Ris och ros om tågförordningen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nuvarande tågpassagerarförordning från 2009 synas av EU-kommissionen – Svensk Kollektivtrafik ger såväl ris som ros om förordningen, läs mer här!

EU-kommissionen gör en översyn av tågpassagerarförordningen, Svensk Kollektivtrafik har därför besvarat ett samråd utsänt av Justitiedepartementet. Den nuvarande förordningen har gällt sedan 2009 och en hel del har hänt sedan dess. Bland annat har rättigheter för personer med funktionsnedsättningar kommit mer i fokus, konsumentorganisationerna har visat missnöje kring hur regler efterföljts samt att paragrafen om force majeure har blivit upphävd genom domstolsbeslut.

Förslaget har fördelar; Det är bra att skyldigheter för stationsförvaltare och infrastrukturförvaltare skärps, att järnvägsföretagen får möjlighet att kräva gottgörelse från tredje part och att en force majeure-paragraf återinförs. Det är även positivt med krav på utbildning kring funktionshinder och att tillsynsmyndigheten får tydligare riktlinjer.

Däremot ser Svensk Kollektivtrafik att det finns ett flertal stora nackdelar med förslaget. Bland annat att synen på funktionsnedsatta är föråldrad, istället för normalisering föreslås permanenta särlösningar. Förslagen blir också svåra och mycket kostnadsdrivande att genomföra i praktiken. Till exempel ska alltid assistans ombord och på station erbjudas även om stationen är obemannad och ombordförsäljning alltid erbjudas till funktionshindrade. Negativt är också att inga färdmedelsövergripande inslag finns med i förslaget, att regional/lokal trafik över nationsgränser fortsatt kommer ha ett regelverk som inte är jämförbart med nationella regler för regional/lokaltrafik och att det ställs alltför detaljerade krav på en årlig rapport till EU för respektive trafikföretag.

Förutom samrådsförfarandet samarbetar Svensk Kollektivtrafik inom UITP kring att påverka förslaget så att konsekvenserna för våra medlemmar blir så bra som möjligt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.145