23948sdkhjf

UbiGo lanseras i Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Vad det handlar om är att erbjuda ett enkelt vardagsresande utan att behöva äga en egen bil. Tjänsten UbiGo provades framgångsrikt i Göteborg redan för tre år sedan inom projektet Go:smart. Kunderna var mycket nöjda och effekterna på resandet mycket lovande, men piloten fick också många att tänka i nya banor.

Kollektivtrafikbranschen har sedan dess arbetat med att hitta sin roll och se hur de kan samarbeta med digitala återförsäljare. Nu finns förutsättningarna för det som nu kallas kombinerad mobilitet eller Mobility as a Service (MaaS) i vilket kollektivtrafiken är ryggraden.

Piloten i Stockholm har blivit möjligt genom dels EU-projektet Eccentric där Stockholm ingår, dels genom ett beslut i trafiknämnden tidigare i år om att öppna upp för digitala återförsäljare och att medverka i några piloter för att därefter fatta beslut om hur det ska gå till. Kollektivtrafikutbudet kommer alltså att vara en integrerad del av den paketerade resetjänsten tillsammans med bilpool, hyrbil, taxi och cyklar och eventuellt fler del tjänster.

En del av projektet är också att hitta avtals- och prismodeller som inte går på tvärs med regler för skattesubventionerade offentliga verksamheter, påverkar intäkterna negativt och når nya kundgrupper.

UbiGo Innovation samarbetar med det Österrikiska företaget Fluidtime som kommer att stå för IT-plattformen och appen. Fluidtime ansvarade för den tekniska integrationen i en liknande, och med Go:smart samtida, pilot i Wien och är idag en del av Kapsch-koncernen. Om allt går som det är tänkt kommer tjänsten att öppnas för fler kunder och genom samarbeten med lokal partners även i andra europeiska storstäder.

TRAFIKFORUM nr 9 har MaaS som tema, läs mer om tekniken där!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Ahlgren kör Flixbus så in i Norden

Från pokerspel till bussbolag – så går det litet förenklat att beskriva Peter Ahlgrens karriär. Sedan två år är han vd för Flixbus Norden.

Nobina får höjt kreditbetyg

Larsen vann Bemötandepriset

Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

Arkiv

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Plus

5 snabba frågor...

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Sänd till en kollega

0.09