Bergkvarabuss köper BK Buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Karlssongruppen säljer BK Buss till Bergkvarabuss – som i sin tur är på väg att genomgå ett ägarskifte, läs med här!

Genom affären vars storlek i pengar inte anges av parterna får BK Buss tillgång till Mekka-Traffic-koncernens omfattande resurser och stora kontaktnät i Europa, vilket skapar nya utvecklingsmöjligheter, enligt köparen. Verksamheten kommer att drivas vidare som tidigare och inga personalförändringar är planerade. Transaktionen omfattas av sedvanliga förbehåll.

- BK Buss är ett anrikt och välrenommerat bussföretag med en verksamhet som väl kompletterar vår befintliga i Öresundsregionen och skapar nya utvecklingsmöjligheter i norra Småland. Varumärket är väletablerat och förknippas med hög kvalitet och god service. Vi ser fram emot att jobba tillsammans med BK Buss engagerade medarbetare, säger Göran Mellström, vd för Bergkvarabuss.

- Som representant för ägarbolaget, Karlssongruppen, är vi både trygga och nöjda med att överlåta BK Buss AB till Bergkvarabuss AB. Att BK Buss AB blir en del av Bergkvarabuss skapar mycket goda förutsättningar för en fortsatt god utveckling av bolaget, säger Ulf Carlsson, huvudägare i Karlssongruppen AB.

- Försäljningen av BK Buss AB är strategisk för att på sikt stärka bolagets affär och marknadsnärvaro. Genom försäljning till Bergkvarabuss AB blir BK Buss AB en del i ett större sammanhang, som på många sätt kommer att bidra till utveckling av såväl bolaget som personalen, säger Samuel Isgärde, vd för BK Buss.


FAKTA/Bergkvarabuss/Mekka Traffic

Bergkvarabuss har fram tills nu varit Sveriges största privatägda bussföretag, men kommer under december att få en ny ägarstruktur i och med att infrastrukturfonden Cube II går in som huvudägare. Företaget har en modern fordonspark, bestående av drygt 1250 högklassiga fordon. Koncernen sysselsätter cirka 2000 årsanställda. Bergkvarabuss AB ingår i Mekka Traffic-koncernen, där även Maxli Travel Group (Scandorama / Ölvemarks Holiday), Traveller Buss AB , Sohlberg Buss, Fjällexpressen och Elite Traffic GmbH ingår. Företaget är delägare i det danska bussbolaget Anchersen ApS samt det norska bolaget Busscharter.no. Koncernen omsätter cirka 2 miljarder kronor, inklusive intressebolag 2,3 miljarder.

FAKTA/BK Buss AB
BK Buss Aktiebolag har varit verksamt i branschen sedan 1926 och har samlat värdefulla erfarenheter, utvecklat stor drivkraft och kreativt nytänkande. Företaget bedriver skoltrafik i Malmö, Lund, Vellinge och Vetlanda och ansvarade 2017 bl.a. för alla busstransporter under Nordea Masters i Barsebäck. Fordonsflottan består av 36 moderna bussar i varierande storlek. 2016 års omsättning uppgick till 35 miljoner kronor. Företaget har etablering i Malmö och Vetlanda.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.182