innan det är för sent, säger Ulf Enhörning, vd för Mobileye på den svenska eftermarknaden.

Tekniken kommer att testas på Flygbussarna i Malmö. Arbetet är redan i full gång.

- Flygbussarna lägger stor vikt vid säkerhetsarbetet och vi är gärna med och testar nya tekniska lösningar som hjälper våra förare, säger Yvonne Mathisson, ansvarig för Flygbussarna i Malmö.

Resultaten från denna testperiod kommer att analyseras med avseende på om förarassistansen hjälper förarna att köra säkrare. Om testet visar sig vara framgångsrikt, kan tekniken vara intressant även för Transdevs övriga bussar.

Testperioden delas upp i två huvudfaser. Under de fyra första veckorna sedan att Transdev installerat förarassistansen i åtta Flygbussar i Malmö, avger systemet inte några varningssignaler till förarna.

Under den andra perioden aktiverar Transdev även varningssignalerna. Samtidigt får bussförarna en särskild teknikgenomgång om hur de använder systemet på bästa sätt. Genom att sedan jämföra antalet varningssignaler från den första perioden med de från den andra perioden, framgår i vilken mån förarassistansen har hjälp bussförarna att köra säkrare.

Fotnot. Alla data i systemet är anonymiserade.


FAKTA/Mobileye

Mobileye utvecklar, tillverkar och levererar avancerad förarassistans för både förarstyrda och autonoma fordon, som sitter i nyproduktionen från de flesta stora fordonstillverkare. I mars 2017 köptes Mobileye för 15 miljarder dollar av den amerikanska teknikjätten Intel.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144