Ris och ros om tågförordningen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nuvarande tågpassagerarförordning från 2009 synas av EU-kommissionen – Svensk Kollektivtrafik ger såväl ris som ros om förordningen, läs mer här!

EU-kommissionen gör en översyn av tågpassagerarförordningen, Svensk Kollektivtrafik har därför besvarat ett samråd utsänt av Justitiedepartementet. Den nuvarande förordningen har gällt sedan 2009 och en hel del har hänt sedan dess. Bland annat har rättigheter för personer med funktionsnedsättningar kommit mer i fokus, konsumentorganisationerna har visat missnöje kring hur regler efterföljts samt att paragrafen om force majeure har blivit upphävd genom domstolsbeslut.

Förslaget har fördelar; Det är bra att skyldigheter för stationsförvaltare och infrastrukturförvaltare skärps, att järnvägsföretagen får möjlighet att kräva gottgörelse från tredje part och att en force majeure-paragraf återinförs. Det är även positivt med krav på utbildning kring funktionshinder och att tillsynsmyndigheten får tydligare riktlinjer.

Däremot ser Svensk Kollektivtrafik att det finns ett flertal stora nackdelar med förslaget. Bland annat att synen på funktionsnedsatta är föråldrad, istället för normalisering föreslås permanenta särlösningar. Förslagen blir också svåra och mycket kostnadsdrivande att genomföra i praktiken. Till exempel ska alltid assistans ombord och på station erbjudas även om stationen är obemannad och ombordförsäljning alltid erbjudas till funktionshindrade. Negativt är också att inga färdmedelsövergripande inslag finns med i förslaget, att regional/lokal trafik över nationsgränser fortsatt kommer ha ett regelverk som inte är jämförbart med nationella regler för regional/lokaltrafik och att det ställs alltför detaljerade krav på en årlig rapport till EU för respektive trafikföretag.

Förutom samrådsförfarandet samarbetar Svensk Kollektivtrafik inom UITP kring att påverka förslaget så att konsekvenserna för våra medlemmar blir så bra som möjligt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Spårvagnskrock – flera skadade

Två spårvagnar har kolliderat på Göta älvbron i Göteborg – Flera personer skadades, minst två är förda till sjukhus, läs mer här!

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Volvobussar för Lillehammer

”Fel om Skellefteåbussarna”

Säkrare SL med nattstopp

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Nyhetsbrev

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Arkiv

17 dog på aprilvägarna

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades i vägtrafiken – Det visar Transportstyrelsens statistik, läs mer här!

Fler cyklar – mer shopping

Bergman hedersdoktor

Lecab tar över Irizar

Jönsson ny IVECO-chef

Håkan Jönsson har utsetts till ny Business Director för IVECO North Europe & Baltics - Han tillträder sin nya befattning 1 augusti och kommer att sitta i Albertslund i Köpenhamn.

Upphandling måste göras om

Plus

Alla gillar kollektivtrafiken

Plus

Regeringen satsar

Plus

Diskussion om koncessioner

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Plus

Framtiden redan här

Plus

Mobilitetsfixarna

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Liberalerna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Centerpartiet

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Grön Express ökar

Sänd till en kollega

0.163