23948sdkhjf

Ris och ros om tågförordningen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nuvarande tågpassagerarförordning från 2009 synas av EU-kommissionen – Svensk Kollektivtrafik ger såväl ris som ros om förordningen, läs mer här!

EU-kommissionen gör en översyn av tågpassagerarförordningen, Svensk Kollektivtrafik har därför besvarat ett samråd utsänt av Justitiedepartementet. Den nuvarande förordningen har gällt sedan 2009 och en hel del har hänt sedan dess. Bland annat har rättigheter för personer med funktionsnedsättningar kommit mer i fokus, konsumentorganisationerna har visat missnöje kring hur regler efterföljts samt att paragrafen om force majeure har blivit upphävd genom domstolsbeslut.

Förslaget har fördelar; Det är bra att skyldigheter för stationsförvaltare och infrastrukturförvaltare skärps, att järnvägsföretagen får möjlighet att kräva gottgörelse från tredje part och att en force majeure-paragraf återinförs. Det är även positivt med krav på utbildning kring funktionshinder och att tillsynsmyndigheten får tydligare riktlinjer.

Däremot ser Svensk Kollektivtrafik att det finns ett flertal stora nackdelar med förslaget. Bland annat att synen på funktionsnedsatta är föråldrad, istället för normalisering föreslås permanenta särlösningar. Förslagen blir också svåra och mycket kostnadsdrivande att genomföra i praktiken. Till exempel ska alltid assistans ombord och på station erbjudas även om stationen är obemannad och ombordförsäljning alltid erbjudas till funktionshindrade. Negativt är också att inga färdmedelsövergripande inslag finns med i förslaget, att regional/lokal trafik över nationsgränser fortsatt kommer ha ett regelverk som inte är jämförbart med nationella regler för regional/lokaltrafik och att det ställs alltför detaljerade krav på en årlig rapport till EU för respektive trafikföretag.

Förutom samrådsförfarandet samarbetar Svensk Kollektivtrafik inom UITP kring att påverka förslaget så att konsekvenserna för våra medlemmar blir så bra som möjligt.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.218