MTR får bakläxa av SL

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under hösten har det ibland varit alltför trångt på pendeltågen - Nu skärper SL kraven ytterligare på MTR, för att säkra en förbättring inför vintern, läs mer här!

Det är helt enkelt alldeles för trångt på pendeltågen i Stockholms län. SL och MTR, som kör tågen, har arbetat tillsammans för att förändra situationen.

- Det finns flera orsaker till trängseln. En del är sådana som MTR har ansvar för. Vi vill se snabbare förbättring för våra resenärer, därför ökar vi kraven på MTR, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SLL, Stockholms läns landsting.

Pendeltågen är ofta i tid och resenärerna är nöjda med trafiken. Men korta tåg och inställda avgångar orsakar trängsel. Sedan tidig höst har SL ställt krav på MTR att vidta åtgärder. MTR har presenterat en åtgärdsplan för att lösa problemen, som följts upp av SL. Arbetet går för långsamt i förhållande till planen. Därför avser SL nu ytterligare skärpa kraven, genom att innehålla ersättning på 50 miljoner kronor till MTR till dess att problemen är lösta.

Orsakerna till korta tåg och inställda avgångar är flera. Personalbrist och problem med underhåll är de främsta orsakerna, och det är MTR:s ansvar att lösa dessa problem. De nya pendeltågen som köpts in har också haft vissa barnsjukdomar som krävt extra insatser.

-Den bästa trafiken får vi genom gott samarbete med vår leverantör. Samtidigt måste vi säkra stockholmarnas resor, även när samarbete inte räcker. Vi har rätt i vårt avtal att lägga ytterligare ekonomisk kraft bakom våra krav, den rätten utnyttjar vi nu, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Under 2017 har SL tagit ut månadsvisa viten för inställd trafik, samtidigt har bonus betalats ut för nöjda kunder och god punktlighet. Skärpningen av krav i form av innehållen ersättning sker parallellt med uttag av viten och bonus.

FAKTA/Avtalet med MTR

  • Avtalet med MTR är uppbyggt så att MTR får betalt per körd kilometer. SL beställer ett visst antal kilometer, om MTR inte kör dessa så utgår viten ifall det är MTR som orsakat den uteblivna trafiken.

  • Parallellt kan MTR få extra bonus om trafiken är punktlig och om kunderna är nöjda.

  • Om MTR under längre tid kör för lite trafik och inte åstadkommer förbättring utifrån en tydlig plan, har SL rätt att innehålla ersättning.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Nyhetsbrev

Swish - även för SL

Arkiv

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.267