Fyra i kamp om Trafiklab-pris

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För tredje året delar Trafiklab ut utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte för att uppmärksamma eldsjälarna bakom digitala tjänster som gör det enklare att resa kollektivt – Fyra finalister slåss om priset, här presenteras de!

Juryn har haft en tuff uppgift att välja ut finalisterna bland många nomineringar av hög klass. Det är tydligt att det finns många idéer och lösningar som med hjälp av öppna data avsevärt kan utveckla kollektivtrafiken i Sverige, säger Elias Arnestrand, Tjänsteansvarig Trafiklab.

De fyra finalisterna har alla bidragit till utvecklingen av digitala tjänster inom kollektivtrafiken i Sverige, byggda på öppna data eller öppna API:er från Trafiklab. Juryn utser sedan den slutliga vinnaren som mottar utmärkelsen 20 november på Nordic Open Data Forum. Här presenterad årets finalister:

Ulrika Park

Ulrika Park har genom enträget arbete drivit vidareutvecklingen av appen Res i Stockholm som dagligen hjälper 100 000-tals Stockholmare att resa kollektivt. Ulrika har i sitt arbete utmanat branschen och bidragit med konstruktiva utvecklingsförslag för öppna API:er som tillgängliggörs genom Trafiklab.

Arrangörsteamet bakom Trainhack

Trainhack är Sveriges första Hack ombord på tåg och har under två år utvecklats till en viktig mötesplats för personer med passion för kollektivtrafikdata i Sverige. Under arrangemanget utvecklas idéer och koncept för digitala verktyg som kan göra resandet med kollektivtrafik mer attraktivt. Teamet som arrangerar eventet har med positiv energi och en passion för kollektivtrafiksystemet lyckats arrangera vad många ansåg omöjligt och slog under 2017 dessutom rekord genom att arrangera världens längsta hack på ett tåg.

Tomas Tydal

Tomas Tydal har med en otrolig passion för det svenska järnvägssystemet starkt bidragit till att skapa digitala verktyg för personal inom järnvägsbranschen. Med kreativa förslag och idéer har han utmanat branschens aktörer och i praktisk handling visat hur datadrivna innovationer kan göra skillnad i den dagliga verksamheten ombord på tåg i Sverige.

Wilhelm Landerholm

Wilhelm Landerholm är hjärnan bakom de alternativa förseningsprognoser som bland annat testats för pendeltågstrafiken i Stockholm. Med öppna data från järnvägssystemet som bas har Willhelm utvecklat en avancerad modell som utmanat branschens traditionella sätt att se på prognoser och som nu ligger till grund för företaget The Train Brain.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson till Transportstyrelsen

Alliansen vill gynna elbussar

Fyra elbussar till Uddevalla

Volvo Bussar har fått en order på fyra elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Bivab och Uddevalla Omnibus. Sedan 2014 rullar Volvos hybridbussar i Uddevalla.

Östlig förbindelse engagerar

Bättre busstrafik i Ronneby

Skånetrafiken valde MultiQ

Nyhetsbrev

”Stora partier struntar i järnväg”

Arkiv

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Actibump sänkte farten

1

SL i världsklass – igen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

UITP-basen till Persontrafik

IRU siktar på EU-valet

De tar hem ännu en svensk affär

Plus

MAN ökar på ledningen i Bussligan

Under avmattade juli är det ett fabrikat som går som tågen gjorde förr: MAN drar ifrån konkurrenterna som verkar ha fått värmeslag under juli - Det visar Bil Swedens färska statistik.

Sommarstiltje för bussarna

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

FARA vann i sydost

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.172