Bara elbussar i Landskrona

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Om drygt ett år rullar det enbart eldrivna bussar i Landskrona – Något som varit på tapeten länge men nu är genomförandeavtalet påskrivet och klart.

Som en av landets första kommuner kan Landskrona i samarbete med Skånetrafiken bidra till en renare värld, en bättre miljö och en tystare stadstrafik. 22 november skrev partena på ett genomförandeavtal om att alla stadsbussar i Landskrona ska övergå till grön eldrift.

Det är viktigt att vi ständigt arbetar för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv så att fler vill resa oftare. Eldrivna bussar är ett miljövänligt alternativ som också gör skillnad för ljudnivån i stadsmiljön. Elektrifieringen av stadsbusstrafiken i Landskrona är en del av det rödgröna styret i Region Skånes målsättning för att ligga i framkant när det gäller miljövänliga och effektiva transportlösningar, säger Stefan Svalö (S) ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Redan i dag finns det eldrivna trådbussar i Landskrona men till årsskiftet 2018/2019 kommer all busstrafiken drivas av el.

Vi är i bara i början av ett gigantiskt teknikskifte när det gäller fordon, bilar och kollektivtrafik. När vi nu går över till eldrift i kollektivtrafiken är det en lösning som är både klimatsmart och långsiktigt hållbar. Här ska Landskrona gå före, säger Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona.

Kommunen tar ansvar för att bygga ladd-infrastrukturen för bussarna och genom trafikföretaget Nobina kommer Skånetrafiken att stå för själva bussarna.

Det är glädjande att få bygga vidare på den positiva samverkan och att vi inom trepartssamarbetet nu kan bidra till ökad framkomlighet och hållbarhet i Landskrona genom en helhetslösning för elbusstrafik, säger Richard Stevenson, Trafikchef på Nobina i Landskrona.

Bussarna kommer att drivas med grön el som är märkt med Bra Miljöval. Enligt bussförarna blir resan också bekvämare för både föraren och resenärer eftersom den elektriska driften ger lugnare rörelser i bussen när den kör.

Skånetrafiken arbetar för en hållbar kollektivtrafik i hela Skåne och i dag är vi väldigt stolta och glada över att ha kunnat bidra till en bättre miljö, mindre buller och till att förbättra stadsluften och därmed människors hälsa här i Landskrona, säger Magnus Wikforss, Affärsområdeschef, AO Buss Norra på Skånetrafiken.

Genomförandeavtalet innebär också att dieselbussarna som trafikerar Ven byts ut.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.275