23948sdkhjf

Bussbranschen sågar regelskärpning

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Regeringen höjer nu sanktionerna för kör- och vilotidsöverträdelser. Bussbranschen är kritiskt eftersom detta europeiska regelverk är svårt att leva upp till för många företag. Den svenska tillsynen är bland de mest fyrkantiga inom hela EU, vilket bland annat tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen själva konstaterat i en rapport.

Regeringen beslutade 16 november om både höjda och sänkta sanktionsavgifter för företag vid överträdelser av EU:s kör- och vilotidsregelverk. Sanktionsavgifterna vid smärre förseelser halveras till 500 kronor respektive 1000 kronor. Vid allvarligare överträdelser som exempelvis att företaget inte spar uppgifter från förarkort och färdskrivare höjs avgifterna kraftigt, upp till 20000 kronor.

Beträffande det sammantagna sanktionsbeloppet vid en företagskontroll gäller för närvarande ett takbelopp om 200000 kronor eller ett maxbelopp uppgående till 10 procent av företagets årsomsättning. Regeringen beslutade att maxbeloppet istället ska vara 1 procent av årsomsättningen och att takbeloppet ska vara 800000 kronor. Möjligheterna att befria från avgift när det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften utökas. Det uppnås genom att den så kallade befrielsebestämmelsen i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, med mera utvidgas med en föreskrift att det särskilt ska beaktas om överträdelsen är av mindre betydelse i kontrollhänseende eller obetydlig med hänsyn till syftet med den bestämmelse som har överträtts.

Vi har efterfrågat en ökad flexibilitet och ett bättre verklighetsanpassat system och tillsyn. När Transportstyrelsen 2015 jämförde den svenska tillsynen med andra EU-länder kommenterade myndigheten i en pressrelease att ”Transportstyrelsen tillämpar delar av regelverket mer fyrkantigt än många av de besökta länderna”. Det blir verkligen upp till bevis från Transportstyrelsen att visa på ett ändrat beteende från myndigheten vid företagskontroller. Differentiering av sanktionsavgifterna som beslutats är bra. Höjningen som beslutats av takbeloppet till 800 tkr är mycket olycklig och olämplig. Det är en felaktig bedömning som Transportstyrelsen och därefter regeringen har gjort i den frågan, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och uppfattas som mycket komplicerat av landets bussföretag. Sveriges Bussföretag och våra medlemsföretag är tydliga med att det ska finnas regler för körtid och vila – men de måste vara rimliga och möjliga att följa i den dagliga verksamhet som förare och företagare verkar i. Trafiken är många gånger oförutsägbar och resenärer har ibland behov och önskemål som dyker upp under en resa, säger Annika Nordin, förhandlingschef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är just nu föremål för översyn inom EU. De förändringar som föreslås i denna översyn är dock av marginell karaktär för den svenska bussbranschen.

Regeringens beslut innebär att förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, m m (2004:865) ändras.  Ändringen gäller från och med 1 mars 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063