Bussbranschen sågar regelskärpning

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Regeringen höjer nu sanktionerna för kör- och vilotidsöverträdelser. Bussbranschen är kritiskt eftersom detta europeiska regelverk är svårt att leva upp till för många företag. Den svenska tillsynen är bland de mest fyrkantiga inom hela EU, vilket bland annat tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen själva konstaterat i en rapport.

Regeringen beslutade 16 november om både höjda och sänkta sanktionsavgifter för företag vid överträdelser av EU:s kör- och vilotidsregelverk. Sanktionsavgifterna vid smärre förseelser halveras till 500 kronor respektive 1000 kronor. Vid allvarligare överträdelser som exempelvis att företaget inte spar uppgifter från förarkort och färdskrivare höjs avgifterna kraftigt, upp till 20000 kronor.

Beträffande det sammantagna sanktionsbeloppet vid en företagskontroll gäller för närvarande ett takbelopp om 200000 kronor eller ett maxbelopp uppgående till 10 procent av företagets årsomsättning. Regeringen beslutade att maxbeloppet istället ska vara 1 procent av årsomsättningen och att takbeloppet ska vara 800000 kronor. Möjligheterna att befria från avgift när det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften utökas. Det uppnås genom att den så kallade befrielsebestämmelsen i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, med mera utvidgas med en föreskrift att det särskilt ska beaktas om överträdelsen är av mindre betydelse i kontrollhänseende eller obetydlig med hänsyn till syftet med den bestämmelse som har överträtts.

Vi har efterfrågat en ökad flexibilitet och ett bättre verklighetsanpassat system och tillsyn. När Transportstyrelsen 2015 jämförde den svenska tillsynen med andra EU-länder kommenterade myndigheten i en pressrelease att ”Transportstyrelsen tillämpar delar av regelverket mer fyrkantigt än många av de besökta länderna”. Det blir verkligen upp till bevis från Transportstyrelsen att visa på ett ändrat beteende från myndigheten vid företagskontroller. Differentiering av sanktionsavgifterna som beslutats är bra. Höjningen som beslutats av takbeloppet till 800 tkr är mycket olycklig och olämplig. Det är en felaktig bedömning som Transportstyrelsen och därefter regeringen har gjort i den frågan, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och uppfattas som mycket komplicerat av landets bussföretag. Sveriges Bussföretag och våra medlemsföretag är tydliga med att det ska finnas regler för körtid och vila – men de måste vara rimliga och möjliga att följa i den dagliga verksamhet som förare och företagare verkar i. Trafiken är många gånger oförutsägbar och resenärer har ibland behov och önskemål som dyker upp under en resa, säger Annika Nordin, förhandlingschef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är just nu föremål för översyn inom EU. De förändringar som föreslås i denna översyn är dock av marginell karaktär för den svenska bussbranschen.

Regeringens beslut innebär att förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, m m (2004:865) ändras.  Ändringen gäller från och med 1 mars 2018.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson till Transportstyrelsen

Alliansen vill gynna elbussar

Fyra elbussar till Uddevalla

Volvo Bussar har fått en order på fyra elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Bivab och Uddevalla Omnibus. Sedan 2014 rullar Volvos hybridbussar i Uddevalla.

Östlig förbindelse engagerar

Bättre busstrafik i Ronneby

Skånetrafiken valde MultiQ

Nyhetsbrev

”Stora partier struntar i järnväg”

Arkiv

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Actibump sänkte farten

1

SL i världsklass – igen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

UITP-basen till Persontrafik

IRU siktar på EU-valet

De tar hem ännu en svensk affär

Plus

MAN ökar på ledningen i Bussligan

Under avmattade juli är det ett fabrikat som går som tågen gjorde förr: MAN drar ifrån konkurrenterna som verkar ha fått värmeslag under juli - Det visar Bil Swedens färska statistik.

Sommarstiltje för bussarna

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

FARA vann i sydost

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.22