Östgötatrafiken valde Hogia

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Östgötatrafiken förser sina resenärer med reseinformation via Hogia TransitCloud – En teknik som ökar resenärens fler alternativ under resans gång, läs mer här!

Genom att resenären får veta bussens exakta position så har resenären en större möjlighet att förstå vad som händer och kan fatta beslut om sin fortsatta resa. Som ett led i att förbättra informationen till resenärerna har Östgötatrafiken infört Hogia TransitCloud, ett molnbaserat realtidssystem för alla sina bussar och spårvagnar i hela länet. Totalt omfattas cirka 300 bussar och 25 spårvagnar.

Vid den senaste mätningen* var 53 procent av resenärerna nöjda med reseinformationen från Östgötatrafiken. Det var bäst i Sverige, men på Östgötatrafiken är man inte nöjd.

Vi har mängder mer vi vill göra, ska göra och kommer att göra för att förbättra informationen till våra resenärer. Det är viktigt att våga att nyttja den teknik som finns och använda den information som vi har tillgång till. När man ökar informationen till resenärerna så måste man presentera den på olika sätt så att alla har möjlighet att ta till sig den. Det är även viktigt att hela tiden bekräfta informationen så att resenären känner att man kan lita på att den, säger Albert Gunnarsson, systemintegratör på Östgötatrafiken.

Nu tillgängliggörs all data för kollektivtrafiken tex tidtabeller realtidsinformation, bussens faktiska positioner och resenärsinformation i molnet och kan kombineras på olika sätt för att skapa nya tjänster till resenärerna. Exempel på en sådan tjänst är den interaktiva kartan på Östgötatrafikens hemsida. Här kan resenären se exakt var bussen befinner sig i kombination med realtidssystemets prognoser. Bussens position uppdateras varje sekund, vilket ger resenären exakt information i realtid. 

 –  Vi har med minimal påverkan i förarmiljön infört Hogia TransitCloud. Lösningen innebär att all logik läggs centralt. Hogia TransitCloud använder befintlig utrustning i bussen för att skicka positioner till realtidssystemet, säger Albert Gunnarsson.

*) Kollektivtrafikbarometern jan-sep 2017.

FAKTA/Hogia TransitCloud 

Hogias molnbaserade system för realtidsinformation inom kollektivtrafiken. Tack vare Internet of Things kan nu tekniken som skapar realtidsdata bussar betydlig förenklas. All logik har flyttats från bussen till realtidssystemet i molnet. TransitCloud använder befintlig utrustning på bussen, tidigare behövdes avancerade fordonsdatorer installeras på varje buss.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.159