Bussbranschen sågar regelskärpning

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Branschen i Sverige är djupt kritisk till höjda sanktionsavgifter för kör- och vilotider – Det skulle bli enklare men det blev precis tvärt om, läs mer här!

Regeringen höjer nu sanktionerna för kör- och vilotidsöverträdelser. Bussbranschen är kritiskt eftersom detta europeiska regelverk är svårt att leva upp till för många företag. Den svenska tillsynen är bland de mest fyrkantiga inom hela EU, vilket bland annat tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen själva konstaterat i en rapport.

Regeringen beslutade 16 november om både höjda och sänkta sanktionsavgifter för företag vid överträdelser av EU:s kör- och vilotidsregelverk. Sanktionsavgifterna vid smärre förseelser halveras till 500 kronor respektive 1000 kronor. Vid allvarligare överträdelser som exempelvis att företaget inte spar uppgifter från förarkort och färdskrivare höjs avgifterna kraftigt, upp till 20000 kronor.

Beträffande det sammantagna sanktionsbeloppet vid en företagskontroll gäller för närvarande ett takbelopp om 200000 kronor eller ett maxbelopp uppgående till 10 procent av företagets årsomsättning. Regeringen beslutade att maxbeloppet istället ska vara 1 procent av årsomsättningen och att takbeloppet ska vara 800000 kronor. Möjligheterna att befria från avgift när det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften utökas. Det uppnås genom att den så kallade befrielsebestämmelsen i förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, med mera utvidgas med en föreskrift att det särskilt ska beaktas om överträdelsen är av mindre betydelse i kontrollhänseende eller obetydlig med hänsyn till syftet med den bestämmelse som har överträtts.

Vi har efterfrågat en ökad flexibilitet och ett bättre verklighetsanpassat system och tillsyn. När Transportstyrelsen 2015 jämförde den svenska tillsynen med andra EU-länder kommenterade myndigheten i en pressrelease att ”Transportstyrelsen tillämpar delar av regelverket mer fyrkantigt än många av de besökta länderna”. Det blir verkligen upp till bevis från Transportstyrelsen att visa på ett ändrat beteende från myndigheten vid företagskontroller. Differentiering av sanktionsavgifterna som beslutats är bra. Höjningen som beslutats av takbeloppet till 800 tkr är mycket olycklig och olämplig. Det är en felaktig bedömning som Transportstyrelsen och därefter regeringen har gjort i den frågan, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är omfattande och uppfattas som mycket komplicerat av landets bussföretag. Sveriges Bussföretag och våra medlemsföretag är tydliga med att det ska finnas regler för körtid och vila – men de måste vara rimliga och möjliga att följa i den dagliga verksamhet som förare och företagare verkar i. Trafiken är många gånger oförutsägbar och resenärer har ibland behov och önskemål som dyker upp under en resa, säger Annika Nordin, förhandlingschef Sveriges Bussföretag.

EU:s regelverk för kör- och vilotider är just nu föremål för översyn inom EU. De förändringar som föreslås i denna översyn är dock av marginell karaktär för den svenska bussbranschen.

Regeringens beslut innebär att förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare, m m (2004:865) ändras.  Ändringen gäller från och med 1 mars 2018.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.154