23948sdkhjf

Ris och ros om tågförordningen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nuvarande tågpassagerarförordning från 2009 synas av EU-kommissionen – Svensk Kollektivtrafik ger såväl ris som ros om förordningen, läs mer här!

EU-kommissionen gör en översyn av tågpassagerarförordningen, Svensk Kollektivtrafik har därför besvarat ett samråd utsänt av Justitiedepartementet. Den nuvarande förordningen har gällt sedan 2009 och en hel del har hänt sedan dess. Bland annat har rättigheter för personer med funktionsnedsättningar kommit mer i fokus, konsumentorganisationerna har visat missnöje kring hur regler efterföljts samt att paragrafen om force majeure har blivit upphävd genom domstolsbeslut.

Förslaget har fördelar; Det är bra att skyldigheter för stationsförvaltare och infrastrukturförvaltare skärps, att järnvägsföretagen får möjlighet att kräva gottgörelse från tredje part och att en force majeure-paragraf återinförs. Det är även positivt med krav på utbildning kring funktionshinder och att tillsynsmyndigheten får tydligare riktlinjer.

Däremot ser Svensk Kollektivtrafik att det finns ett flertal stora nackdelar med förslaget. Bland annat att synen på funktionsnedsatta är föråldrad, istället för normalisering föreslås permanenta särlösningar. Förslagen blir också svåra och mycket kostnadsdrivande att genomföra i praktiken. Till exempel ska alltid assistans ombord och på station erbjudas även om stationen är obemannad och ombordförsäljning alltid erbjudas till funktionshindrade. Negativt är också att inga färdmedelsövergripande inslag finns med i förslaget, att regional/lokal trafik över nationsgränser fortsatt kommer ha ett regelverk som inte är jämförbart med nationella regler för regional/lokaltrafik och att det ställs alltför detaljerade krav på en årlig rapport till EU för respektive trafikföretag.

Förutom samrådsförfarandet samarbetar Svensk Kollektivtrafik inom UITP kring att påverka förslaget så att konsekvenserna för våra medlemmar blir så bra som möjligt.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

Nyhetsbrev

SL-buss i brandolycka

Arkiv

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Seniorerna i Trollhättan åker mer buss

Sedan mars i år kan seniorerna i Trollhättan resa helt gratis med Västtrafiks bussar hela dygnet inom kommunen – och även göra en avstickare till Vänersborg.

Kollektivtrafikdagen – sista chansen!

Kollektivtrafikdagen 2019 drar igång 15 maj i Solna med ett fullspäckat program – ännu finns det platser kvar men nu är det snart sista chansen att anmäla deltagande,.

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Feministiskt initiativ svarar

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203