23948sdkhjf

Rika män kör bäst

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En svensk man med hög inkomst tillhör eliten bland Sveriges bilförare – I alla fall enligt hans egen uppfattning, det framgår av försäkringsbolaget If:s undersökning, läs mer här!

Endast fyra procent av Sveriges bilförare tycker själva att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet. Var femte bilförare däremot tycker att de tillhör landets bästa bilförare och ger sig själv toppbetyget fem. Höginkomsttagare har mest självförtroende bakom ratten och kvinnorna är mest realistiska i sin syn på den egna körförmågan. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

If har bett 3 133 personer i Sverige med körkort att sätta betyg på sig själva som bilförare. Männen toppar resultatet med ett medelbetyg på 3,88. Kvinnorna ger sig själva 3,67 i medelbetyg. Var femte förare (21 procent) ger sig själva en femma i bilkörning medan var tredje (34 procent) ser sig som en medelmåtta bakom ratten. Tre procent anser sig vara sämre än medel och en procent tycker själva att de är en mycket dålig bilförare.

- Det finns klara risker med att inte inse sina begränsningar som bilförare. Lite självinsikt skulle kanske inte skada på vissa håll, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Höginkomsttagare har betydligt större självförtroende bakom ratten än de med lägre inkomster. Av de som tjänar över 700 000 kronor om året ger 72 procent sig själva en 4 eller 5 i betyg på en femgradig betygsskala. Motsvarande siffra bland de som tjänar under 300 000 kronor per år är 55 procent.

Nära tre av fyra män ger sig själva en 4 eller 5 som bilförare. Endast 27 procent av männen anser att de kör som en medelmåtta och ger sig själv betyget tre. Bland kvinnorna ger störst andel - 42 procent - sig själv en trea i betyg. 19 procent ger sig själva högsta betyg.

- Rent objektivt borde kvinnor ge sig själva lite bättre betyg än män, då de är inblandade i färre trafikincidenter. Omfattande studier visar att även om hänsyn tas till körsträcka, bilmodell och region kvarstår stora riskskillnader mellan könen, säger Caroline Uliana.

Många av dem som överskattar sin förmåga som bilförare skulle naturligtvis göra klokt i att välja bussen i stället. Och inte bara de utan även vanebilister med en mer realistislk självbild. Det är dock en helt annan historia som RT-Forum kommer att återkomma till många gånger framöver.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Arkiv

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.19