23948sdkhjf

UbiGo lanseras i Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

I mars 2018 blir det möjligt för hundratalet Stockholmshushåll att abonnera på mobilitet – allt i en app, allt på en faktura via tjänten UbiGo.

Vad det handlar om är att erbjuda ett enkelt vardagsresande utan att behöva äga en egen bil. Tjänsten UbiGo provades framgångsrikt i Göteborg redan för tre år sedan inom projektet Go:smart. Kunderna var mycket nöjda och effekterna på resandet mycket lovande, men piloten fick också många att tänka i nya banor.

Kollektivtrafikbranschen har sedan dess arbetat med att hitta sin roll och se hur de kan samarbeta med digitala återförsäljare. Nu finns förutsättningarna för det som nu kallas kombinerad mobilitet eller Mobility as a Service (MaaS) i vilket kollektivtrafiken är ryggraden.

Piloten i Stockholm har blivit möjligt genom dels EU-projektet Eccentric där Stockholm ingår, dels genom ett beslut i trafiknämnden tidigare i år om att öppna upp för digitala återförsäljare och att medverka i några piloter för att därefter fatta beslut om hur det ska gå till. Kollektivtrafikutbudet kommer alltså att vara en integrerad del av den paketerade resetjänsten tillsammans med bilpool, hyrbil, taxi och cyklar och eventuellt fler del tjänster.

En del av projektet är också att hitta avtals- och prismodeller som inte går på tvärs med regler för skattesubventionerade offentliga verksamheter, påverkar intäkterna negativt och når nya kundgrupper.

UbiGo Innovation samarbetar med det Österrikiska företaget Fluidtime som kommer att stå för IT-plattformen och appen. Fluidtime ansvarade för den tekniska integrationen i en liknande, och med Go:smart samtida, pilot i Wien och är idag en del av Kapsch-koncernen. Om allt går som det är tänkt kommer tjänsten att öppnas för fler kunder och genom samarbeten med lokal partners även i andra europeiska storstäder.

TRAFIKFORUM nr 9 har MaaS som tema, läs mer om tekniken där!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.189