Bussbranschen sågar regelskärpning

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Regeringen höjer nu sanktionerna för kör- och vilotidsöverträdelser. Bussbranschen är kritiskt eftersom detta europeiska regelverk är svårt att leva upp till för många företag. Den svenska tillsynen är bland de mest fyrkantiga inom hela EU, vilket bland annat tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen själva konstaterat i en rapport.

Regeringen beslutade 16 november om både höjda och sänkta sanktionsavgifter för företag vid överträdelser av EU:s kör- och vilotidsregelverk. Sanktionsavgifterna vid smärre förseelser halveras till 500 kronor respektive 1000 kronor. Vid allvarligare överträdelser som exempelvis att företaget inte spar uppgifter från förarkort och färdskrivare höjs avgifterna kraftigt, upp till 20000 kronor.

Beträffande det sammantagna sanktionsbeloppet vid en företagskontroll gäller för närvarande ett takbelopp om 200000 kronor eller ett maxbelopp uppgående till 10 procent av företagets årsomsättning. Regeringen beslutade att maxbeloppet istället ska vara 1 procent av årsomsättningen och att takbeloppet ska vara 800000 kronor. Möjligheterna att befria från avgift när det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften utökas. Det uppnås genom att den så kallade befrielsebestämmelsen i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, med mera utvidgas med en föreskrift att det särskilt ska beaktas om överträdelsen är av mindre betydelse i kontrollhänseende eller obetydlig med hänsyn till syftet med den bestämmelse som har överträtts.

Vi har efterfrågat en ökad flexibilitet och ett bättre verklighetsanpassat system och tillsyn. När Transportstyrelsen 2015 jämförde den svenska tillsynen med andra EU-länder kommenterade myndigheten i en pressrelease att ”Transportstyrelsen tillämpar delar av regelverket mer fyrkantigt än många av de besökta länderna”. Det blir verkligen upp till bevis från Transportstyrelsen att visa på ett ändrat beteende från myndigheten vid företagskontroller. Differentiering av sanktionsavgifterna som beslutats är bra. Höjningen som beslutats av takbeloppet till 800 tkr är mycket olycklig och olämplig. Det är en felaktig bedömning som Transportstyrelsen och därefter regeringen har gjort i den frågan, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och uppfattas som mycket komplicerat av landets bussföretag. Sveriges Bussföretag och våra medlemsföretag är tydliga med att det ska finnas regler för körtid och vila – men de måste vara rimliga och möjliga att följa i den dagliga verksamhet som förare och företagare verkar i. Trafiken är många gånger oförutsägbar och resenärer har ibland behov och önskemål som dyker upp under en resa, säger Annika Nordin, förhandlingschef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är just nu föremål för översyn inom EU. De förändringar som föreslås i denna översyn är dock av marginell karaktär för den svenska bussbranschen.

Regeringens beslut innebär att förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, m m (2004:865) ändras.  Ändringen gäller från och med 1 mars 2018.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mer kollektivtrafik för pengarna

50 åtgärder kan minska kollektivtrafikens skenande kostnader – Svensk Kollektivtrafik presenterar receptet i en ny rapport, läs här!

Tågkompaniet tar över Krösatågen

Plus

Därför tar Örebro över busstrafiken

Region Örebro har startat ett eget offentligägt bussbolag som ska börja ta över trafiken i egen regi från 2019 – Men inte för att slå ut de små bussbolagen, snarare för att rädda dem, enligt länstrafikens ordförande Mats Gunnarsson på Svensk Kollektivtrafiks årskonferens, läs mer här!

Brister i skoltrafiken

Det finns fortfarande lokala brister i den svenska skoltrafiken, det visar NTF:s genomgång – Läs om toppkommunerna och bottenkommunerna här!

Nettbuss vann i Jämtland

Bussbolag mättar julhungriga

Nyhetsbrev

Bussmiljönärer i Skövde

För att lyfta fram fördelarna med att välja bussen i stället för att ta bilen till arbetet, har Skövde kommun i samarbete med Västtrafik och Nobina startat projektet Bussmiljönärerna, läs här!

Arkiv

Unga kan få köra längre

Transportföretagen försöker driva på Europaparlamentets regelförändringsarbete när det gäller unga bussförare – Det finns hopp om att den så kallade 50-km-regeln kan försvinna, läs här!

Busskrasch i Linköping

En dubbeldäckarbuss med barn i trafik för Östgötatrafiken har kraschat i en bro 5 december – Två skadade till sjukhus, läs mer här!

Plus

Vikingbuss starkast på hemmaplan

Viking Buss är en renodlad researrangör – bolaget kör ingen samhällssubventionerad trafik, här handlar det om arrangemang och ren beställningstrafik, läs mer här!

Plus

Det brinner i motorn!

Brand i bussmotorn är en mardröm för alla bussbolag, speciellt med de många heta gas- och Euro 6-motorerna - Men det finns hjälp, läs här!

Plus

Det våras för kombinerad mobilitet

MaaS, Mobility as a Service - eller kombinerad mobilitet på svenska - är ett relativt nytt begrepp inom persontransporternas värld, läs om det här!

Tung trafik allt renare

Fack vill ha höghastighetsjärnväg

Fackförbundet ST, förr känt som statstjänstemannaförbundet, vill ha höghastighetståg i Sverige byggd med lånade pengar – läs mer här!

Plus

5 snabba...

...till Lotta Frenssen, vd för mässan Elmia i Jönköping sedan mars 2017 - en kvinna som gjort mycket under sin späckade karriär, men nu är det vd-posten för världens vackrast belägna mässa som gäller till 100 procent.

Branschen sågar Trafikanalys statistik

Plus

Från dörr till dörr med mobilen

Infospread i Jönköping erbjuder mobilappar för resesökning och köp av biljetter till kollektivtrafiken. Det handlar om kombinerad mobilitet, att ta sig från dörr till dörr med kollektivtrafiken med hjälp av smarta tjänster i mobiltelefonen. Företaget var tidigt ute med tekniken och har vuxit stabilt sedan starten för 12 år sedan.

Plus

Solaris bäst i november

Solaris stiger in i Tunga Bussligan 2017 först i november, men gör det med besked - får flest nyregistreringar under årets näst sista månad. Mercedes-Benz behåller dock sin solklara ledning, läs mer här!

Svag november för bussarna

Mer kollektivtrafik räddar liv

Om 60 procent skulle åka kollektivt, gå eller cykla i Örebro så skulle det rädda 40 liv – Detta enligt en internationell forskningsstudie, läs om den här!

Plus

Förare får mobilförbud

30 november beslutade regeringen om en ändring i trafikförordningen – Från 1 februari 2018 är det stopp för handhållet mobilprat bakom ratten, klicka här för nya reglerna!

Branschmöte på toppnivå

Kollektivtrafikdagen arrangerades av TRAFIKFORUM för tionde gången i år – Här presenteras vad det stora branschmötet faktiskt handlar om och vilken tyngd det har rent statistiskt, klicka och läs!

Jul i västlig kollektivtrafik

Västtrafik kör till Landvetter Airport

Från 10 december 2017 kommer den nya busslinjen 612 att trafikera Göteborg Landvetter Airport – Flygbussarna får konkurrens av subventionerad trafik, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Mezghani till UITP

Mobilitetslösningar för landsbygd

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Sänd till en kollega

0.151