UbiGo lanseras i Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Vad det handlar om är att erbjuda ett enkelt vardagsresande utan att behöva äga en egen bil. Tjänsten UbiGo provades framgångsrikt i Göteborg redan för tre år sedan inom projektet Go:smart. Kunderna var mycket nöjda och effekterna på resandet mycket lovande, men piloten fick också många att tänka i nya banor.

Kollektivtrafikbranschen har sedan dess arbetat med att hitta sin roll och se hur de kan samarbeta med digitala återförsäljare. Nu finns förutsättningarna för det som nu kallas kombinerad mobilitet eller Mobility as a Service (MaaS) i vilket kollektivtrafiken är ryggraden.

Piloten i Stockholm har blivit möjligt genom dels EU-projektet Eccentric där Stockholm ingår, dels genom ett beslut i trafiknämnden tidigare i år om att öppna upp för digitala återförsäljare och att medverka i några piloter för att därefter fatta beslut om hur det ska gå till. Kollektivtrafikutbudet kommer alltså att vara en integrerad del av den paketerade resetjänsten tillsammans med bilpool, hyrbil, taxi och cyklar och eventuellt fler del tjänster.

En del av projektet är också att hitta avtals- och prismodeller som inte går på tvärs med regler för skattesubventionerade offentliga verksamheter, påverkar intäkterna negativt och når nya kundgrupper.

UbiGo Innovation samarbetar med det Österrikiska företaget Fluidtime som kommer att stå för IT-plattformen och appen. Fluidtime ansvarade för den tekniska integrationen i en liknande, och med Go:smart samtida, pilot i Wien och är idag en del av Kapsch-koncernen. Om allt går som det är tänkt kommer tjänsten att öppnas för fler kunder och genom samarbeten med lokal partners även i andra europeiska storstäder.

TRAFIKFORUM nr 9 har MaaS som tema, läs mer om tekniken där!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

De vann pendelbåtstrafik

Nyhetsbrev

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

Arkiv

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Bättre säkerhet i bussarna

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Bybergs toppar Bussförar-SM

Bussförar-SM 2018 börjar få in sina första anmälningar, 41 förare har genomfört uttagningen 4 april – Läs här om vilka bolag som fått flest anmälda hittills!

Skåne-appen gränsöverskridande

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Ny färdskrivare förenklar administrationen

Brauer till UITP

Plus

Toppstrid i Tunga Bussligan

Scania leder Tunga Bussligan 2018 efter första kvartalet - Men ledningen är knappast möjliga, det tycks bli en tuff toppstrid, det framgår av Bil Swedens senaste statistik, läs om det här!

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Barfota? Nej tack!

Sjölin till Go-Ahead

Sänd till en kollega

0.161