Cube tar över Bergkvarabuss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Infrastrukturfonden Cube II tar över 60 procent av Bergkvarabuss, i dag Sveriges största privata bussbolag – Affären ska säkra generationsskiftet, läs mer här!

Bergkvarabuss, som etablerades 1975, är idag landets största familjeägda företag i branschen. Företaget är marknadsledande inom beställningstrafik men är också en av de större aktörerna inom upphandlad linje- och skoltrafik.

 Bolaget satsade tidigt på egna verkstäder, för närvarande tjugo stycken i Sverige, något som varit en framgångsfaktor. Service- och underhållsverksamheten drivs av moderbolaget Mekka Traffic AB som till 100 procent äger aktierna i Bergkvarabuss AB. Mekka Traffic ägs i sin tur av bröderna Ronny och Göran Mellström.

För att säkerställa successionen och skapa fortsatt långsiktig trygghet och utveckling har Göran Mellström, alltjämt vd för bussbolaget, beslutat sälja en andel av aktierna. Valet har fallit på den europeiska infrastrukturfonden Cube II. Undertecknads avsikt och förhoppning är att familjen fortsatt ska utgöra en betydande ägare under överskådlig tid. Avgörande har varit att Cube II redovisar en investeringshorisont på 12-15 år. De har god kompetens på området, ett väl utbyggt nätverk och ett okomplicerat arbetssätt. Samtidigt upphör Ronny Mellström att vara delägare i Mekka Traffic medan Göran Mellström kvarstår, men nu som minoritetsägare.

- Göran Mellström besitter en imponerande kompetens och har utvecklat Mekka Traffic/Bergkvarabuss till ett av de främsta charterbuss- och kollektivtrafikbolagen i Sverige. Vi på Cube ser fram emot att tillsammans med honom och övriga medarbetare verka för en fortsatt positiv utveckling av bolaget, säger Jérôme Jeauffroy, Managing Partner, Cube.

- Det nya samarbetet blir en språngbräda. Branschen går en spännande tid till mötes, där teknikutvecklingen går rasande snabbt, med bland annat elektrifieringen inom kollektivtrafiken i fokus. Dessutom är turistnäringen den näring i världen som ökar snabbast. Det skapar många möjligheter och med större resurser kan vi kraftfullt anta de utmaningar vi står inför. Jag välkomnar Cube ombord, säger Göran Mellström.

Mekka Traffic kommer efter den planerade ägarförändringen att ägas till 60 procent av Cube II och till 40 procent av Göran Mellström. Bergkvarabuss kommer även efter ägarförändringen att vara ett helägt dotterbolag till Mekka Traffic. Då Cube har verksamhet i flera länder, liksom Mekka Traffic, är affären beroende av berörda konkurrensmyndigheters godkännande.

Vad innebär förändringen för kunder och samarbetspartners?

- Cube II:s investering innebär att man blir ny huvudägare. Man har för avsikt att driva verksamheten oförändrat. Inträdet kommer att ge företaget större ekonomiska muskler och goda förutsättningar för en fortsatt expansion, såväl organiskt som genom förvärv. Inga personalförändringar är planerade och man är mån om att behålla nyckelpersoner. Själv kommer jag att sitta kvar som vd, säger Göran Mellström.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.148