Rika män kör bäst

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Endast fyra procent av Sveriges bilförare tycker själva att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet. Var femte bilförare däremot tycker att de tillhör landets bästa bilförare och ger sig själv toppbetyget fem. Höginkomsttagare har mest självförtroende bakom ratten och kvinnorna är mest realistiska i sin syn på den egna körförmågan. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

If har bett 3 133 personer i Sverige med körkort att sätta betyg på sig själva som bilförare. Männen toppar resultatet med ett medelbetyg på 3,88. Kvinnorna ger sig själva 3,67 i medelbetyg. Var femte förare (21 procent) ger sig själva en femma i bilkörning medan var tredje (34 procent) ser sig som en medelmåtta bakom ratten. Tre procent anser sig vara sämre än medel och en procent tycker själva att de är en mycket dålig bilförare.

- Det finns klara risker med att inte inse sina begränsningar som bilförare. Lite självinsikt skulle kanske inte skada på vissa håll, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Höginkomsttagare har betydligt större självförtroende bakom ratten än de med lägre inkomster. Av de som tjänar över 700 000 kronor om året ger 72 procent sig själva en 4 eller 5 i betyg på en femgradig betygsskala. Motsvarande siffra bland de som tjänar under 300 000 kronor per år är 55 procent.

Nära tre av fyra män ger sig själva en 4 eller 5 som bilförare. Endast 27 procent av männen anser att de kör som en medelmåtta och ger sig själv betyget tre. Bland kvinnorna ger störst andel - 42 procent - sig själv en trea i betyg. 19 procent ger sig själva högsta betyg.

- Rent objektivt borde kvinnor ge sig själva lite bättre betyg än män, då de är inblandade i färre trafikincidenter. Omfattande studier visar att även om hänsyn tas till körsträcka, bilmodell och region kvarstår stora riskskillnader mellan könen, säger Caroline Uliana.

Många av dem som överskattar sin förmåga som bilförare skulle naturligtvis göra klokt i att välja bussen i stället. Och inte bara de utan även vanebilister med en mer realistislk självbild. Det är dock en helt annan historia som RT-Forum kommer att återkomma till många gånger framöver.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.162