Taxiplagiat kostade halv miljon

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Friåkare trotsade domstolsförbud att kopiera Taxi Göteborgs profil 2015 – döms nu till vite om en halv miljon kronor, läs mer här!

Att kopiera ett annat företags profil är inte bara fult, det kan även bli riktigt dyrt. Det får den friåkare som kopierat formgivning som finns på Taxi Göteborgs bilar nu erfara. Mannen döms till att betala ett vite om 500 000 kronor.

Sommaren 2015 förbjöd marknadsdomstolen den nu dömde friåkaren att använda marknadsföring som efterliknade Taxi Göteborgs. Förbudet innebar marknadsföring av taxitjänster med de kännetecknande orden “Göteborg Taxi” och “Taxi” i en gul rektangel, och vid överträdelse skulle ett vite på en miljon kronor utfärdas.

Redan under våren 2016 kom det fram att friåkaren fortsatt att marknadsföra sin taxiverksamhet med de kännetecknande orden, vilket gör att domen nu träder i kraft. På grund av friåkarens ekonomiska situation väljer domstolen dock att sänka vitet från en miljon kronor till femhundra tusen kronor.

Men Petra Kling, försäljnings- och marknadschef på Taxi Göteborg är ändå nöjd med domen.

- Absolut, vi anser att det här är en viktig markering. Som Västsveriges största och äldsta taxibolag är vårt varumärke en av våra viktigaste tillgångar, en tillgång som vi jobbat hårt för att bygga upp. När någon sedan försöker åka snålskjuts på vårt arbete, då är det inte mer än rätt att det ska kosta.

Taxi Göteborg har varumärkesskyddat samtliga grafiska element som finns på företagets bilar. Och att ha en tydlig bilprofil är inte bara viktigt för företagets marknadsföring, utan även för kundens trygghet, menar Petra Kling.

- När våra kunder väljer våra bilar ska de kunna lita på att de får det bemötandet de är vana vid. Det kan vi ju inte garantera om de råkar hoppa in hos en friåkare av misstag för att deras bilar är för lika våra, och det är ju oerhört olyckligt.

FAKTA/Friåkare

En friåkare är en taxiförare som inte har avtal med någon beställningscentral. Därmed behöver friåkaren inte heller följa de regler som de flesta beställningscentraler har för sina medlemmar, till exempel när det gäller förarnas uppträdande, prisnivåer och så vidare.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.158