Nytt avtal om Ostlänken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ännu ett nytt avtal klart gällande Ostlänken är klart – Den här gången har samtliga intressenter längs den planerade höghastighetsbanan skrivit på.

13 november signerade Södertäljes ledande politiker Boel Godner tillsammans med samtliga Ostlänkskommuner, Region Östergötland och Landstinget Sörmland avtalet med Sverigeförhandlingen om Ostlänken. Avtalet reglerar medfinansiering, ökat bostadsbyggande, stationsläge, genomförande och ansvar.

Kommunerna åtar sig att tillsammans bygga 55 000 bostäder och medfinansiera Ostlänken med 525 miljoner kronor. För Södertäljes del handlar det om en medfinansiering om 47,5 miljoner kronor. Kommunen åtar sig att investera i 15 300 nya bostäder inom Södertälje tätort. Med Ostlänken bekräftas Södertälje Syds funktion som nod för regionalt och nationellt resande, enligt kommunledningen:

Södertälje växer och vi har all anledning att vara glada för att komma ytterligare ett steg mot Ostlänkens förverkligande. På det här sättet ökar både Södertäljes attraktionskraft och konkurrenskraften för näringslivet i kommunen. Bättre möjligheter att arbetspendla till Södertälje ger ett viktigt lyft för våra företag, säger Boel Godner.

Ostlänken är en ny dubbbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Sträckan är cirka 15 mil och den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Tågen ska kunna köra upp till 320 km/h är det sagt, trots att farten sedan har prutats till 250 km/h enligt nya direktiv från regeringen. Byggstart för Ostlänken är planerad till 2017, i år alltså med bara en och en halv månad kvar...och höghastighetsjärnvägen beräknas vara klar för drift 2028.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Plus

Schönfelder lämnar bussbranschen

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Betyg på flygbussförarna

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Nyhetsbrev

HVO 100 driver upp användningen av biobränslen

Biodrivmedlen ökade med 12 procent under 2017 och det är HVO som fortsätter att dominera marknaden.

Arkiv

Litterärt nattåg till Umeå

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Tåg till Vasaloppen

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

Förlängning är semestertrenden

Allt fler vill förlänga semestern och vara bortresta en längre tid – En tydlig trend som Ölvemarks Holiday har kopplat greppet på.

Dags för Busstorget 2018

Alla hjärtans dag!

Dagen alla romantiker väntat på är här, Alla hjärtans dag – Här kommer säkra tips om hur dagen ska levas hållbart med sin hjärtas käresta, läs här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

”Sveriges bästa rederi”

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Fyrkryssningar populära

Rolfs samarbetar med Ticket

Bergman tar över

Direktflyg till Beijing

Sänd till en kollega

0.162