23948sdkhjf

Stadler servar norska FLIRT-tåg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Schweiziska tågbyggaren Stadler har vunnit ett första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge – Åtagandet inleds 1 januari 2018, läs mer här!

NSB Gjøvikbanens ordförande Erik Røhne och Jürg Gygax, Executive Vice President på Stadler, har undertecknat ett treårigt underhållsavtal som omfattar tio FLIRT-tåg. För Stadler är det första underhållsavtalet för FLIRT-flottan i Norge. En befintlig underhållsanläggning i Lodalen, Oslo, kommer att anpassas för underhåll av Gjøvikbanens FLIRT-tåg.

Med start 1 januari 2018 kommer Stadler utföra första linjens underhåll för tio av NSB Gjøvikbanens FLIRT-tåg. NSB Gjøvikbanen är ett dotterbolag till statliga tågoperatören NSB (Norges Statsbaner). 2008 upphandlade NSB de första 50 FLIRT-tågen av Stadler. Fram till 2020 kommer de att expandera sin flotta till 125 tåg vilket gör NSB-flottan till den största av Stadlers FLIRT-flottor. Dessa tåg är särskilt utformade för att klara norska vinterförhållanden med temperaturer ner till -40 grader Celsius. Stadler vann underhållskontraktet för tio FLIRT-tåg som körs av NSB Gjøvikbanen i en offentlig upphandlingsprocess och kommer att sköta underhållet till slutet av 2020, med möjlighet att utöka uppdragets varaktighet.

 Underhållsuppdraget kommer att utformas med MTR Express i Sverige som modell. Där är Stadler ansvarig för ett komplett serviceunderhåll och har under två års tid levererat 100 procents tillgänglighet under rusningstid. Första linjens underhåll, som Stadler ansvarar för, omfattar förebyggande och åtgärdande underhållsarbete. Stadler kommer att anställa lokala underhållsexperter för uppdraget som kommer att utföras i den nyligen anpassade anläggningen ”Lodalen” i närheten av Oslos stadskärna.

  Detta första underhållskontrakt för FLIRT i Norge är av stort värde för Stadler eftersom det gör det möjligt för företaget att expandera sin närvaro på servicemarknaden. Stadler utför i dag komplett service på Bybanens spårvägsflotta i Bergen och har i sin nordiska serviceregion även serviceanläggningar i Stockholm och Tillberga i Sverige samt i Aarhus i Danmark.

 - Jag ser fram emot att snart påbörja arbetet tillsammans med NSB Gjøvikbanen och ge utmärkt service till passagerarna, säger Jürg Gygax, Executive Vice President på Stadler och ansvarig för Service-enheten.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

Arkiv

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.55