Självkörande bussar i Danmark

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn – Trafikstart under andra halvåret 2018, läs mer här!

Piloten som är den största i Danmark av sitt slag genomförs i ett unikt samarbete mellan kommunerna i LOOP City, Albertslund och Gladsaxe, Nobina samt IBM, Roskilde Universitet (RUC) och Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

De fyra självkörande bussarna kommer inledningsvis att testas på två utvalda områden där DTU campus i Lyngby står först på tur och sedan i Albertslund. Testområdena ligger i ett av Danmarks största stadsområden där Nobina, Nordens största kollektivtrafikföretag kommer ansvara för driften. Projektet stöds av EU: s program Urban Innovative Actions.

- Det är mycket glädjande att vi på nytt fått förtroende att driva ett projekt med självkörande fordon tillsammans med våra samarbetspartners i Danmark. Det är samtidigt ett kvitto på den kunskap om såväl teknik som regelverk som vi byggt upp från olika tester och försök med självkörande bussar i Sverige, säger Peter Hafmar vd på Nobina Technology. Han fortsätter:

- Utvecklingen går allt snabbare och självkörande bussar är inte längre en teknikfråga – utan snarare en kollektivtrafikfråga. Där självkörande bussar blir ett viktigt komplement för att erbjuda en bättre framkomlighet, hela vägen dörr till dörr och samtidigt avlasta infrastrukturen och möjliggöra för framtidens stadsplanering.

- Det är ett spännande exempel och samarbete med våra partners i projektet, där Nobinas kunskap om kollektivtrafik och den lokala kompetensen blandas med Nobina Technologys erfarenhet av självkörande bussar och nya innovationer, säger Niels-Peter Nielsen, vd Nobina Danmark

Förutom Nobina deltar LOOP CITY, partnerorganisationen Gate 21, Albertslund kommun, Gladsaxe kommun, IBM, Roskilde Universitetscenter (RUC) och Danmarks Tekniska Universitet (DTU) i projektet. Testet är planerat att börja under andra halvåret 2018.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.237