Rika män kör bäst

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Endast fyra procent av Sveriges bilförare tycker själva att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet. Var femte bilförare däremot tycker att de tillhör landets bästa bilförare och ger sig själv toppbetyget fem. Höginkomsttagare har mest självförtroende bakom ratten och kvinnorna är mest realistiska i sin syn på den egna körförmågan. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

If har bett 3 133 personer i Sverige med körkort att sätta betyg på sig själva som bilförare. Männen toppar resultatet med ett medelbetyg på 3,88. Kvinnorna ger sig själva 3,67 i medelbetyg. Var femte förare (21 procent) ger sig själva en femma i bilkörning medan var tredje (34 procent) ser sig som en medelmåtta bakom ratten. Tre procent anser sig vara sämre än medel och en procent tycker själva att de är en mycket dålig bilförare.

- Det finns klara risker med att inte inse sina begränsningar som bilförare. Lite självinsikt skulle kanske inte skada på vissa håll, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Höginkomsttagare har betydligt större självförtroende bakom ratten än de med lägre inkomster. Av de som tjänar över 700 000 kronor om året ger 72 procent sig själva en 4 eller 5 i betyg på en femgradig betygsskala. Motsvarande siffra bland de som tjänar under 300 000 kronor per år är 55 procent.

Nära tre av fyra män ger sig själva en 4 eller 5 som bilförare. Endast 27 procent av männen anser att de kör som en medelmåtta och ger sig själv betyget tre. Bland kvinnorna ger störst andel - 42 procent - sig själv en trea i betyg. 19 procent ger sig själva högsta betyg.

- Rent objektivt borde kvinnor ge sig själva lite bättre betyg än män, då de är inblandade i färre trafikincidenter. Omfattande studier visar att även om hänsyn tas till körsträcka, bilmodell och region kvarstår stora riskskillnader mellan könen, säger Caroline Uliana.

Många av dem som överskattar sin förmåga som bilförare skulle naturligtvis göra klokt i att välja bussen i stället. Och inte bara de utan även vanebilister med en mer realistislk självbild. Det är dock en helt annan historia som RT-Forum kommer att återkomma till många gånger framöver.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.193