Fyra i kamp om Trafiklab-pris

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För tredje året delar Trafiklab ut utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte för att uppmärksamma eldsjälarna bakom digitala tjänster som gör det enklare att resa kollektivt – Fyra finalister slåss om priset, här presenteras de!

Juryn har haft en tuff uppgift att välja ut finalisterna bland många nomineringar av hög klass. Det är tydligt att det finns många idéer och lösningar som med hjälp av öppna data avsevärt kan utveckla kollektivtrafiken i Sverige, säger Elias Arnestrand, Tjänsteansvarig Trafiklab.

De fyra finalisterna har alla bidragit till utvecklingen av digitala tjänster inom kollektivtrafiken i Sverige, byggda på öppna data eller öppna API:er från Trafiklab. Juryn utser sedan den slutliga vinnaren som mottar utmärkelsen 20 november på Nordic Open Data Forum. Här presenterad årets finalister:

Ulrika Park

Ulrika Park har genom enträget arbete drivit vidareutvecklingen av appen Res i Stockholm som dagligen hjälper 100 000-tals Stockholmare att resa kollektivt. Ulrika har i sitt arbete utmanat branschen och bidragit med konstruktiva utvecklingsförslag för öppna API:er som tillgängliggörs genom Trafiklab.

Arrangörsteamet bakom Trainhack

Trainhack är Sveriges första Hack ombord på tåg och har under två år utvecklats till en viktig mötesplats för personer med passion för kollektivtrafikdata i Sverige. Under arrangemanget utvecklas idéer och koncept för digitala verktyg som kan göra resandet med kollektivtrafik mer attraktivt. Teamet som arrangerar eventet har med positiv energi och en passion för kollektivtrafiksystemet lyckats arrangera vad många ansåg omöjligt och slog under 2017 dessutom rekord genom att arrangera världens längsta hack på ett tåg.

Tomas Tydal

Tomas Tydal har med en otrolig passion för det svenska järnvägssystemet starkt bidragit till att skapa digitala verktyg för personal inom järnvägsbranschen. Med kreativa förslag och idéer har han utmanat branschens aktörer och i praktisk handling visat hur datadrivna innovationer kan göra skillnad i den dagliga verksamheten ombord på tåg i Sverige.

Wilhelm Landerholm

Wilhelm Landerholm är hjärnan bakom de alternativa förseningsprognoser som bland annat testats för pendeltågstrafiken i Stockholm. Med öppna data från järnvägssystemet som bas har Willhelm utvecklat en avancerad modell som utmanat branschens traditionella sätt att se på prognoser och som nu ligger till grund för företaget The Train Brain.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.168